Dla Ciebie, na zdrowie!

Brak snu obniża inteligencję mózgu

Zdrowy sen jest niezbędny do utrzymania zdrowia mózgu. Gdy śpisz komórki nerwowe twojego mózgu oczyszczają się i zaczynają się regenerować. Brak snu obniża inteligencję i powoduje problemy z działaniem mózgu. Dowiedz się, co robić, aby zapobiec problemom związanym z brakiem snu.
Kobieta z problemem małej liczby godzin snu
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Mózg oczyszcza się w trakcie snu 

  • Podczas snu komórki twojego mózgu kurczą się, a luki między komórkami nerwowymi otwierają się, co pozwala na wymycie toksyn i produktów przemiany materii przez płyn.
  • Ma to związek z istnieniem specjalnego systemu oczyszczającego w mózgu, który podczas snu jest nawet do 10 razy bardziej aktywny.
  • Sprawne oczyszczanie mózgu z toksyn, które ma miejsce podczas snu, pomaga chronić mózg przed chorobami, ale także wspiera komórki nerwowe, by w czasie, gdy ty już nie śpisz, sprawniej działały.
  • Gdy mózg jest wyspany, zwiększa się więc twoja sprawność umysłowa i zdolność do koncentracji.

Reklama

Brak snu obniża inteligencję

Z pewnością to ciebie zaskoczy, ale naukowcy dowiedli, że wyniki testów na inteligencję stopniowo spadają każdego kolejnego dnia, jeżeli osoby śpią krócej, niż wymaga to ich naturalna potrzeba snu.

  • Wykazano, że dzienny spadek wynosi około jednego punktu w testach na iloraz inteligencji za pierwszą straconą godzinę, dwóch punktów za następną godzinę, czterech za kolejną.
  • Po pięciu źle przespanych nocach, ze względu na bardzo niski stopień koncentracji, twój wynik może być nawet o 15 punktów niższy.
  • Oznacza to, że osoba o przeciętnym poziomie inteligencji może mieć iloraz na poziomie 85 punktów – czyli takim, który kwalifikuje do szkoły specjalnej.

Skoro sen jest tak bardzo związany ze zdolnościami intelektualnymi, warto zadbać o niego w pierwszej kolejności i zapewnić sobie optymalną długość snu.

Reklama

Ile godzin snu potrzebuje mózg? 

Sen oprócz korzystnego wpływu na zdolności intelektualne posiada też kluczowe znaczenie w odnawianiu się wszystkich komórek twojego organizmu. Bez odpowiedniej dawki snu trudno mieć umysł w dobrej kondycji, pełną blasku cerę, pozytywny nastrój i mózg działający na pełnych obrotach. Warto poznać indywidualne zapotrzebowanie mózgu na sen w swojej grupie wiekowej i przestrzegać go każdego dnia.

Średnie zapotrzebowanie na sen według wieku (National Sleep Foundation)

Wiek   /   Liczba godzin snu na dobę

  • 1-3 lat - 12-14 godzin
  • 3-5 lat - 11-13 godzin
  • 5-12 - 10-11 godzin
  • 13-19 - 9 godzin
  • Dorośli - 7-8 godzin
  • Seniorzy - 7-8 godzin

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Aktywność mózgu
Jak dotlenić mózg? Poznaj niezawodne sposoby
Osoba dotleniająca mózg na świeżym powietrzu
Rodzaje pamięci - pamięć krótkotrwała
Mózg człowieka a pamięć
To zredukuje stres! Poznaj niezawodne sposoby na to, jak pokonać niepokój
Kobieta siedzi przed biurkiem, na którym rozłożonych jest wiele książek, łapie się za głowę, bo czuje stres przed egzaminem
Podobne artykuły
Kobieta i mężczyzna siedzący do siebie plecami
Czy kobiety są mniej inteligentne od mężczyzn?
Mózg
Rodzaje pamięci - jak funkcjonuje pamięć?
Dziecko w czapce absolwenta
Jak wychować dziecko na geniusza?
Mózg człowieka
Koncentracja mózgu - zrób test na koncentrację
Zamyślone dziecko
Jak wychować szczęśliwe dziecko?

Reklama


Jak się uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi?
Sprawdź!