Najzdrowsze miejsce w internecie

Po czym poznać zmęczenie i jak je pokonać?

Zmęczenie to stan, w którym brakuje siły i energii do podejmowania różnych aktywności. Pojawia się m.in. w wyniku braku odpowiedniej ilości snu, stresu, czy niekorzystnej pogody. Poniżej znajdują się wskazówki jak sobie radzić ze zmęczeniem.
Mężczyzna odczuwa zmęczenie w pracy
źródło:123RF
W skrócie
  • Zmęczenie może objawiać się m.in. ospałością, brakiem sił i energii, czy wrażeniem ciężkości w obrębie głowy. Długotrwałe przemęczenie powoduje spadek nastroju oraz ogólne zniechęcenie.
  • Przyczyn ospałości może być bardzo dużo. Za zmęczenie mogą zatem odpowiadać takie czynniki jak np. za mała ilość snu, za duża ilość kawy, niekorzystne warunki pogodowe, stres, zbliżająca się menstruacja, alergia, a nawet choroby.
  • Ze przemęczeniem najlepiej radzić sobie dając organizmowi to, czego on potrzebuje. Niekiedy będzie to więcej snu, innym razem – więcej ruchu, u pewnych osób – problem rozwiążą ćwiczenia relaksacyjne lub zmiana diety.
SPRAWDŹ TEŻ: Masz syndrom chronicznego zmęczenia? Unikaj tych produktów
Spis treści

Przyczyny zmęczenia 

Co może powodować zmęczenie? Przyczyn tej niedogodności może być bardzo dużo. Zaczynając od najbardziej prozaicznych należy wymienić zbyt małą ilość snu lub/i niewłaściwą jakość i higienę snu. Chroniczne niewyspanie, nieregularne pory snu, czy przykładanie małej uwagi do odpowiedniego przygotowania sypialni do spania, mogą skutkować uczuciem przemęczenia.

Czasem pogoda, a ściślej duszna atmosfera, niskie ciśnienie barometryczne wpływają na niekorzyść naszego samopoczucia i czujemy się wtedy ospali i flegmatyczni. Innym czynnikiem, który może wywołać zmęczenie, jest stres. Nawet z pozoru niewinne wydarzenie, drobna przykrość mogą sprawić, że pojawią się problemy ze snem, a następnego ranka będzie odczuwany brak sił.

Za zmęczeniem mogą też, niestety, stać poważniejsze stany zdrowotne i schorzenia, takie jak choroby nerek, serca, wątroby (np. wirusowe zapalenie wątroby typu C), płuc, zakażenia układu moczowego, schorzenia autoimmunologiczne, nieprawidłowe funkcjonowanie niektórych narządów, jak trzustka, czy tarczyca oraz nietolerancja pokarmowa. 

Opadnięcie z sił może występować również w okresie dojrzewania, menopauzy, ciąży i połogu. Bywa też odczuwane przez kobiety przyjmujące antykoncepcję doustną.

Nawet alergia może powodować zmęczenie. Katar sienny, swędzenie uszu, drapanie w gardle i inne dolegliwości alergiczne, a także leki przeciwalergiczne nierzadko wywołują ospałość.

Zmęczenie w ciąży 

Zmęczenie w ciąży stanowi obok senności, tkliwości piersi, braku miesiączki, itp., jeden z pierwszych objawów ciążowych, pojawiających się w pierwszym trymestrze. Nic dziwnego, w tym czasie bowiem organizm przyszłej mamy pracuje ze zdwojoną mocą, m.in. zwiększając produkcję krwi. Związany z tym procesem spadek ciśnienia tętniczego krwi, ale także stężenia cukru ma niebagatelny wpływ na samopoczucie ciężarnej.

Zmęczenie w ciąży w 2. trymestrze przeważnie mija lub nie jest tak mocno odczuwalne przez kobiety jak na początku, ponieważ zwykle ustrój w tym czasie przyzwyczaja się do zmian hormonalnych.

Jednak po kilku-kilkunastu tygodniach wraca zmęczenie w ciąży, 3. trymestr wiąże się bowiem ze znacznym wzrostem wagi. Zmęczenie przed samym porodem rośnie, ponieważ płód także jest coraz większy. Jego ruchy mogą wywoływać trudności z oddychaniem oraz spaniem.

Przyszła mama powinna dbać o siebie i jak najwięcej wypoczywać. Jeśli ospałość staje się niepokojąca, należy skonsultować się z ginekologiem.

Zmęczenie przed okresem 

Skąd się bierze zmęczenie przed okresem? Wszystkiemu winny jest PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, który występuje około 7-10 dni przed menstruacją. Kobiety mogą wówczas odczuwać spadek siły, ospałość, rozdrażnienie, dolegliwości bólowe w dolnej części brzucha i wiele innych objawów. Warto podkreślić, że zaobserwowano występowanie aż 150 różnych symptomów PMS.

Senność przed okresem wynika z pracy hormonów. W pierwszej fazie cyklu miesiączkowego wzrasta produkcja estrogenów, a w drugiej – wytwarzanie progesteronu. Jednak tuż przed menstruacją ten ostatni hormon znacznie się obniża, co zaburza równowagę hormonalną i pojawiają się niechciane symptomy.

