Stres

Stres w pracy, stres w szkole, stres przed egzaminem, stres w ciąży – napięcie towarzyszy nam w wielu sytuacjach, niemal każdego dnia. Nie zawsze wiadomo, jak sobie z nim poradzić i uniknąć objawów fizycznych oraz psychicznych. W tym dziale dowiesz się czym jest stres oksydacyjny i stres pourazowy, a także poznasz definicję stresu pozytywnego oraz skuteczne metody, które są podpowiedzą – jak pokonać stres.

Wszystko na temat stresu – rodzaje, objawy, a także sprawdzone sposoby na stres

Stres jest chyba każdemu doskonale znanym stanem. Towarzyszy w wielu sytuacjach, takich jak:

Stres – definicja

Co to jest stres? Jest to pojęcie ogólne i wyróżnić można kilka rodzajów stresu, które nie tylko różnią się przyczyną wystąpienia, ale także nasileniem. Najpowszechniejsze rodzaje stresu to:

  • stres oksydacyjny,
  • stres pourazowy,
  • stres psychologiczny.

Wyżej wymienione typy stresu powinny być leczone, dlatego po zauważeniu u siebie nietypowych reakcji i objawów należy udać się do specjalisty.

Stres oksydacyjny – czyli jaki?

Stres oksydacyjny to niebezpieczny wróg dla organizmu, gdyż prowadzi do jego starzenia się. Wolne rodniki tlenowe są odpowiedzialne właśnie za starzenie się komórek, a także uszkadzanie ich. Do ich wytworzenia niezbędne jest promieniowanie ultarfioletowe. Powstają również w czasie procesu oddechowego komórek. 

W momencie wystąpienia stresu oksydacyjnego dochodzi do zwiększenia stężenia reaktywnych form tlenu. Gdy w organizmie zauważalna jest większa liczba wolnych rodników, bądź redukcja aktywności antyoksydacyjnej, w konsekwencji dochodzi do zakłócenia balansu w stronę reakcji utleniania, co nazywa się właśnie stresem oksydacyjnym.

Stres – rodzaje

Stres dzieli się na wiele rodzajów i można go podzielić według różnych kryteriów. Między innymi są takie podziały, jak stres: krótkotrwały, długotrwały, pozytywny, negatywny, fizyczny i psychiczny.

Do najczęściej występujących typów stresu zaliczyć można:

  • stres psychologiczny – nie ma on jednej, jasnej definicji i jest interpretowany na różny sposób. Najprościej ujmując ten rodzaj stresu jest identyfikowany wśród społeczeństwa z złymi doświadczeniami. Głównie odczuwalny jest w czasie istotnych życiowych zdarzeń, jednak należy wiedzieć, iż pozytywne aspekty również mogą być źródłem stresu. Jest to stosunek pomiędzy osobą, a otoczeniem zewnętrznym. Podłożem tego rodzaju stresu jest sprzeczność pomiędzy pragnieniami człowieka a zdolnością do spełnienia ich,
  • stres w ciąży – to nieodłączny element niemal każdej przyszłej mamy. W przypadku, gdy jest krótkotrwały nie stanowi on zagrożenia, jednak jeśli trwa on naprawdę długo to może być źródłem powikłań. Stres w ciąży często związany jest ze zmianami w organizmie, wahaniem hormonów, czy obawą przed nowym doświadczeniem, jakim jest macierzyństwo. Jednym z objawów silnego stresu mogą być szybsze ruchy maleństwa, przyspieszone bicie serca, a także podjadanie czy sięganie po używki przez ciężarną,
  • stres pourazowy – a dokładniej zespół stresu pourazowego jest zauważalny u osób, które przeżyły silne, traumatyczne doświadczenie życiowe. Może objawiać się poprzez: bezsenność, niekontrolowane wybuchy emocji, koszmary senne, trudności z okazywaniem uczuć, ciągłe wracanie do traumatycznych przeżyć i wizualizowanie ich, problemy z koncentracją i zapamiętywaniem,
  • stres pozytywny – zwykle pojęcie stresu kojarzone jest negatywnie, jednak należy wiedzieć, iż można go również definiować, jako reakcję na pozytywne doświadczenia. Wpływa korzystnie na organizm i mobilizuje do podjęcia działania i usprawnia proces myślenia.

Stres – objawy

Stres w zależności od typu oraz natężenia, a także rodzaju – może dawać różne objawy, zarówno fizyczne, jak i o podłożu psychicznym.

Do psychicznych objawów stresu zaliczyć można:

  • zdenerwowanie,
  • pobudzenie,
  • zaburzenia snu,
  • lęk,
  • rozkojarzenie,
  • chęć płaczu,
  • trudności z pamięcią i koncentracją,
  • rozdrażnienie.

Poza objawami psychicznymi, stres daje także wiele symptomów fizycznych, takich jak:

  • potliwość,
  • drżenie kończyn,
  • czerwone plamy na ciele, głównie na dekolcie,
  • wypieki na twarzy,
  • jąkanie się,
  • niemożność wypowiedzenia złożonych, logicznych zdań,
  • drżenie głosu,
  • biegunka,
  • wzdęcia,
  • nadmierna suchość w jamie ustnej,
  • napięcie mięśni,
  • szybsze bicie serca,
  • przyspieszony oddech.

Nadmierny stres może mieć wiele powikłań, chociażby takich jak nienaturalne zachowanie w towarzystwie, co w konsekwencji potrafi doprowadzić do utraty znajomych. U części osób występują silne skurcze żołądka oraz wymioty i brak łaknienia lub wręcz przeciwnie, tzw. zajadanie stresu.

Sposoby na stres

Jak pokonać stres? To pytanie stawia sobie wiele osób, które za chwile mają mieć np. rozmowę o pracę, ważne wystąpienie publiczne, czy chociażby oczekują wyników egzaminu. Zatem, jak opanować stres? Przede wszystkim należy zacząć od znalezienia źródła obaw i to często jest połową sukcesu, gdyż zdawanie sobie sprawy z przyczyn lęku, znacznie ułatwia wyeliminowanie ich.

Sposób na stres:

  • spróbuj się go pozbyć – ta rada brzmi banalnie, jednak chodzi o to, by możliwe sytuacje, które silnie stresują nie były powtarzane w przyszłości lub minimalizowane. Jeśli główny stres sprawia praca to warto spróbować zastanowić się, co dokładnie w niej stresuje i zmienić to lub poszukać innej, bardziej satysfakcjonującej pracy,
  • postaw na aktywność fizyczną – sport jest świetnym przeciwnikiem stresu, gdyż wydziela endorfiny i rozładowuje niepotrzebne napięcie. Pamiętaj, iż nie musi być to ciężki trening na siłowni, ale niekiedy wystarczy zwykły spacer po parku czy aerobik w domowym zaciszu,
  • rozmawiaj – warto mieć bliską osobę, przyjaciela, któremu można powiedzieć o swoich obawach i lękach. Zwykle samo opowiedzenie o problemie zmniejsza napięcie, a uczucie wsparcia dodaje otuchy
  • śmiej się – istnieje mądre porzekadło, które mówi – śmiech to zdrowie. Jest ono prawdą, gdyż częste uśmiechanie się reguluje poziom hormonów stresu, a dokładniej kortyzolu oraz adrenaliny.
  • leki na stres – warto sięgnąć przede wszystkim po preparaty ziołowe, takie jak herbatki czy napary lub magnez. Skuteczna jest melisa oraz rumianek.