Zdrowa żywność

Zdrowe zakupy są podstawą odpowiedniego odżywiania. Dzięki nim odchudzanie nie będzie potrzebne, gdyż zdrowe nawyki żywieniowe same doprowadzą do odpowiedniej wagi ciała. Zdrowa dieta powinna być bogata w owoce, warzywa, a także produkty pełnoziarniste. Odpowiednią jakość produktów zapewnia sklep ze zdrową żywnością.

Zdrowa żywność - jak zrobić zdrowe zakupy?

Zdrowe odżywianie jest kluczem do smukłej sylwetki, mocnych włosów i paznokci, a przede wszystkim dobrego samopoczucia. To od sposobu żywienia zależy wygląd i stan zdrowia, dlatego nie należy lekceważyć odpowiedniej diety.

Zdrowe odżywianie

Zdrowe jedzenie wpływa na stan zdrowia. Zapobiega niektórym chorobom, a także pozwala kontrolować te, które już występują. Czym zatem jest zdrowe żywienie? Przede wszystkim powinno się opierać na następujących zasadach:

  • Pięć regularnych posiłków – śniadanie, obiad, kolacja oraz dwie zdrowe przekąski dostarczane do organizmu w równych odstępach czasowych.
  • Odpowiednia kaloryczność posiłków oparta na indywidualnych potrzebach – płci, wieku, stanu zdrowia, aktywności fizycznej.
  • Posiłki opierające się następujących grupach pokarmów: owoce, warzywa, produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, mięso, ryby, jaja, tłuszcze roślinne.
  • Unikanie posiłków przetworzonych oraz słodyczy.
  • Odpowiednia ilość płynów.

Wprowadzenie tych podstawowych zasad pomoże rozpocząć zdrowe odżywianie. Lepsze samopoczucie widoczne jest już po kilku dniach.

Piramida zdrowego żywienia

Zasady zdrowego odżywiania ustanawiane są przez Instytut Żywności i Żywienia. Na ich podstawie powstała piramida zdrowego żywienia, która opiera się na następujących założeniach:

  • Podstawą zdrowego odżywiania jest ruch. Zalecane jest minimum 30 minut dziennie. Każdy powinien podejmować aktywność fizyczną dostosowaną do indywidualnych możliwości. Może to być spacer, bieganie, jazda na rowerze czy ćwiczenia na siłowni. Odpowiednia ilość ruchu wspomaga metabolizm i spalanie kalorii, poprawia krążenie oraz obniża ciśnienie.
  • Kolejnym poziomem piramidy są owoce i warzywa, które dostarczają największą ilość witamin i składników mineralnych. Powinny być zawarte w każdym posiłku i stanowić jego podstawę. Należy pamiętać, że warzyw powinno być więcej niż owoców – ¾ warzyw i ¼ owoców. Najlepiej gdy są surowe lub przygotowane na parze.
  • Na trzecim miejscu uplasowały się produkty zbożowe takie jak: makarony, kasze ryże oraz pieczywo. Najlepiej wybierać pełnoziarniste, gdyż mają więcej wartości odżywczych i są źródłem błonnika, który wspomaga trawienie.
  • Na czwartym miejscu jest mleko. Zalecane jest wypicie 2 szklanek dziennie lub zastąpienie go innym przetworem mlecznym. To źródło wapnia, które zapewnia mocne kości.
  • Piątym elementem piramidy jest mięso, które obecnie jest nadużywane. Należy wybierać chude mięso oraz ryby.
  • Na samym szczycie usytuowano tłuszcze zwierzęce. Należy bezwzględnie unikać tłuszczy nienasyconych i zastępować je tłuszczami roślinnymi.

Dodatkowo piramida informuje o tym, że woda powinna być podstawowym płynem, a kawę i herbatę należy ograniczać. Jeśli jednak się na nią decydujemy najlepiej zrezygnować z cukru. Ważne jest również unikanie soli. Niedozwolona jest żywność wysoko przetworzona oraz alkohol.

Zdrowe jedzenie – jak komponować posiłki?

Zdrowe posiłki powinny być przyrządzane na podstawie wyżej opisanej piramidy żywieniowej. W każdym z nich powinny być warzywa i owoce.

  • Zdrowe śniadanie – to najważniejszy posiłek dnia. Zapewnia energię na cały poranek, dlatego stanowi około 25% dziennego zapotrzebowania kalorycznego.  Należy je zjeść około pół godziny po przebudzeniu. Powinno zawierać węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, witaminy, minerały oraz proteiny.
  • Zdrowe obiady – należy pamiętać o dużej ilości warzyw oraz produktów pełnoziarnistych takich jak kasze, czy makarony. Niezbędne jest ograniczenie ilości spożywanego mięsa – warto zastępować je rybami.
  • Zdrowa kolacja – powinna być lekkostrawna, więc warzywa strączkowe i cebulowe lepiej zostawić na obiad. Należy ją zjeść na dwie godziny przed snem, aby zapewnić odpowiednią ilość energii dla organizmu na całą noc.
  • Zdrowe przekąski – pomiędzy głównymi posiłkami należy spożywać zdrowe przekąski. Warto wybierać np. suszone warzywa i owoce. Są doskonałą alternatywną dla słonych i słodkich przekąsek, które są szkodliwe dla zdrowia.

Zdrowa dieta powinna być dostosowana indywidualnie do płci, wieku, stylu życia oraz stanu zdrowia. W przypadku problemów zdrowotnych, czy trudności z doborem kaloryczności warto zgłosić się do dietetyka. Specjalista najpierw przeprowadzi dokładny wywiad, wykona niezbędne badania i na podstawie uzyskanych informacji dobierze właściwą dietę.

Zdrowe dieta

Często stosowane diety odchudzające zapewniają szybki spadek wagi, jednak po ich zakończeniu następuje natychmiastowy efekt jojo. Skuteczne i zdrowe odchudzanie powinno opierać się na zmianie nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej.

Zdrowe diety odchudzające powinny opierać się na następujących zasadach:

  • Należy spożywać 5 posiłków dziennie, najlepiej co 3-4 godziny.
  • Należy wyeliminować z diety słodycze oraz żywność przetworzoną.
  • Niezbędne jest odpowiednie nawadnianie organizmu.
  • Między posiłkami mogą być podjadane tylko zdrowe przekąski – np. warzywa suszone.
  • Konieczna jest aktywność fizyczna dobrana do indywidualnych możliwości.

Najlepsza dieta odchudzająca to taka, która wprowadzona jest przez dietetyka po wcześniejszych badaniach. Należy pamiętać, że przyrost wagi może być również wywołany problemami zdrowotnymi.

Zdrowa żywność - żywność ekologiczna

Ekologiczna żywność wytwarzana jest zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej, bez użycia szkodliwych, sztucznych nawozów i środków chemicznych stosowanych do ochrony roślin. Dopuszczalne są tylko naturalne sposoby użyźniania ziemi.

Gwarancją, że są to zdrowe produkty jest znak tzw. euroliścia oraz numer jednostki certyfikującej.

Produkty ekologiczne są zazwyczaj o 20-30% droższe niż te wytwarzane drogą przemysłową, ze względu na niższe plony oraz większe nakłady pracy, które są konieczne do ich produkcji. Jednak warto zapłacić większą sumę i mieć pewność że są to np. najzdrowsze warzywa.

Sklep ekologiczny – sposób na zdrowe zakupy

Ze względu zwiększającą się świadomość konsumentów na temat znaczenia żywienia coraz więcej osób wybiera sklep ze zdrową żywnością. W jego ofercie są tylko certyfikowane produkty, wyprodukowane zgodnie z wymaganiami Unii Europejskich. Dzięki temu są bezpieczniejsze dla organizmu, ale także smaczniejsze.

Eko sklep oferuje następujące produkty:

  • Produkty bezglutenowe
  • Produkty ekologiczne
  • Produkty dla diabetyków
  • Produkty dla wegan
  • Produkty dla wegetarian

Dla tych, którzy nie mogą zrobić zakupów stacjonarnie doskonałym rozwiązaniem jest sklep ze zdrową żywnością online. Dzięki temu bez wychodzenia z domu można zakupić wszystkie niezbędne produkty z dostawą do domu.

Znajdź lekarza