Skuteczne sposoby na chrapanie

Chrapanie
Źródło: 123RF
Starszy niż rok

Autor

Joanna Barczykowska

Prawie 43 procent Polaków uważa, że chrapanie jest uciążliwe. Przeszkadza nam ono nie tylko w codziennym funkcjonowaniu, ale stanowi także zagrożenie dla życia. Dlatego nie wolno go lekceważyć. Sprawdź, jakie są skuteczne sposoby na chrapanie.
 

Najnowsze badania CBOS wykonane na zlecenie Centrum Medycznego MML pokazują, że prawie 13 milionów Polaków chrapie. Statystycznie mężczyźni chrapią częściej niż kobiety. Problem ten dotyczy szczególnie osób starszych, u których mięśnie są bardziej wiotkie, pacjentów otyłych, nadużywający alkoholu, a także osób z anomaliami anatomicznym w obrębie nosa i gardła. Chrapanie nie jest zdrowe i nie wolno go lekceważyć, bo może prowadzić do gorszego dotlenienie organizmu, problemów z koncentracją, osłabienia libido, a związany z chrapaniem bezdech senny sprzyja poważnym dolegliwościom kardiologicznym. Zatem co zrobić żeby nie chrapać?

Domowe sposoby na chrapanie

Gdy dojdziemy do wniosku, że chrapanie jest regularne i coraz bardziej uciążliwe dla nas i otoczenia, zacznijmy od domowych sposobów na chrapanie. Zanim pójdziemy do lekarza warto sprawdzić, czy sytuacji nie poprawi zmiana pewnych nawyków, które mogą zaburzać oddychanie podczas snu. W pierwszej kolejności trzeba kontrolować pozycję, w jakiej śpimy. Leżąc na wznak częściej chrapiemy, bo język opada ku tyłowi, otwierają się usta i zwęża się kanał nosogardła. Dlatego lepsze jest spanie na boku.

Warto też zadbać o odpowiednie podparcie głowy, najlepiej kupić sobie poduszkę anatomiczną, która dopasowuje się do kształtu głowy i będzie stanowiła dla niej odpowiednie podparcie.

Ważne są także warunki, jakie panują w sypialni. Pokój, w którym śpimy, powinien być często wietrzony, temperatura nie powinna przekraczać 20 stopni Celsjusza a wilgotność 40-60 procent. To zapobiegnie wysuszaniu błony śluzowej, które może być przyczyną chrapania.

Chrapaniu sprzyja też alkohol i nikotyna, dlatego warto zrezygnować z tych używek. Nie powinniśmy pić dwie godziny przed snem, bo alkohol powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka. Podobnie zresztą jak tabletki nasenne. Z palenia trzeba zrezygnować na stałe, bo nikotyna podrażnia gardło i powoduje obrzęk śluzówki, utrudniając tym samym przepływ powietrza.

Małoinwazyjne sposoby na chrapanie

Jeśli domowe sposoby na chrapanie nie pomogą, trzeba o pomoc poprosić lekarza. Niestety nie ma jednego skutecznego leku na chrapanie. Niezależnie od przyczyny, według lekarzy laryngologów, najskuteczniejszymi sposobami leczenia chrapania są metody zabiegowe, które likwidują powody dolegliwości a nie jej objawy, jak urządzenia do wspomagania oddychania typu proteza powietrzna CPAP.

Do małoinwazyjnych technik leczenia chrapania można zaliczyć m.in. techniki radiowe, które wykorzystuje się, gdy u pacjenta występuje przerost nasady języka, przerost języczka, nadmiernie wiotkie i wydłużone podniebienie miękkie, przerost i obrzęk małżowin nosowych, przerost migdałków podniebiennych czy polipy nosa. Jedna z najpopularniejszych metod usuwania dysfunkcji tkanki miękkiej podniebienia jest koblacja, która dzięki wykorzystaniu fal radiowych i niskich temperatur nie powoduje żadnych skutków ubocznych.

Czy wiesz, że? Krótkie drzemki poprawiają pamięć

Innym sposobem na chrapanie jest technika Pillar polegająca na wprowadzeniu implantów w podniebienie miękkie pacjenta. Usztywnione w ten sposób podniebienie powoduje szybką redukcję chrapania. U otyłych pacjentów lekarz może także laserowo zmniejszyć nadmiar tkanki tłuszczowej w obrębie jamy ustnej i gardła.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA