Hydrolizat białka serwatkowego i sojowego – właściwości

Hydrolizaty, izolaty i koncentraty białek z mleka to substancje wykorzystywane często do produkcji odżywek dla sportowców oraz osób bardzo aktywnych fizycznie. Ich cechą wspólną jest zdolność wspomagania przyrostu tkanki mięśniowej, dlatego popularne są wśród tych, którzy dużo trenują.
Mężczyzna robi sobie odżywkę białkową
źródło:123RF

Spis treści

Czym jest hydrolizat białka serwatkowego?

Serwatkajest produktem ubocznym procesu wytwarzania sera z mleka. Z niej z kolei, dzięki innym procesom fizycznym (głównie ultrafiltracji polegającej na likwidacji zawartych w serwatce tłuszczów laktozy) pozyskuje się białko serwatkowe będące popularnym składnikiem odżywek dla sportowców. W ten sposób tworzy się koncentrat białka (WPC), z którego następnie wyodrębnić można izolat białkowy (WPI), obniżając zawartość tłuszczów i cukrów przy jednoczesnym zachowaniu zawartości protein. Z izolatu, poddanego procesowi hydrolizy (tzw. reakcji podwójnej wymiany między wodą, a rozpuszczaną w niej substancją), uzyskuje się natomiast hydrolizat białka serwatkowego (WPH).

Proces hydrolizy powoduje rozbijanie długich łańcuchów polipeptydowych białka na krótsze fragmenty, dzięki czemu białko to staje się lepiej przyswajalne i szybciej wchłaniane przez organizm.

Hydrolizat to zatem najczystsza postać białka, jaką można pozyskać z mleka (jego zawartość waha się między 90 a 100%), oczyszczona niemal całkowicie z tłuszczów i cukrów negatywnie wpływających na przyrost tkanki mięśniowej.

Co to jest hydrolizat białka sojowego? 

Procesowi hydrolizy poddaje się zarówno białka zwierzęce jak i roślinne. Hydrolizaty pozyskać można ze wszystkich roślin bogatych w białko, jak:

  • soja,
  • kukurydza,
  • rzepak,
  • groch,
  • ryż,
  • pszenica.

Za najbardziej wartościową formę białka pochodzenia roślinnego uważana jest proteina sojowa. Soja zawiera:

  • wiele różnorodnych aminokwasów,
  • witaminy z grupy B,
  • wartościowe pierwiastki: fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas,
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe,
  • argininę – aminokwas szczególnie wspierający przyrost tkanki mięśniowej.

 

Ze względu na bogactwo korzystnych substancji, soja zalecana jest sportowcom i osobom aktywnym fizycznie, ponieważ zaopatruje organizm w wiele pożytecznych dla niego mikroelementów, a także utrzymuje go w dobrej kondycji, wspomaga walkę z nadmiarem tkanki tłuszczowej, stanowiąc jednocześnie ważny budulec mięśni.

Hydrolizaty białkowe pochodzenia roślinnego pierwotnie służyły do utrzymywania smaku w potrawach poddawanych obróbce, np. mrożeniu, suszeniu itp., później odkryto również ich właściwości anaboliczne.

Reklama

Koncentrat, izolat, hydrolizat białka – zalety

Zalety koncentratubiałka serwatkowego:

  • przystępna cena w relacji do wysokiej jakości,
  • łatwe trawienie,
  • dobra przyswajalność,
  • uniwersalność stosowania,
  • wspieranie budowania tkanki mięśniowej.

Zalety izolatu białkowego:

  • wyższa zawartość białka serwatkowego,
  • lepsza jakość zawartego białka,
  • niewielka zawartość cukrów,
  • niewielka zawartość tłuszczów,
  • szybka przyswajalność,
  • możliwość stosowania tuż przed lub tuż po treningu (odżywka przedtreningowa).

Zalety hydrolizatu białka:

  • najwyższa zawartość białka (około 100%),
  • najwyższa jakość zawartego białka,
  • brak cukrów,
  • brak tłuszczów,
  • doskonała przyswajalność,
  • szybkie trawienie,
  • bezpieczny dla alergików,
  • wysokie wsparcie w budowaniu tkanki mięśniowej.

Koncentrat, izolat, hydrolizat – co wybrać?

O tym, który preparat jest najbardziej odpowiedni, decydują indywidualne potrzeby każdej osoby aktywnej fizycznie oraz oczekiwania, jakie wiąże ona ze spożywaniem produktu. 

Wybór zależy od kilku czynników:

  • intensywności treningów,
  • częstotliwości treningów,
  • pożądanego efektu (utrata kilogramów, rzeźbienie sylwetki, rozbudowa mięśni, poprawa kondycji),
  • przeznaczonego budżetu.

Osoby trenujące często i bardzo intensywnie, nastawione na szybkie efekty, z pewnością wybiorą hydrolizat serwatki, jednak dla tych, którzy nie wkładają w treningi aż tyle wysiłku, może się on okazać preparatem zbyt mocnym i lepsze efekty da koncentrat lub izolat.

Odżywki białkowe najlepiej jest stosować pod okiem wykwalifikowanego trenera lub dietetyka. Doradzi on, który rodzaj preparatu będzie najbardziej odpowiedni i powie, jak należy go dawkować.

Gdzie kupić hydrolizat białka? Cena

Wszelkie odżywki białkowe dla sportowców kupować można zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych, specjalizujących się właśnie w dystrybucji produktów tego rodzaju. Kupowanie w sklepach stacjonarnych ma tę zaletę, że zazwyczaj sprzedawcy mają sporą wiedzę na temat oferowanych przez nich preparatów i mogą udzielić informacji np. o ich dawkowaniu. Z kolei sklepy internetowe mają zazwyczaj konkurencyjne ceny, więc jeśli dany produkt jest już znany i sprawdzony, spokojnie można go nabyć on-line. Najważniejsze jest to, żeby odżywki białkowe kupować od pewnych sprzedawców (czy to tradycyjnych, czy internetowych). Nie każdy sklep oferujący hydrolizat białka serwatkowego czy inne substancje anaboliczne jest godny zaufania. 

Spośród umówionych substancji białkowych najtańszy jest koncentrat, ponieważ jego pozyskanie nie wymaga przeprowadzenia aż tylu procesów technologicznych. Najdroższy natomiast jest hydrolizat białka serwatkowego, ale jego cena gwarantuje z pewnością najwyższą jakość i najlepsze efekty stosowania.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
<-- popup -->