ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗
ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗
ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗

Jakie właściwości ma olej MCT i czy każdy może go spożywać?

Coraz częściej poleca się stosowanie oleju MCT w diecie wysokotłuszczowej. Ten suplement diety pozwala, by energia trafiała bezpośrednio do mózgu i ciała, dzięki czemu odczuwamy efekty jego działania już w ciągu kilku minut od spożycia. To odróżnia go od innych kwasów tłuszczowych. Ponadto szybko zapewnia uczucie sytości. O tym, czym jest olej MCT i jak go używać, dowiesz się z tego artykułu.
Olej MCT
Źródło: Materiały Partnera
Spis treści

Reklama

Co to jest olej MCT?

Olej MCT to tłuszcz nasycony średniołańcuchowy. Takie tłuszcze są wchłaniane bezpośrednio z komórek nabłonka jelitowego, skąd przebiega ich transport do wątroby, gdzie następuje ich trawienie – bez udziału lipazy i żółci. Dzięki temu cały proces przebiega szybciej.

Wiele wskazuje na korzystny wpływ oleju MCT na odchudzanie: może on zwiększać zdolność organizmu do spalania tłuszczu, jednocześnie prowadząc do uwalniania znacznych ilości energii. W tych suplementach diety występuje mniej niż 14 atomów węgla i pod tym względem się je dzieli:

  • C6: kwas kapronowy (o dość nieprzyjemnym smaku, może powodować bóle brzucha)
  • C8: kwas kaprylowy (jego właściwości są korzystne dla układu pokarmowego, dobrze wpływa na zdrowie jelit)
  • C10: kwas kaprynowy (o właściwościach przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych)
  • c12: kwas laurynowy (C12 nie powoduje jednak takiego wytwarzania energii jak poprzednie tłuszcze MCT, choć ma właściwości prozdrowotne).

Reklama

Olej MCT i zastosowanie w diecie ketogenicznej

Oleje MCT ułatwiają wejście w stan ketozy. Zapewniają przyrost energii, zwiększają poczucie sytości (co sprawia, że spożycie węglowodanów nie jest już potrzebne), jednocześnie stanowiąc sporą dawkę zdrowych kwasów tłuszczowych.

Ze względu na swoje właściwości olej MCT jest chętnie stosowany. Jednocześnie warto pamiętać, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji. Jedna dawka to około 15 ml, natomiast maksymalna dobowa to – wnioskując z badań na temat średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych – 50-60 ml.

Można go dodawać do sałatek, sosów czy wypieków, ale znamy go przede wszystkim z kawy kuloodpornej! Do gorącej kawy dodaje się 1-2 łyżeczki takiego oleju i od 2 do 5 łyżeczek masła klarowanego. Zastrzyk energii przed ciężkim dniem w pracy czy intensywnym treningiem gwarantowany! Warto jednak wiedzieć, że tłuszcz MCT nie nadaje się do smażenia.

Reklama

Olej MCT - odpowiedni dla aktywnych

Zalety oleju MCT sprawiają, że wskazany jest dla osób aktywnych fizycznie, potrzebujących dodatkowej dawki energii (zarówno na keto, jak i nie). Wchłania się bezpośrednio z przewodu pokarmowego w błyskawicznym tempie – takim, jak węglowodany proste, których jednak należy się wystrzegać (i to nie tylko w diecie keto).

Dzięki niemu można szybko podnieść poziom energii, co ma zastosowanie przed treningami, kiedy dbamy również o to, by układ pokarmowy nie został nadmiernie obciążony. Jeśli więc zależy Ci na tym, by wzbogacić swój zdrowy tryb życia o źródła MCT, na pewno nie będziesz zawiedziony efektami.

Nie wynika to tylko z ich wartości odżywczych i sposobu metabolizmu. W utracie tkanki tłuszczowej przydają się także ich właściwości termogeniczne, zwiększające efektywność treningu.

Reklama

Zalety oleju MCT

Z czego wynika zainteresowanie tymi suplementami diety?

  • To dobre źródło energii dostępnej już w ciągu kilku minut po spożyciu.
  • Dzięki niemu powstają ciała ketonowe, co ułatwia wejście w ketozę i pozostanie na niej.
  • Może być spożywany przez osoby z cukrzycą typu 2 lub z insulinoopornością.
  • Korzystnie wpływa na układ odpornościowy w organizmie człowieka.
  • Wspomaga pracę układu pokarmowego, wykazuje właściwości przeciwgrzybicze, a w przypadku C10 – także przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

Reklama

Na co zwrócić uwagę, wybierając olej MCT?

Do wyboru masz różne średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe; dla zdrowia dobrym wyborem jest połączenie C8 i C10. Warto też zwrócić uwagę na to, skąd podchodzi dany tłuszcz MCT: jego najlepsze źródło to olej kokosowy, choć może być to także olej palmowy czy rzepakowy (których raczej należy unikać). Na stronie marki BeKeto znajdziesz olej z kokosów z ekologicznych upraw.

Możesz, w zależności od własnych preferencji, wybrać tłuszcz w proszku lub w płynie. Jeśli więc chcesz sprawdzić, jak te kwasy tłuszczowe wpływają na spalanie tłuszczu i utratę masy ciała – zanim zaczniesz tworzyć posiłki z olejem MCT, poświęć chwilę na wybranie tłuszczu o odpowiednich właściwościach. Szczególnie zwróć uwagę na to, czy producent zamieszcza informację o źródle i składzie danego produktu.

Świadczy to o jego wiarygodności i rzetelności. Dzięki temu łatwiej Ci będzie dokonać właściwego wyboru.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowa żywność
Migdały - jak rosną i jak je obrać? Poznaj ich właściwości
Garść migdałów do jedzenia
Olej z wiesiołka - na co pomaga i jakie ma właściwości? Dawkowanie i przeciwwskazania
Buteleczka zawierająca olej z wiesiołka
Na jakim oleju najlepiej smażyć, a na jakich nie można?
Zielonkawa oliwa jest nalewana na patelnię, w tle jest rozmyta druga patelnia, prawdobodobnie z mięsem na niej.
Podobne artykuły
Miseczka z tofu
Co to jest i jak smakuje tofu? Sprawdź, jak przyrządzić danie z serem sojowym
Orzechy nerkowca w miseczce
Orzechy nerkowca - właściwości zdrowotne i odżywcze
Olej z krokosza w butelce a obok kwiaty
Olej z krokosza - jakie ma właściwości? Przeciwwskazania
Napój ze spiruliny
Spirulina - co to jest i na co pomaga? Właściwości i przeciwwskazania
Gotowany kalafior
Kiszony kalafior – jak kisić? Przepis

Reklama


1/3 kobiet ma niedobór tego pierwiastka 😲
Sprawdź powód!