ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗
ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗
ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗

Tłuszcze nasycone - jak je odróżnić od nienasyconych? Dzienna dawka

Kwasy tłuszczowe nasycone uchodzą za najmniej korzystny dla zdrowia rodzaj tłuszczów. Co zatem wybrać – tłuszcze nasycone czy nienasycone? W jakich produktach znajdziemy tłuszcze nasycone?
Produkty bogate w tłuszcze nasycone
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Co to są tłuszcze nasycone?

Tłuszcze nasycone to rodzaj tłuszczów, który organizm człowieka jest w stanie wytworzyć w potrzebnej mu ilości. Właśnie dlatego nie są one niezbędne w codziennej diecie, a już na pewno nie można spożywać ich w nadmiarze. Tłuszcze nasycone mają stałą konsystencję i są bardziej odporne  na utlenianie. Im więcej kwasów tłuszczowych nasyconych w danym tłuszczu, tym jest on twardszy.

Reklama

Tłuszcze nasycone – przykłady

Kwasy tłuszczowe nasycone występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego takich, jak masło, smalec, mięso, sery i mleko, a także w żywności przetworzonej, m.in. fast foodach. Zgodnie z międzynarodowymi normami, dziennie nie powinniśmy dostarczać sobie z ich pomocą więcej niż 10% potrzebnych nam kalorii. Zbyt duże spożycie nasyconych tłuszczów sprzyja wzrostowi poziomu cholesterolu w surowicy krwi, a to z kolei może prowadzić do miażdżycy i innych schorzeń układu krwionośnego i serca. Warto wspomnieć, że tłuszcze oddzwierzęce często promowane jako zdrowe, w tym np. smalec z gęsi, także zawierają tłuszcze nasycone.

Reklama

Tłuszcze nasycone i nienasycone

Tłuszcze cieszą się złą sławą zwłaszcza wśród osób, które próbują schudnąć i zdrowo się odżywiać, tymczasem nie można całkowicie wyeliminować ich z diety. Wystarczy zastąpić tłuszcz nasycony tłuszczem nienasyconym. Należy pamiętać, że zdrowe tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To właśnie w tłuszczach rozpuszczają się witaminy A, D, E i K. Tłuszcze uczestniczą także w produkcji hormonów, są składnikiem struktur błon komórkowych i nawilżają skórę. Gdzie zatem szukać dobrych dla zdrowia tłuszczów?

Reklama

Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone

Dobre tłuszcze, czyli te nienasycone, dzielą się na wielonienasycone oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Te pierwsze znajdują się przede wszystkim w orzechach, rybach i owocach morza. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy natomiast m.in. w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym i awokado. Aby cieszyć się zdrowiem, wystarczy masło czy smalec zamienić na oliwę lub olej rzepakowy, krwistego steka zastąpić pieczoną rybą, a niezdrowe przekąski takie jak chipsy wyeliminować i w zamian wprowadzić do diety orzechy. Organizm nam za to podziękuje.

Reklama

Olej kokosowy tłuszcze nasycone

Olej kokosowy to prawdziwy hit sprzedażowy ostatnich lat. Używany w kosmetyce przebojem wdarł się także na półki sklepów spożywczych. Czy jednak na pewno jest tak dobry dla zdrowia, jak nam się wydaje? Okazuje się, że nie do końca. Olej kokosowy jest dobrym źródłem średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Niestety jednocześnie ponad 90% kwasów zawartych w oleju kokosowym to kwasy tłuszczowe nasycone. Lepiej więc do codziennego gotowania stosować olej rzepakowy, a kokosowego używać jedynie od święta.

Czytaj również
Olga Szymkowiak
Artykuł napisany przez
Olga Szymkowiak
Olga Szymkowiak to utalentowana dziennikarka i content writer, która swoją karierę zawodową rozpoczęła w "Gazecie Wyborczej". Jej doświadczenie obejmuje pracę w jednym z wiodących polskich portali medycznych, gdzie zdobyła cenne doświadczenie w pisaniu na tematy zdrowotne, dietetyczne oraz związane z urodą. Obecnie Olga skupia się na tworzeniu treści o szerokim zakresie tematycznym, łącząc profesjonalizm dziennikarski z kreatywnym podejściem do pisania. Olga, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego w dziedzinie Kulturoznawstwa, wyróżnia się zdolnością do przekazywania skomplikowanych tematów w przystępny i angażujący sposób. Jej teksty charakteryzują się głębokim zrozumieniem tematu, kreatywnością i precyzją,
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
W czym jest gluten, a co nie zawiera glutenu? Gdzie najwięcej?
Produkty bez glutenu
Indeks glikemiczny - czym jest? Tabele produktów z niskim i wysokim IG
Produkty do diety na zbilansowanie indeksu glikemicznego
Tłuszcze nasycone - jak je odróżnić od nienasyconych? Dzienna dawka
Produkty bogate w tłuszcze nasycone
Podobne artykuły
Masło klarowane
Masło klarowane (ghee) - jak zrobić i do czego je stosować?
Gorzki posmak w ustach
Gorzki smak w ustach - rano i po jedzeniu. Co oznacza i jak się go pozbyć?
Chleb wieloziarnisty razowy
Najzdrowszy chleb – jaki na diecie? Zdrowe pieczywo
Jedzenie z glutaminianem sodu
Glutaminian sodu - jak dawkować? Szkodliwość i skutki uboczne
Pestki dyni po wysuszeniu
Pestki dyni - właściwości, kcal i wartości odżywcze. Jakie są przeciwwskazania?

Reklama


1/3 kobiet ma niedobór tego pierwiastka 😲
Sprawdź powód!