Brak snu obniża inteligencję mózgu

Kobieta z problemem małej liczby godzin snu
Źródło: 123RF
Zdrowy sen jest niezbędny do utrzymania zdrowia mózgu. Gdy śpisz komórki nerwowe twojego mózgu oczyszczają się i zaczynają się regenerować. Brak snu obniża inteligencję i powoduje problemy z działaniem mózgu. Dowiedz się, co robić, aby zapobiec problemom związanym z brakiem snu.

Mózg oczyszcza się w trakcie snu 

  • Podczas snu komórki twojego mózgu kurczą się, a luki między komórkami nerwowymi otwierają się, co pozwala na wymycie toksyn i produktów przemiany materii przez płyn.
  • Ma to związek z istnieniem specjalnego systemu oczyszczającego w mózgu, który podczas snu jest nawet do 10 razy bardziej aktywny.
  • Sprawne oczyszczanie mózgu z toksyn, które ma miejsce podczas snu, pomaga chronić mózg przed chorobami, ale także wspiera komórki nerwowe, by w czasie, gdy ty już nie śpisz, sprawniej działały.
  • Gdy mózg jest wyspany, zwiększa się więc twoja sprawność umysłowa i zdolność do koncentracji.

Brak snu obniża inteligencję

Z pewnością to ciebie zaskoczy, ale naukowcy dowiedli, że wyniki testów na inteligencję stopniowo spadają każdego kolejnego dnia, jeżeli osoby śpią krócej, niż wymaga to ich naturalna potrzeba snu.

  • Wykazano, że dzienny spadek wynosi około jednego punktu w testach na iloraz inteligencji za pierwszą straconą godzinę, dwóch punktów za następną godzinę, czterech za kolejną.
  • Po pięciu źle przespanych nocach, ze względu na bardzo niski stopień koncentracji, twój wynik może być nawet o 15 punktów niższy.
  • Oznacza to, że osoba o przeciętnym poziomie inteligencji może mieć iloraz na poziomie 85 punktów – czyli takim, który kwalifikuje do szkoły specjalnej.

Skoro sen jest tak bardzo związany ze zdolnościami intelektualnymi, warto zadbać o niego w pierwszej kolejności i zapewnić sobie optymalną długość snu.

Zobacz wideo: Czy każdy nowotwór powoduje ból?

Ile godzin snu potrzebuje mózg? 

Sen oprócz korzystnego wpływu na zdolności intelektualne posiada też kluczowe znaczenie w odnawianiu się wszystkich komórek twojego organizmu. Bez odpowiedniej dawki snu trudno mieć umysł w dobrej kondycji, pełną blasku cerę, pozytywny nastrój i mózg działający na pełnych obrotach. Warto poznać indywidualne zapotrzebowanie mózgu na sen w swojej grupie wiekowej i przestrzegać go każdego dnia.

Średnie zapotrzebowanie na sen według wieku (National Sleep Foundation)

Wiek   /   Liczba godzin snu na dobę

  • 1-3 lat - 12-14 godzin
  • 3-5 lat - 11-13 godzin
  • 5-12 - 10-11 godzin
  • 13-19 - 9 godzin
  • Dorośli - 7-8 godzin
  • Seniorzy - 7-8 godzin

Czytaj także:

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA