Najzdrowsze miejsce w internecie

Waga dietetyczna a kuchenna. Jak wybrać profesjonalną wagę?

Wagi dietetyczne są niezastąpione w codziennej pracy dietetyków, korzystają z nich sportowcy podczas przygotowywania posiłków, są niezbędne diabetykom. Urządzenie nie tylko waży, ale także informuje o wartościach odżywczych danego produktu. Sprawdź, czym różni się waga dietetyczna od kuchennej oraz jak wybrać profesjonalną wagę dietetyczną.
Waga kuchenna dietetyczna
Źródło:123RF
Spis treści

Reklama

Waga dietetyczna

Z każdym rokiem sprzęty RTV i AGD są bardziej naszpikowane nowymi funkcjami. Nikogo już nie dziwi, że telefon, a właściwie smartfon, jest dodatkowo aparatem fotograficznym, kamerą, konsolą do gier, odtwarzaczem muzyki, latarką, budzikiem, kalkulatorem, termometrem, nawigacją GPS itd.

Podobnie jest z wagami. Wagi łazienkowe nie tylko nas zważą, ale także sprawdzą poziom masy mięśniowej, tkanki tłuszczowej oraz wody.

Wagi dietetyczne poza zważeniem produktów spożywczych, podadzą nam także ilość:

  • kalorii, 
  • błonnika, 
  • węglowodanów, 
  • białka, 
  • tłuszczu, 
  • cholesterolu. 

Umożliwia to baza danych zawierająca informacje o około 1000 produktów spożywczych. Dzięki wadze dietetycznej można mieć pełną kontrolą nad ilością spożywanych kalorii oraz dostarczać z pożywieniem odpowiednią ilość wartości odżywczych.  

Waga kuchenna a dietetyczna

Jaka jest różnica pomiędzy wagą kuchenną a dietetyczną? Każda dietetyczna jest zarazem kuchenną, ale nie każda kuchenna jest dietetyczną. Zwykła waga kuchenna służy tylko do ważenia produktów spożywczych. W sklepach można kupić wagi kuchenne:

  • z miską, 
  • z dzbankiem, 
  • płaskie. 

Wszystkie są wyposażone w cyfrowy wyświetlacz, ważą produkty z dokładnością do jednego grama, a niektóre dodatkowo przeliczają pomiar na inne jednostki wagowe.

Waga dietetyczna jest natomiast wagą kuchenną wyposażoną w dodatkowe funkcje, umożliwiające pomiar wartości odżywczych.  

Reklama

Profesjonalna waga dietetyczna

Na rynku można także znaleźć profesjonalne wagi dietetyczne, przeznaczone zwłaszcza dla dietetyków. Tego typu rodzaje mają bardziej rozbudowaną bazę danych. Z łatwością wyliczą ilość kalorii i wartości odżywczych dla pokarmów poddanych obróbce termicznej.

Profesjonalna waga dietetyczna poda nam inne wartości dla surowego mięsa i przyrządzonego już z niego kotleta w panierce. Zaawansowana waga dietetyczne dokona też bardziej precyzyjnego pomiaru. Można na niej ważyć produkty o masie mniejszej niż jeden gram.

Ponadto uwzględni ciężar opakowania. Profesjonalne wyposażone są dodatkowo w termometr czy minutnik. 

Wagi dietetyczne dla sportowców

Waga dietetyczna nie jest sprzętem przeznaczonym tylko dla dietetyków. Większość sportowców korzysta z niej podczas przygotowywania codziennych posiłków.Sportowcy powinni spożywać określoną ilość białka i węglowodanów, aby osiągnąć zamierzone cele treningowe.

Węglowodany dostarczają energii niezbędnej do przeprowadzenia intensywnego treningu. W diecie sportowca bardzo ważne jest pełnowartościowe białko, które stanowi element budulcowy mięśni. Produkty białkowe zalecane są zwłaszcza po treningu. 

Dla sportowców ważna jest też ilość kalorii, jaką spożywają w ciągu dnia. Waga przydaje się także osobom, które zaczęły uprawiać sport, żeby zgubić nadmiar kilogramów. Dla nich jednym z najważniejszych parametrów będzie kaloryczność posiłków. 

Reklama

Waga dietetyczna dla cukrzyków

Z wagi dietetycznej korzystają także osoby cierpiące na cukrzycę typu 2. W początkowej fazie choroby poprzez kontrolę spożywanych posiłków, można także kontrolować cukrzycę. Często cukrzyca typu 2 wiążę się z nadwagą. Pacjenci, którym udaje się schudnąć, zwiększają tym samym swoją wrażliwość na insulinę. 

Osoby chore na cukrzycę typu 2 nie mogą przekraczać zalecanej, dziennej dawki spożywanych węglowodanów, która wynosi do 400 gramów.

Niewskazane są także tłuszcze nasycone. Dieta zaleca cukrzykom składa się głównie z produktów o niskim indeksie glikemicznym, z dużą zawartością błonnika.

Waga dietetyczna pomoże kontrolować ilość spożywanych kalorii i wartości odżywczych, a przez to zmniejszy ryzyko wystąpienia groźnych dla zdrowia i życia powikłań cukrzycowych.

Joanna Woźniak
Artykuł napisany przez
Joanna Woźniak
Dziennikarka i copywriterka, specjalizująca się w tematyce medycznej. Przez blisko pół dekady redaktor i wydawca serwisu internetowego Dziennika Łódzkiego. Współpracowała z łódzkim ośrodkiem TVP. Absolwentka Filozofii oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Łódzkim. W wolnych chwilach fotografuje kontrasty ulicy i eksperymentuje w kuchni.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1700 kcal - przykładowy jadłospis, przepisy. Efekty
Dieta 1700 kcal
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Podobne artykuły
Dieta na płodność - dla kobiet i mężczyzn. Co warto jeść?
Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?
Dieta ketogeniczna a cholesterol – podnosi czy obniża jego poziom?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!