Tłuszcze nasycone - charakterystyka kwasów tłuszczowych nasyconych

Kwasy tłuszczowe nasycone uchodzą za najmniej korzystny dla zdrowia rodzaj tłuszczów. Co zatem wybrać – tłuszcze nasycone czy nienasycone? W jakich produktach znajdziemy tłuszcze nasycone?

Co to są tłuszcze nasycone?

Tłuszcze nasycone to rodzaj tłuszczów, który organizm człowieka jest w stanie wytworzyć w potrzebnej mu ilości. Właśnie dlatego nie są one niezbędne w codziennej diecie, a już na pewno nie można spożywać ich w nadmiarze. Tłuszcze nasycone mają stałą konsystencję i są bardziej odporne  na utlenianie. Im więcej kwasów tłuszczowych nasyconych w danym tłuszczu, tym jest on twardszy.

Tłuszcze nasycone – przykłady

Kwasy tłuszczowe nasycone występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego takich, jak masło, smalec, mięso, sery i mleko, a także w żywności przetworzonej, m.in. fast foodach. Zgodnie z międzynarodowymi normami, dziennie nie powinniśmy dostarczać sobie z ich pomocą więcej niż 10% potrzebnych nam kalorii. Zbyt duże spożycie nasyconych tłuszczów sprzyja wzrostowi poziomu cholesterolu w surowicy krwi, a to z kolei może prowadzić do miażdżycy i innych schorzeń układu krwionośnego i serca.

Tłuszcze nasycone i nienasycone

Tłuszcze cieszą się złą sławą zwłaszcza wśród osób, które próbują schudnąć i zdrowo się odżywiać, tymczasem nie można całkowicie wyeliminować ich z diety. Wystarczy zastąpić tłuszcz nasycony tłuszczem nienasyconym. Należy pamiętać, że zdrowe tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To właśnie w tłuszczach rozpuszczają się witaminy A, D, E i K. Tłuszcze uczestniczą także w produkcji hormonów, są składnikiem struktur błon komórkowych i nawilżają skórę. Gdzie zatem szukać dobrych dla zdrowia tłuszczów?

Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone

Dobre tłuszcze, czyli te nienasycone, dzielą się na wielonienasycone oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Te pierwsze znajdują się przede wszystkim w orzechach, rybach i owocach morza. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy natomiast m.in. w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym i awokado. Aby cieszyć się zdrowiem, wystarczy masło czy smalec zamienić na oliwę lub olej rzepakowy, krwistego steka zastąpić pieczoną rybą, a niezdrowe przekąski takie jak chipsy wyeliminować i w zamian wprowadzić do diety orzechy. Organizm nam za to podziękuje.

Olej kokosowy tłuszcze nasycone

Olej kokosowy to prawdziwy hit sprzedażowy ostatnich lat. Używany w kosmetyce przebojem wdarł się także na półki sklepów spożywczych. Czy jednak na pewno jest tak dobry dla zdrowia, jak nam się wydaje? Okazuje się, że nie do końca. Olej kokosowy jest dobrym źródłem średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Niestety jednocześnie ponad 90% kwasów zawartych w oleju kokosowym to kwasy tłuszczowe nasycone. Lepiej więc do codziennego gotowania stosować olej rzepakowy, a kokosowego używać jedynie od święta.

Powiązane artykuły
  1. Grilluj na zdrowie! 5 przepisów na zdrowego grilla
  2. Wzmocnij się na wiosnę!
  3. 10 powodów, dla których warto pić wodę z cytryną
  4. 10 powodów, dla których warto polubić awokado
  5. 10 rad dla łakomczuchów
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?