Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗
Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗
Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗

NAC i L-cysteina w suplementach dla sportowców. Działanie

NAC i L-cysteina zawarte w suplementach diety dla sportowców pozwalają regenerować uszkodzone białka mięśni, a także chronią i przyspieszają odnowę wątroby zniszczonej przez inne wspomagacze formy fizycznej. Zobacz, czym jest N-acetylo-L-cysteina, jakie są jej właściwości i zastosowanie, a także – jak należy dawkować tego typu suplementy.
Suplement diety dla sportowców
źródło:123RF
Spis treści

Reklama

Czym jest NAC?

Pod enigmatycznym skrótem NAC kryje się N-acetyl-L-cysteina. Jest to pochodna L-cysteiny, aminokwasu niezbędnego do funkcjonowania ludzkiego organizmu.

NAC stosowana jest w suplementach diety ze względu na większą stabilność i lepiej zachowane właściwości w porównaniu z czystą L-cysteiną. Za jej najważniejszą i najbardziej charakterystyczną właściwość niemal powszechnie uważa się fakt, iż jest ona tak zwanym prekursorem substancji o nazwie z glutation.

Jest to szczególny tripeptyd o działaniu przeciwutleniającym, który regeneruje uszkodzone białka a także pełni inne role, istotne z punktu widzenia nie tylko osób wyczynowo uprawiających sport

Przyjrzyjmy się zatem bliżej cysteinie i jej pochodnej, czyli NAC; zobaczmy, jakie mają one właściwości i zastosowanie. 

Reklama

Do czego służy cysteina? 

Cysteinaspełnia w organizmie ludzkim szereg istotnych funkcji, bez których trudno wyobrazić sobie sprawne jego funkcjonowanie. 

  1. Uczestniczy w syntezie glutationu, dzięki czemu wykazuje właściwości antyoksydacyjne, ograniczając aktywność wolnych rodników i zapobiegając starzeniu się organizmu, przyspieszając regenerację białek a także korzystnie wpływając na płodność mężczyzn.
  2. Bierze udział w syntezie kolagenu, który jest podstawowym budulcem ścięgien i odpowiada za właściwą ich kondycję.
  3. Uczestniczy w budowie tkanki mięśniowej.
  4. Pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej.
  5. Zwiększa wydolność tlenową, przyspiesza regenerację zmęczonychmięśni.
  6. Chroni wątrobę i ułatwia jej regenerację, zwłaszcza w przypadku obciążenia kuracją sterydową.
  7. Zapobiega miażdżycy naczyń krwionośnych.
  8. Nasila wydzielania dopaminy, wpływając na poprawę nastroju w stanach depresyjnych, działa wspomagająco w leczeniu zaburzeń psychicznych takich jak schizofrenia.
  9. Przyspiesza gojenie ran.
  10. Zwiększa odporność,wpływając na aktywność białych krwinek, redukuje zasięg i moc stanów zapalnych.
  11. Pomaga w detoksykacji organizmu z metali ciężkich, chroni przed skutkami promieniowania.
  12. Ułatwia oddychanie w trakcie chorób górnych dróg oddechowych.

Skąd się bierze L-cysteina?

L cysteina wytwarzana jest endogennie w organizmie ludzkim, ale ze względu na duże zapotrzebowanie, istnieje konieczność zwiększania jej poziomu w sposób egzogenny, dostarczając ją w postaci pożywienia, względnie suplementów diety. Jeśli chodzi o produkty żywnościowe, cysteina znajduje się w pokarmach o dużej zawartości białka, zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. 

Wymienić wśród nich można takie pozycje, jak:

  • soja i jej przetwory,
  • fasola,
  • groszek,
  • soczewica,
  • ciecierzyca,
  • jajka,
  • wieprzowina,
  • wołowina,
  • kurczak,
  • indyk.

Różnorodność wyżej wymienionych produktów sprawia, że teoretycznie z zaopatrzeniem organizmu w ten aminokwas nie powinny mieć problemu zarówno osoby jedzące mięso, jak też korzystające z diety wegetariańskiej, a nawet wegańskiej. Jeśli jednak z jakichś powodów poziom L-cysteiny jest zbyt niski, rozwiązaniem mogą być suplementy diety. 

