Zdrowe jelita to zdrowy mózg

Twoje jelita zajmują się trawieniem i wydalaniem. To wiesz na pewno. Czy jednak zdajesz sobie sprawę z tego, że działanie jelit może w znaczący sposób określać twój nastrój oraz to czy zachorujesz na demencję lub Alzheimera? Jelita nazywane są drugim mózgiem ze względu na to, że zbudowane są ze 100 mln komórek nerwowych, których aktywność kształtuje twoje zdrowie psychiczne.
Jelita człowieka to drugi mózg
Źródło: 123RF

Spis treści

W 1998 roku neurobiolog prof. Michael Gershon wykazał, że w naszym układzie pokarmowym znajduje się co najmniej 100 milionów komórek nerwowych, które komunikują się z mózgiem za pomocą nerwu błędnego. Jelitowe komórki nerwowe mogą wytwarzać neuroprzekaźniki modulujące nastrój - takie jak serotonina (odpowiada za uczucie przyjemności i relaksu) czy dopamina (odpowiada za uczucie satysfakcji, radości). Z jelit do mózgu mogą także trafiać szkodliwe cząsteczki, które wywołują choroby neurodegeneracyjne. Komórki nerwowe budujące jelita są w stałym kontakcie z komórkami nerwowymi budującymi mózg. Oznacza to, że  zaburzenie pracy jelit, wywołane na przykład nieprawidłową dietą, może wywołać problemy z działaniem mózgu i negatywnie wpływać na nastrój.

Sprawdź też: Dieta na koncentrację - 3 sposoby

Choroba jelit wpływa na degenerację mózgu

W jaki sposób choroba jelit może wpływać na mózg? Patologiczne zmiany w jelitach, w postaci aktywnych biologicznie cząsteczek, przenoszone są do mózgu poprzez nerw błędny. Gdy już toksyczne cząsteczki z jelit dotrą do mózgu, niszczą komórki nerwowe. W rezultacie tego osoba odczuwa pogorszenie pracy mózgu i obniżony nastrój. Aktywne biologicznie cząsteczki, które z jelit przedostały się do mózgu, mogą wywoływać stany zapalne neuronów prowadzące do chorób neurodegeneracyjnych.

Zobacz wideo: Kto jest narażony na zachorowanie na raka jelita grubego

Prof. Heiko Braak z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie zaobserwował, że w chorych jelitach pojawiają się ciała Lewy’ego, które wykryto także w mózgu podczas badania osób chorych na parkinsona. Ciała Lewy’ego są to nieprawidłowe skupiska białek, które niszczą mózg i powodują zaburzenia charakterystyczne dla parkinsona (m.in. obniżona sprawność umysłowa i fizyczna, charakterystyczne drżenie rąk). Zdaniem prof. Heiko Braaka ciała Lewy’ego znajdujące się w kosmkach jelitowych mogą być wywołane wirusami albo toksynami zawartymi w pożywieniu i z chorych jelit trafiają do mózgu.

Jedzenie, które wywołuje choroby jelit

Doniesienia naukowców udowadniają, że higiena mózgu powinna rozpoczynać się w jelitach, gdyż wiele szkodliwych substancji z jelit po prostu przedostaje się do mózgu i wpływa na jego zdrowie. Zdaniem naukowców produkty, które wywołują choroby jelit należy bezwzględnie  wyeliminować w codziennej diecie.

Zobacz: Dieta dobra dla mózgu - składniki odżywcze

Do produktów, które są szkodliwe i mogą wywołać choroby jelit zalicza się: 

  • wszystkie produkty zawierające gluten
  • przetworzona żywność
  • słodzone soki owocowe
  • gazowane, kolorowe napoje
  • soja
  • orzeszki ziemne, nasiona słonecznika, papryka

To co możesz zrobić dla siebie i zdrowia swojego mózgu, to unikać tych produktów. Pamiętaj o tym, że jedzenie wysoko przetworzonych produktów zaburza pracę jelit i może negatywnie wpływać na działanie twojego mózgu.

Reklama

Jedzenie, które poprawia nastrój

Dobrze skomponowane codzienne menu może optymalizować nastrój i przeciwdziałać rozwojowi zaburzeń nastroju, które prowadzą do depresji lub stanów lękowych. W dobrym dla nastroju jadłospisie na pewno nie powinny znaleźć się produkty wysoko przetworzone - zawierają one sztuczne substancje słodzące oraz związki chemiczne (konserwanty, barwniki, polepszacze smaku i zapachu), które stanowią zagrożenie dla zdrowej mikroflory jelitowej. Należy wybierać produkty naturalne, nieprzetworzone oraz takie, które słyną ze swoich korzystnych dla nastroju właściwości.

Do produktów, które pozytywnie wpływają na nastrój zalicza się:

  • warzywa zielone - zawierają witaminę B, która łagodzi napięcie w chwilach stresu i chroni organizm przed jego negatywnymi skutkami
  • pomidory, bakłażany, ziemniaki - zawierają substancje zwiększające wydzielanie neuroprzekaźnika o nazwie acetylocholina, który pośredniczy w optymalizacji nastroju i poprawia zdolność do koncentracji
  • gorzka czekolada - jest źródłem teobrominy, która poszerza żyły i tętnice, dzięki czemu dotlenia lepiej mózg i powoduje poprawę nastroju oraz zawiera dobrze wchłanialny magnez, który stabilizuje nastrój
  • produkty z wysoką zawartością białka (drób, twarogi, jogurty naturalne) - są źródłem tryptofanu, który jest prekursorem serotoniny poprawiającej nastrój i sprzyjającej procesom relaksu. 

Czytaj też:

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!