Najzdrowsze miejsce w internecie

Kwasy DHA dla dziecka - dieta dla mózgu

Kwasy tłuszczowe omega 3 DHA są niezbędne dla dziecka do prawidłowego rozwoju mózgu. Dbając o dobrze zbilansowaną dietę, można skutecznie wspomóc rozwój mózgu dziecka i zapobiec wielu chorobom. Dowiedz się dlaczego DHA są tak istotne dla dziecka i gdzie można je znaleźć?
Napis omega 3
Źródło: 123RF
Spis treści

Najlepszymi odmianami omega-3 są EPA (kwas eikozapentaenowy) i DHA (kwas dokozaheksaenowy), które są łatwo przyswajalne dla organizmu. Omega 3 wraz z kwasami omega 6 zaliczane są do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Jak sama nazwa wskazuje, są one niezbędne dla zachowania prawidłowego stanu zdrowia. Organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych i musi przyjmować je wraz z pożywieniem.

DHA dla dziecka - dieta 

Kwasy tłuszczowe omega 3 DHA są bardzo ważne, aby mózg dziecka mógł się prawidłowo rozwijać.

Komórki budujące mózg (neurony) otoczone są błoną komórkową, która składa się z trzech warstw – dwóch białkowych i jednej, umieszczonej między nimi jak w kanapce, warstwy tłuszczowej. To właśnie warstwa tłuszczowa w ogromnej mierze determinuje to, jak działa komórka.

Jeśli brakuje w niej zdrowych tłuszczy – kwasów tłuszczowych omega 3 DHA, najprawdopodobniej komórki nie będą rozwijać się prawidłowo. Niedobór kwasów omega 3 może powodować także utrudnienia w komunikacji między komórkami nerwowymi, co nie pomaga w rozwoju mózgu dziecka.

DHA dla dziecka w trakcie ciąży

O prawidłowy poziom kwasów tłuszczowych omega 3 DHA w mózgu dziecka można zadbać już w trakcie ciąży.

Badania naukowe ujawniły, że substancje odżywcze spożywane przez mamę w trakcie ciąży przenikają do mózgu dziecka. Oznacza to, że zbilansowana dieta mamy, bogata w kwasy omega 3 DHA, już w okresie płodowym może przyczynić się do wsparcia rozwoju dziecka. Pytanie brzmi zatem – skąd brać kwasy tłuszczowe omega-3 DHA?

DHA - czy warto jeść ryby?

Można spotkać się z opinią, że warto jeść ryby. Nie jest to jednak do końca prawda.

  • Około 15-18% tłuszczu ryby to kwasy omega 3, których potrzebujesz. Pozostałe 70-80% tłuszczy zawartych w rybie to mieszanka nasyconych i różnych nienasyconych tłuszczów, które są szkodliwe dla twojego zdrowia.
  • Dodatkowo ryby zawierają metylortęć i inne zanieczyszczenia znajdowane w wielu gatunkach ryb – na przykład w tuńczyku, który słynie z tego, że jest bogatym źródłem omega 3.

Wielu ekspertów poleca ryby z tego względu że są one po prostu mniejszym złem w porównaniu do czerwonego mięsa. Są jednak o wiele zdrowsze roślinne alternatywy, w których można znaleźć DHA.

DHA w olejach roślinnych

Warto szukać źródeł kwasów tłuszczowych omega 3 DHA wśród produktów roślinnych. Sprawa jednak się na tym nie kończy.  Aby zadbać o optymalny poziom omega 3 musimy także zapewnić sobie odpowiedni poziom kwasów omega 6. Jak to zrobić?

  • Aby móc w precyzyjny sposób kontrolować ilość spożywanych kwasów omega 3 i omega 6 najlepiej dbać o profilaktykę za pomocą olejów roślinnych – z pomocą przychodzi tutaj olej lniany i słonecznikowy.
  • W praktyce wygląda to tak, że przygotowujemy mieszankę składającą się z 300 ml oleju słonecznikowego i 100 ml oleju lnianego, i z tej mieszanki codziennie 1 łyżeczkę wypijamy lub polewamy nią jedzenie. Ta mieszanka ma łagodny aromat dlatego też z pewnością nie popsuje smaku potraw.

Warto pamiętać o tym, że produkty roślinne to najzdrowsze i najpełniejsze źródła kwasów tłuszczowych omega 3 DHA, które wchodzą w skład Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Aby zapewnić optymalny poziom kwasów tłuszczowych warto zaopatrzyć się w olej słonecznikowy i olej lniany nierafinowany, w ciemnych butelkach, bez konserwantów.

Tylko takie produkty posiadają pełnowartościową zawartość, która korzystnie wpłynie na zdrowie twoje i twojego dziecka i zapewni wam właściwy poziom DHA.

Czytaj też:

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Dieta dla mózgu
Przeczytaj artykuł
Dieta, którą pokocha Twój mózg - pobierz darmowy ebook
Produkty dobre dla mózgu
Przeczytaj artykuł
Zdrowe jelita to zdrowy mózg
Jelita człowieka to drugi mózg
Przeczytaj artykuł
Czy jedzenie fast foodów pomoże zdać egzamin?
Niezdrowe przekąski, jak frytki i hamburgery
Podobne artykuły
Dieta dla mózgu dziecka – witaminy i minerały
Dieta na koncentrację i pamięć u dziecka
Woda mineralna - jak działa na mózg?
Jak energetyki (napoje energetyczne) wpływają na pracę mózgu?

Czym jest long covid? 😷
Trwa nawet do 12 tygodni 🤧