Reklama

N-acetylo-L-cysteina

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, w suplementach diety zazwyczaj stosowana jest pochodna cysteiny, czyli N-acetylo-L-cysteina (NAC). Większość tego typu produktów dedykowana jest osobom zmagającym się z przeciążeniem mięśni oraz wątroby. Pomagają one przyspieszyć regenerację białek tworzących tkankę mięśniową, a także oczyścić wątrobę przeciążoną stosowaniem innego typu suplementów oraz pozostałych produktów zwiększających moc, siłę i wytrzymałość organizmu. I to właśnie wszechstronność oraz rozbudowana funkcja ochronno-odbudowująca stanowią o dużej popularności środka, jakim jest N-acetylo-L-cysteina.

Reklama

NAC/cysteina - dawkowanie

Suplementy diety zawierające NAC/cysteinę dostępne są w różnych postaciach – w proszku (może być mieszany na przykład z koktajlami białkowymi) lub w tabletkach oraz kapsułkach przeznaczonych do połykania.  

Dzienne zapotrzebowanie na L-cysteinę wynosi około 1400 mg. Ilość tę łatwo jest zapewnić za sprawą dobrze zbilansowanej diety, natomiast w przypadku większych lub mniejszych niedoborów zaleca się suplementację w wielkości 500 do 1500 mg na dobę, co odpowiada 1-3 standardowym tabletkom/kapsułkom. Środków tego typu nie powinno się przyjmować w dawkach większych, a także dłużej, niż kilka miesięcy. Nadmierne spożycie preparatów z NAC może powodować między innymi powstawanie kamieni nerkowych

NAC jest suplementem droższym niż większość aminokwasów stosowanych przez sportowców. Ceny opakowań zawierających 60-120 kapsułek zazwyczaj wahają się w przedziale od 40 do nawet 100 złotych. Podobnie kształtuje się koszt nabycia 200-gramowego opakowania NAC w proszku.

Bibliografia

  • Aminokwasy i proteiny, L-cysteina, http://www.bio-med.pl/L-cysteina-w-postaci-wolnej.pdf
  • Anna Bilska, Agata Kryczyk, Lidia Włodek, Różne oblicza biologicznej roli glutationu, Postepy Hig Med Dosw. (online), 2007; 61
Piotr  Brzózka - dziennikarz wyróżniony w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2023
Artykuł napisany przez
Piotr Brzózka - dziennikarz wyróżniony w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2023
Dziennikarz wyróżniony w konkursie "Dziennikarz Medyczny Roku 2023". Autor tysięcy publikacji o tematyce medycznej, ekonomicznej, politycznej i społecznej. Przez 15 lat związany z Dziennikiem Łódzkim i Polska TheTimes. Z wykształcenia socjolog stosunków politycznych, absolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Po godzinach fotografuje, projektuje, maluje, tworzy muzykę.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywki
Monohydrat kreatyny czy jabłczan - co wybrać?
Mężczyzna podnoszący ciężary
Shoty witaminowe i energetyczne dla sportowców. Jak wybrać?
Shoty witaminowe w szklanych ampułkach
Booster testosteronu: jaki dla sportowców? Co to ZMA i DAA?
Para ćwiczy na siłowni
Podobne artykuły
Kobieta pije odżywkę białkową
Białko w proszku – czyste. Gdzie kupić i jak spożywać? Cena
AAKG w tabletkach
AAKG - co to za suplement i jak stosować przy treningach?
Kolagen w proszku na stawy
Kolagen na stawy dla sportowców – do picia i w tabletkach
Suplementy na spalanie tłuszczu
Spalacz tłuszczu - jakie odżywki na redukcję tłuszczu dla sportowców
Dziewczyny stukają się shakerami do odżywek białkowych po treningu
Koktajle białkowe po treningu. Na odchudzanie czy na masę?

Reklama


Jak leczyć się w prywatnych szpitalach? 🏥
Sprawdź!