Reklama
Jak powstaje stres?
Jak radzić sobie ze stresem – żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw powiedzieć, czym jest w ogóle stres. Definicji jest kilka, jedna z nich głosi, że stres to dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki, a wymogami sytuacji, inna - że to stan mobilizacji organizmu w związku z działaniem silnych bodźców.
Stres ma działanie zarówno mobilizujące, jak i paraliżujące, występując w dłuższym okresie i większym natężeniu, może mieć też zgubne skutki dla zdrowia. W zależności od sytuacji, różne są objawy stresu. Stres incydentalny objawia się takimi dolegliwościami, jak pocenie kończyn, trzęsące ręce, ścisk szczęki, suchość i ściskanie w gardle, zawroty i ból głowy, nadmierne jedzenie (tzw. zajadanie stresu).
Są to objawy stresu dokuczliwe, ale względnie niegroźne. Inaczej sytuacja wygląda, gdy stres ma charakter ciągły i długotrwały.
Do objawów stresu tego typu należą: złe lub chwiejne samopoczucie, bezsenność, problemy w życiu seksualnym, częste zaparcia lub biegunki, zbyt częste oddawanie moczu, nieustające zdenerwowanie, frustracja, agresja, nad którą trudno zapanować, problemy z koncentracją, kreatywnością, podejmowaniem decyzji.
Dłuższe trwanie w tym stanie może prowadzić do nadciśnienia, chorób serca i układy nerwowego z depresją na czele, trwałych zaburzeń seksualnych zaburzeń cyklu miesięcznego u kobiet. Pośrednio też długotrwały stres i chęć radzenia sobie z nim w niewłaściwy sposób, może prowadzić do uzależnienia od alkoholu, papierosów lub narkotyków.
Co powoduje stres w miejscu w pracy?
Stres w pracy, większy lub mniejszy, towarzyszy większości z nas, niezależnie od pozycji zawodowej, tego czy jest się podwładnym czy przełożonym, pracownikiem najemnym, czy przedsiębiorcą. Stres w pracy mogą wywoływać między innymi:
- Nadmiar obowiązków
- Poczucie nie radzenia sobie z powierzonymi zadaniami
- „Wynoszenie pracy do domu”
- Presja czasu, presja wyniku, presja przełożonych
- Mobbing w pracy
- Złe relacje osobiste z przełożonymi, podwładnymi, kolegami
- Niskie zarobki w stosunku do nakładu pracy i kompetencji
- Lęk przed wystąpieniami publicznymi
- Złe warunki pracy – hałas, brud, temperatura
Jak radzić sobie ze stresem w pracy?
Stres w pracy pokonać można na wiele sposobów, wiele jednak zależy od przyczyn jego występowania. Psychologowie pytani, jak walczyć ze stresem, odpowiadają często, że pomocny jest po prostu higieniczny tryb życia – dużo ruchu, dużo wypoczynku, dużo snu.
Ruch pozwoli utrzymać w dobrej kondycji nie tylko ciało, ale i system nerwowy. Ruch pozwala oderwać się od codziennych zmartwień, a wydzielające się w czasie uprawiania sportu endorfiny podnoszą ogólne poczucie zadowolenia z życia. Aby pokonać stres w pracy, należy naszemu systemowi nerwowemu dać od tej pracy odpocząć.
Praca w trybie 24 godziny, siedem dni w tygodniu, musi prowadzić do spustoszenia w organizmie, dlatego dla własnego zdrowia, nie należy wysiadywać nadgodzin, „zabierać pracy do domu”.
Należy pilnować i egzekwować prawo do dobowego odpoczynku (minimum 11 godzin między skończeniem pracy i rozpoczęciem jej następnego dnia), odpoczynku w tygodniu (minimum 35 godzin ciągłego odpoczynku raz w tygodniu) a także odpoczynku w skali roku – istotne jest aby regularnie wybierać 26 dni przysługującego urlopu, w tym przynajmniej raz w ciągu obejmującym co najmniej 14 dni kalendarzowych.
W przypadku niemożności wygrania ze stresem w inny sposób, można doraźnie, lub w sposób stały, pod kontrolą lekarza, przyjmować środki uspokajające.
Reklama
Jak się nie stresować w czasie pracy?
Ciągły pęd, sytuacje stresowe, czy nadmiar obowiązków sprawiają, że każdego dnia narażeni jesteśmy na napięcie nerwowe. Warto sobie pomóc. Można na przykład sięgnąć po lek uspokajający, którego bazą jest waleriana lub melisa. Należy dodać, że produkty ziołowe najlepiej działają przy dłuższym stosowaniu. Preparat bez recepty, w wygodnych kapsułkach lub w postaci syropu znajdziesz TUTAJ.
Jednak od walki ze stresem, ważniejsza wydaje się odpowiedź na pytanie, jak się nie stresować, czyli profilaktyka, zamiast leczenia. Jeżeli chodzi o stres w pracy, istotne jest przede wszystkim rozpoznanie istoty problemu.
W przypadku osób które nie radzą sobie z obowiązkami, czują się przytłoczone powierzonymi zadaniami i presją wyniku oraz przełożonych, nie wiedzą jak się nie stresować, jak radzić sobie ze stresem, jedynym wyjściem może być rezygnacja z danej pracy lub zajmowanego stanowiska i poszukanie sobie innego, mniej stresogennego zajęcia.
Można też w takiej sytuacji spróbować podjąć walkę, np. wybierając szkolenie podnoszące kwalifikacje, lub doskonaląc się samodzielnie.
Czasem warto też zweryfikować oczekiwania stawiane przed nami przez pracodawcę - w wielu przypadkach okaże się, że są one nierealistyczne, niezgodne z zakresem obowiązków zapisanym w umowie o pracę, czy wręcz – z kodeksem pracy.
Warto to zakomunikować pracodawcy, oczywiście rozsądnie kalkulując osobiste ryzyko. Może się okazać, że zwykła rozmowa okaże się pomocna w walce ze stresem w pracy.