NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Co zrobić, jak nie można zasnąć? Sprawdź skuteczne sposoby na szybkie zasypianie

Problemy z zasypianiem potrafią mocno uprzykrzyć życie. Jeśli są krótkotrwałe, nie ma powodów do niepokoju, jednak jeśli utrzymują się przez kilka tygodni, trzeba zastanowić się nad ich przyczyną. Podpowiadamy, jak zasnąć i co robić aby przyspieszyć ten proces.
Sposoby na szybkie zasypianie
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Jak szybko zasnąć? - to pytanie, zadaje sobie wielu pacjentów. Tempo współczesnego życia i obciążenia z jakimi się zmagamy nie wpływają dobrze na spokojny sen.
  • Problemy ze snem mogą być sygnałem od organizmu, że nie radzimy sobie ze stresem i emocjami. Kłopoty z zasypianiem bywają również oznaką zaburzeń lękowych czy depresji.
  • Na szczęście są sposoby na szybki sen. Można tego dokonać wykonując pewne ćwiczenia oddechowe lub w odpowiedni sposób dostosowując swoje otoczenie.
SPRAWDŹ TEŻ: Jakie są skuteczne domowe sposoby na sen? Sprawdź najlepsze porady
Spis treści

Jak szybko zasnąć?

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przyjmuje się, że dorosła osoba powinna spać około 8 godzin by wypocząć i się zregenerować, choć dokładny czas zależy od indywidualnych potrzeb.

Problemy z zasypianiem nie tylko skracają czas przeznaczony na sen, ale też mogą wiązać się z innymi kłopotami: budzeniem się w nocy, a także zbyt krótkim lub płytkim snem. Tego rodzaju zaburzenia snu zwykle występują u osób młodych, zestresowanych i zapracowanych, ale pojawiają się również u ludzi starszych. Jak zasnąć, by się wyspać?

Przyczyny problemów z zasypianiem

Zasypianie obecnie staje się coraz większym problemem ze względu na zwiększające się tempo naszego życia. Praca, rodzina, środowisko w którym żyjemy stawiają przed nami nowe wymagania i obowiązki, którym nie zawsze możemy sprostać.

Stres towarzyszy nam zwykle od początku dnia, począwszy od wybierania się w pośpiechu do pracy. W pracy zaś kieruje nami chęć sprostania wszelkim zadaniom, myśl o awansie, obawa przed jej utratą. W domu niekiedy też nie znajdujemy spokoju.

Pomysły, problemy, nowe zdarzenia, cała ta mieszanina stresogenna nie wpływa pozytywnie na zasypianie. Jednym słowem winę za całonocne przewracanie się z boku na bok ponoszą nasze codzienne zmartwienia. Ponieważ współczesny świat dostarcza nam mnóstwa bodźców i wyzwań, trudno dziwić się, że coraz częściej od pacjentów usłyszeć można pytanie: jak szybko zasnąć?

Co zrobić, jak nie można zasnąć?

Nim podpowiemy jak szybko zasnąć, musimy zaznaczyć, że długotrwałych problemów ze snem nie wolno bagatelizować. Jednorazowe kłopoty z zaśnięciem – zwłaszcza w stresujących momentach życia – nie są niczym dziwnym, jeśli jednak mamy z nimi do czynienia co noc, musimy zacząć działać. 

Pojawienie się problemów ze snem może być jednym z pierwszych sygnałów, że nie radzimy sobie ze stresem i emocjami, nierzadko są to również symptomy zaburzeń lękowych czy depresji. Także długotrwałe korzystanie z komputera lub telewizora tuż przed pójściem spać może przyczynić się do trudności z zasypianiem.

Jak łatwo zasnąć?

Jeśli więc zauważymy, że problemy ze snem stały się naszą codziennością i utrzymują się powyżej dwóch, trzech tygodni, jak najszybciej skonsultujmy się z lekarzem.

Jeśli chcecie dowiedzieć się, co zrobić jak nie można zasnąć - poniżej znajdziecie kilka dobrych na to sposobów - jeden z nich znajdziesz tutaj. Sen jest niezwykle ważny dla regeneracji organizmu, dlatego warto dołożyć starań, by spać głęboko i bez problemów.

Jak szybko zasnąć?

Jak szybko zasnąć? Przede wszystkim zadbajmy o podstawy: wygodny materac oraz świeże, czyste powietrze w sypialni. Przed snem dobrze jest wywietrzyć pokój, a jeśli zimą dokucza nam zbyt suche powietrze, zaopatrzmy się w nawilżacz. Pamiętajmy, że panująca w sypialni temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-21 stopni. Ważna jest też cisza i spokój.

Jeśli akurat z jakichś powodów nie jest ona możliwa, włóżmy do uszu stopery – nie korzystajmy z nich jednak zbyt często, gdyż mogą one zwiększać ryzyko wystąpienia infekcji ucha.

Jak zasnąć w 60 sekund?

Często jednak może zdarzyć się, że nie możemy szybko zasnąć, mimo spełnienia wszystkich tych warunków. Jeśli zależy nam na wypoczynku, oto sposób na to, jak szybko zasnąć w 60 sekund. Aby to zrobić, wystarczy zastosować metodę 4-7-8, opracowaną przez brytyjskiego lekarza Andrew Weila.

Siadamy wygodnie na łóżku, a następnie przez 4 sekundy wciągamy nosem powietrze. Następnie, wstrzymujemy oddech na 7 sekund, by wreszcie wypuszczać powietrze ustami przez 8 sekund. Dzięki tej metodzie spowolnionego oddechu, nasze serce będzie bić wolniej, a nam łatwiej będzie osiągnąć relaks i odprężenie niezbędne do zaśnięcia.

Jak zasnąć w dzień?

Jest środek dnia, a wy czujecie że powieki ciążą wam niesamowicie? Czujecie zmęczenie, choć godzina jest jeszcze wczesna?  Jeśli w ciągu dnia będzie towarzyszy nam uczucie niewyspania, możemy pozwolić sobie na krótką, 15-20-minutową drzemkę, która zregeneruje nas i doda nam energii.

Co jednak zrobić, gdy nie jesteśmy przyzwyczajeni do spania o takiej porze? Wówczas zaśnięcie może nie być łatwe. A zatem, jak zasnąć w dzień? Są na to sposoby. 

Jak szybko zasnąć w dzień?

Pomoże nam na pewno zasłonięcie zasłon w sypialni. Możemy również zakupić specjalną opaskę na oczy, która zdecydowanie ograniczy dopływ promieni słonecznych do naszych oczu. Innym rozwiązaniem, które pomoże nam zasnąć w dzień, jest zastosowanie kołdry obciążeniowej. Dzięki niej sen nadejdzie szybko.

Przy odpowiedzi na pytanie "jak zasnąć w dzień" ważne jest, aby pamiętać, byśmy naszej drzemki nie ucinali sobie zbyt późno. Jeśli zaśniemy po godz. 16, zaburzeniu ulec może nasz dobowy rytm dnia.

Jak zasnąć po kawie?

Jeśli chcemy szybko zasnąć, ostatni posiłek zjedzmy nie później niż na 2-3 godziny przed snem. Dobrze, jeśli będzie on lekkostrawny. Nie pijmy również wieczorem kawy. Jeśli nie uda się nam powstrzymać i wypita późnym popołudniem kawa uniemożliwi nam zaśnięcie, przede wszystkim się nie denerwujmy.

A zatem: jak zasnąć po kawie? Przede wszystkim spróbujmy maksymalnie się zrelaksować i wyciszyć.

Sposoby by zasnąć po kawie

Warto spróbować ciepłej kąpieli z dodatkiem olejku lawendowego, a także muzyki relaksacyjnej: może być to śpiew ptaków czy dźwięk padającego deszczu. Pomóc może również wypicie ciepłego mleka z dodatkiem miodu.

Jeśli nadal występuje problem z tym, by zasnąć po kawie - warto spóbować któregoś ze sposobów podanych powyżej. Proste ćwiczenia oddechowe, ograniczenie bodźców zewnętrznych - to wszystko powinno pomóc w zapadnięciu w sen.

Jak zasnąć w stresie?

Jeśli znajdujemy się na stresującym etapie życia, skutkiem tego mogą być problemy z zasypianiem. Jak szybko zasnąć mimo to? Odpowiedzią jest regularna aktywność fizyczna. Wybierzmy rodzaj sportu, który najbardziej nam odpowiada: bieganie, fitness, tenis czy jeździectwo. Pamiętajmy jednak, by nie wykonywać intensywnych treningów na godzinę przed położeniem się do łóżka, bo wówczas będziemy jeszcze rozbudzeni. 

Jeśli na przykład chcemy zasnąć o 23, na siłownię idźmy najpóźniej o godz. 20. Krócej przed snem możemy spróbować jogi albo iść na spacer.

Sposób na zaśnięcie w stresie

Aby zasnąć, można próbować zastosować też inne rozwiązania. Gdy w naszej głowie kłębią się problemy czy niezałatwione sprawy, a my zastanawiamy się, jak zasnąć w stresie o takim natężeniu, dobrym pomysłem jest sięgnąć po kartkę i ołówek. Często przelanie na papier gnębiących nas spraw i sporządzenie ich listy, oczyszcza nasz umysł i pozwala zasnąć.

Szybciej zaśniemy jeśli będziemy kłaść się do łóżka regularnie. A jeżeli mimo to wciąż nie możemy zasnąć, wypijmy przed snem kubek naparu z melisy lub dziurawca. Pamiętajmy, że jeśli problemy ze stresem, a co za tym idzie – ze snem, nie mijają przez dłuższy czas, trzeba wybrać się do specjalisty.

Jak zasnąć, gdy się nie chce?

Jakie domowe sposoby zastosować można, by zasnąć gdy się nie chce? Jest kilka godnych polecenia metod.

Zacznijmy na początek od odwrócenia uwagi od naszych kłopotów, czyli przykładowo zajmijmy się czytaniem książki. Dobre byłoby także zwalczanie stresu np. odpowiednimi technikami i ćwiczeniami relaksacyjnymi lub fizycznymi (siłownia, basen, aerobik).

  1. Zapewnijmy naszemu ciału dawkę odpowiedniej ilości aktywności, wiadomo, że zmęczony organizm łatwiej zasypia.
  2. Pomaga zasnąć ciepła kąpiel, nie za gorąca, najlepiej w połączeniu z masażem. Podobnie działa słuchanie cichej, łagodnej muzyki przed snem.
  3. Innym sposobem jest wykonywanie prostych ćwiczeń relaksacyjno – oddechowych np. wolne oddychanie przez usta i nos, zatrzymanie oddechu na chwilę i powolne wypuszczanie powietrza.

Zadaniem powyższych ćwiczeń jest uspokojenie, rozluźnienie i wprowadzenie takiej atmosfery do sypialni.

Leki nasenne i zioła na sen

Innym rozwiązaniem jest picie naparów ziołowych, które uspakajają i tym samym pomagają zasnąć, np. napar z liści mięty, melisy, kozłka lekarskiego czy dziurawca. Napary ziołowe mają to do siebie, że dla uzyskania efektu należy pić je codziennie przez okres co najmniej 3-4 tygodni.

W przypadku sporadycznie pojawiających się problemów z bezsennością u osób dorosłych można krótkotrwale zastosowywać środki dostępne bez recepty. Mogą zawierać np. doksylaminę, która wspomaga niwelowanie trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy oraz wczesnym budzeniem się w godzinach porannych. Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie kliknij tutaj. Pamiętaj jednak, że utrzymujące się przez dłuższy czas lub nasilające problemy ze snem należy skonsultować się z lekarzem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu 

Czytaj również

Bibliografia

  • Michał Skalski, Bezsenność - patogeneza i leczenie, Kosmos - problemy nauk biologicznych, Tom 63, Nr 2, Rok 2014.
  • Izabela Grabska-Kobyłecka, Dariusz Nowak, Sen, bezsenność i jej leczenie - krótki przegląd aktualnej wiedzy ze szczególnym uwzględnieniem ziołolecznictwa, Pediatria i Medycyna Rodzinna, 2014, 10 (3).
  • Honorata Milczarek-Szałkowska, Przetwory roślinne z miodem leczą: zmęczenie wiosenne, bezsenność, Pszczelarz Polski, Rok 2001, Nr 2.
  • Paulin Moszczyński, Bezsenność i jej przyczyny, Zdrowa Żywność - Zdrowy Styl Życia, Rok 1999, Nr 3.
  • Michał Skalski, Wybrane zagadnienia z medycyny snu, Family Medicine & Primary Care Review 2009, 11, 3.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Technika spania - sen polifazowy
Przeczytaj artykuł
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Przeczytaj artykuł
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Mężczyzna, który wstał wcześnie rano
Podobne artykuły
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Jet lag - co to jest i jak sobie z nim radzić?
Medytacja na sen - spokojny i głęboki. Jak działa?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Jak wyciągnąć drzazgę? Spod paznokcia, skóry i z palca
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama