Jak zasnąć - co zrobić jak nie można zasnąć? Szybkie zasypianie

Jak zasnąć?

Ocena użytkowników

(liczba ocen 4)

Problemy z zasypianiem potrafią mocno uprzykrzyć życie. Jeśli są krótkotrwałe, nie ma powodów do niepokoju, jednak jeśli utrzymują się przez kilka tygodni, trzeba zastanowić się nad ich przyczyną. Podpowiadamy, jak zasnąć i co robić aby przyspieszyć ten proces.

Spis treści

Jak szybko zasnąć?

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przyjmuje się, że dorosła osoba powinna spać około 8 godzin by wypocząć i się zregenerować, choć dokładny czas zależy od indywidualnych potrzeb. Problemy z zasypianiem nie tylko skracają czas przeznaczony na sen, ale też mogą wiązać się z innymi kłopotami: budzeniem się w nocy, a także zbyt krótkim lub płytkim snem. Tego rodzaju zaburzenia snu zwykle występują u osób młodych, zestresowanych i zapracowanych, ale pojawiają się również u ludzi starszych. Jak zasnąć, by się wyspać?

Czytaj: Bezsenność, czyli co

Co zrobić jak nie można zasnąć?

Nim podpowiemy jak szybciej zasnąć, musimy zaznaczyć, że długotrwałych problemów ze snem nie wolno bagatelizować. Jednorazowe kłopoty z zaśnięciem – zwłaszcza w stresujących momentach życia – nie są niczym dziwnym, jeśli jednak mamy z nimi do czynienia co noc, musimy zacząć działać. Pojawienie się problemów ze snem może być jednym z pierwszych sygnałów, że nie radzimy sobie ze stresem i emocjami, nierzadko są to również symptomy zaburzeń lękowych czy depresji. Także długotrwałe korzystanie z komputera lub telewizora tuż przed pójściem spać może przyczynić się do trudności z zasypianiem. Jeśli więc zauważymy, że problemy ze snem stały się naszą codziennością
i utrzymują się powyżej dwóch, trzech tygodni, jak najszybciej skonsultujmy się z lekarzem.

Czytaj też: Sen - dlaczego jest tak ważny? 

Jak szybko zasnąć w nocy?

Jak łatwo zasnąć? Przede wszystkim zadbajmy o podstawy: wygodny materac oraz świeże, czyste powietrze w sypialni. Przed snem dobrze jest wywietrzyć pokój, a jeśli zimą dokucza nam zbyt suche powietrze, zaopatrzmy się w nawilżacz. Pamiętajmy, że panująca w sypialni temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-21 stopni. Ważna jest też cisza i spokój. Jeśli akurat z jakichś powodów nie jest ona możliwa, włóżmy do uszu stopery – nie korzystajmy z nich jednak zbyt często, gdyż mogą one zwiększać ryzyko wystąpienia infekcji ucha.

Czytaj: 7 podstawowych zaburzeń snu 

Jak zasnąć w dzień?

Jeśli w ciągu dnia będzie towarzyszyć nam uczucie niewyspania, możemy pozwolić sobie na krótką, 15-20-minutową drzemkę, która zregeneruje nas i doda nam energii. Jeżeli jednak nie jesteśmy przyzwyczajeni do spania w dzień, zaśnięcie może nie być łatwe. Pomoże nam na pewno zasłonięcie zasłon w sypialni. Możemy również zakupić specjalną opaskę na oczy, która zdecydowanie ograniczy dopływ promieni słonecznych do naszych oczu. Co ciekawe, istnieje też specjalna technika oddychania, która ułatwia zaśnięcie dzięki uspokojeniu i wyciszeniu układu nerwowego. Wystarczy wdychać powietrze przez nos, w myślach licząc do czterech. Następnie należy wstrzymać oddech, w myślach licząc do siedmiu. Po upływie tego czasu głośno wydychamy powietrze ustami przez osiem sekund. Cykl ten powtarzamy łącznie 4 razy.

Przeczytaj: Narkolepsja – niecodzienne zaburzenia snu

Jak zasnąć po kawie?

Jeśli chcemy szybko zasnąć, ostatni posiłek zjedzmy nie później niż na 2-3 godziny przed snem. Dobrze, jeśli będzie on lekkostrawny. Nie pijmy również wieczorem kawy. Jeśli nie uda się nam powstrzymać i wypita późnym popołudniem kawa uniemożliwi nam zaśnięcie, przede wszystkim się nie denerwujmy i spróbujmy maksymalnie się zrelaksować. Warto spróbować ciepłej kąpieli
z dodatkiem olejku lawendowego, a także muzyki relaksacyjnej: może być to śpiew ptaków czy dźwięk padającego deszczu. Pomóc może również wypicie ciepłego mleka z dodatkiem miodu.

Czytaj: Obturacyjny bezdech senny - objawy, leczenie, postać ciężka

Jak zasnąć w stresie?

Jeśli znajdujemy się na stresującym etapie życia, skutkiem tego mogą być problemy z zasypianiem. Jak szybko zasypiać mimo to? Odpowiedzią jest regularna aktywność fizyczna. Wybierzmy rodzaj sportu, który najbardziej nam odpowiada: bieganie, fitness, tenis czy jeździectwo. Pamiętajmy jednak, by nie wykonywać intensywnych treningów na godzinę przed położeniem się do łóżka, bo wówczas będziemy jeszcze rozbudzeni. Jeśli na przykład chcemy zasnąć o 23, na siłownię idźmy najpóźniej o godz. 20. Krócej przed snem możemy spróbować jogi albo iść na spacer. Szybciej zaśniemy jeśli będziemy kłaść się do łóżka regularnie. A jeżeli mimo to wciąż nie możemy zasnąć, wypijmy przed snem kubek naparu z melisy lub dziurawca. Pamiętajmy, że jeśli problemy ze stresem, a co za tym idzie – ze snem, nie mijają przez dłuższy czas, trzeba wybrać się do specjalisty.

Przeczytaj: Sen w czasie ciąży