Krótka drzemka, porządne wywietrzenie pomieszczenia, w którym się przebywa, spacer, odłożenie kilku spraw na inny termin mogą pomóc wrócić do formy.

Objawy zmęczenia 

Jakie są najczęstsze objawy przemęczenia organizmu? Należy tu wymienić przede wszystkim takie czynniki jak:

  • senność,
  • brak sił do wykonywania jakiejkolwiek czynności lub aktywności, 
  • brak energii,
  • zmęczone oczy (czasem też przekrwione oczy), 
  • uczucie ciężkiej głowy,
  • szybkie męczenie się,
  • uczucie wyczerpania,
  • ból głowy,
  • ból stawów,
  •  ból mięśni,
  • wrażenie ciągłego niewyspania,
  • problemy z koncentracją,
  • kłopoty z pamięcią.

Zmęczenie i senność odznacza się również pogorszeniem nastroju i ogólnym rozleniwieniem. Osoba zmęczona jest apatyczna, jej zdolności intelektualne oraz motoryczne ulegają znacznemu pogorszeniu. Może mieć także zawroty głowy. 

Przemęczenie skutkuje pogorszeniem odporności, przez co notorycznie zmęczone osoby szybciej łapią infekcje. Brak sił na cokolwiek sprawia, że rezygnuje się ze swoich pasji i aktywnego spędzania czasu. To wszystko może zmierzać do spadku nastroju oraz braku uczucia zadowolenia ze swojego życia.

Sposoby na zmęczenie 

Co pomaga na zmęczenie i brak energii? Przede wszystkim odpoczynek, zarówno bierny, jak i czynny. Zatem zmęczonemu organizmowi należy dostarczyć odpowiednią ilość i jakość snu, ale też aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu. 

Jedna osoba potrzebuje 7-8 godzin, by się wyspać, innej wystarczy ok 5-6 h. Dlatego kwestia długości snu powinna być dopasowana do danego człowieka. Rodzaj ruchu, jego intensywność i częstotliwość to również kwestia indywidualna. Faktem jest jednak, że kiedy w aktywności fizycznej jest utrzymana systematyczność, odczuwa się więcej energii.

Naturalne witaminy na zmęczenie to zdrowa, lekkostrawna, bogata w wartościowe substancje odżywcze dieta. Warto wykluczyć z jadłospisu tłuste, ciężkie potrawy, fast food oraz napoje gazowane. Dobrze także ograniczyć spożycie kawy, która w zbyt dużych ilościach może powodować ospałość. Ponadto powinno się unikać spożywania alkoholu.

W aptekach dostępne są tabletki na zmęczenie i rozmaite preparaty witaminowe oraz suplementy diety na pobudzenie organizmu, jednak przed ich zastosowaniem, należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Odpowiedni poziom witaminy D jest niezwykle ważny, dlatego jeśli występują niedobory należy je niezwłocznie uzupełnić. Oprócz zbilansowanej diety można sięgnąć po preparaty, pomagające pozbyć się niedoborów. Co ważne, dawka powinna być dopasowana do wieku i indywidualnych potrzeb. Jeśli odpowiedniego szukasz preparatu kliknij tutaj.

Artykuł zawiera lokowanie produktu 

Czytaj również

Bibliografia

  • Elkaim Yuri, Sposób na chroniczne zmęczenie. Pokonaj stres i odzyskaj energię w 7 dni, Vital, 2015, ISBN 9788364278723.
  • Teitelbaum Jacob, Odzyskaj energię. Nowoczesne metody powrotu do zdrowia, Biały Wiatr, 2018, ISBN 9788364818776.
  • Markus Harold, Przewlekłe zmęczenie, Cedrus Publishing House, 2003, ISBN 9788386915040.
Olga Tomaszewska
Artykuł napisany przez
Olga Tomaszewska
Dyplom dziennikarza zdobyła w 2009 roku, a od 2005 r. nieprzerwanie pisze i redaguje. Pracowała dla „Mojego Miasta Pabianice”, jako dziennikarz, redaktor, zastępca redaktora naczelnego i PR-owiec, współpracowała z „Nowym Życiem Pabianic" i licznymi portalami o tematyce zdrowotnej, tworząc dla tych podmiotów artykuły. Jej konikiem jest tworzenie treści z zakresu profilaktyki zdrowia, szeroko pojętej psychologii oraz pediatrii. Jeśli nie pisze, wygina się na macie ćwicząc hatha jogę jako nauczyciel i dozgonny uczeń.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Osłabienie organizmu - objawy, przyczyny i leczenie
Osłabiony organizm u mężczyzny
Przeczytaj artykuł
Sińce pod oczami - przyczyny i sposób na cienie pod oczami
Osoba z podkrążonymi oczami
Przeczytaj artykuł
Sposoby na zmęczone oczy - jakie są skuteczne i co pomaga?
Krople jako sposób na zmęczone oczy
Podobne artykuły
Witaminy na zmęczenie i brak energii - jakie wybrać?
Ciągłe zmęczenie i senność: u mężczyzn i kobiet. Przyczyny
Masz syndrom chronicznego zmęczenia? Unikaj tych produktów
Przesilenie jesienne - kiedy występuje i ile trwa? Objawy

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama