Orzechy nerkowca – właściwości zdrowotne i odżywcze

Orzechy nerkowca to w istocie nasiona drzewa o nazwie nanercz zachodni. Słyną one nie tylko z unikatowego smaku i konsystencji, ale także ze swoich wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Jak konkretnie nerkowce wpływają na zdrowie? Czy pomagają w odchudzaniu?
Orzechy nerkowca w miseczce
źródło:123RF
Spis treści

Czym są orzechy nerkowca?

Orzechy nerkowca stanowią nasiona drzewa pochodzącego z tropików – nanercza zachodniego. Z uprawy tych nasion słynie przede wszystkim Brazylia, jednak rosną one także w innych państwach Ameryki Południowej, a także w Indiach, Wietnamie, czy na Wybrzeży Kości Słoniowej. Jednak to te brazylijskie orzechy są największe i najsłodsze.

Dziś wiadomo sporo na temat zdrowotnych właściwości nerkowców, jednak dawniej hodowano drzewa dające te nasiona wyłącznie na drewno. Specyficzny jest także sposób wzrastania orzechów, które są przyczepione do owoców nanercza zachodniego przypominając wyglądem pazur. Ów pazur to jednak jedynie łupina, z której trzeba wydobyć nasiono. Należy to robić ręcznie, w rękawiczkach, ponieważ z łupiny wycieka olej, który może podrażnić skórę. Następnie orzech trzeba uprażyć i ugotować, dopiero wówczas nadaje się do spożycia.

Czy orzechy nerkowca są zdrowe? Zdecydowanie tak, ponieważ w małym orzeszku kryje się bogactwo witaminowe i mineralne. Wśród cennych składników należy wymienić m.in. witaminę B6, cynk, potas, magnez, fosfor, zdrowe kwasy tłuszczowe oraz błonnik.

Właściwości orzechów nerkowca

Z czego zatem słyną orzeszki nerkowca? Właściwości zdrowotne i odżywcze tych nasion to jedno, jednak nerkowce są uwielbiane także za niesamowity słodki smak oraz chrupkość i miękkość. 

Wracając do właściwości orzechów nerkowca nie można nie wymienić cechy, która została udowodniona naukowo – zapobiegają one cukrzycy typu 2. Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Montrealu oraz Uniwersytetu z Jaunde są jednoznaczne – wyciąg z orzechów nerkowca wspiera wchłanianie glukozy. Spożycia tych nasion nie powinni się także bać diabetycy, ponieważ indeks glikemiczny tego produktu nie jest wysoki.

Orzechy nerkowca zdrowe są również na układ sercowo-naczyniowy zapobiegając schorzeniom tego systemu. Obniżają one bowiem stężenie trójglicerydów i cholesterolu we krwi, a także wskaźniki ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto te pyszne bakalie poprawiają funkcjonowanie układu odpornościowego, nerwowego, a także stan kości i zębów. Co więcej już mała porcja orzeszków nerkowca likwiduje uczucie zmęczenia.

Kosmetyczne walory orzechów nerkowca

Za co jeszcze ceni się nerkowce? Właściwości kosmetyczne – to kolejny walor regularnego spożywania tych bakalii. Okazuje się, że te orzechy polepszają wygląd włosów, skóry oraz paznokci. Wszystko dzięki cynkowi i selenowi stanowiącymi komponenty tych nasion. Sprawiają one, że skóra i paznokcie odżywają, a włosy przestają się przetłuszczać tak jak dotychczas. Poza tym pukle stają się mocniejsze i mniej wypadają. 

Powinno się jednak zwracać uwagę na jakość kupowanych orzechów, ponieważ nierzadko można się natknąć na nieświeże bakalie, które mogą podrażniać układ trawienny. Orzechy nerkowca niebezpieczne mogą być wówczas, gdy uległy szkodliwemu procesowi utleniania. Dzieje się tak kiedy nie są one przechowywane we właściwych warunkach: luzem, a nie w paczkach, bez ochrony przed takimi czynnikami jak światło, czy wilgoć. Warto wybierać orzechy nerkowca od sprawdzonych producentów, najlepiej rekomendowanych przez sklepy ze zdrową żywnością.

Kaloryczność i odżywczość orzechów nerkowca

Omawiając orzechy nerkowca, wartości odżywcze stanowią bardzo istotną kwestię związaną z tymi bakaliami. Te nasiona mają swój udział w zapewnieniu odpowiedniego metabolizmu energetycznego. Już niewielka ich ilość zmniejsza uczucie głodu, a nawet zmniejsza tkankę tłuszczową, umieszczoną na brzuchu. Ten argument ucieszy zwłaszcza osoby odchudzające się. 

Ile kalorii ma orzech nerkowca? W 100 g tego produktu mieści się ok. 550 kcal, co w porównaniu z innymi orzechami stanowi niewielką ilość. Wszystko to sprawia, że garstka orzechów nerkowca dziennie (ok 30 g) jest wręcz zalecana przez dietetyków, którzy podnoszą, że nerkowce nie tylko nie tuczą, ale w dodatku prowokują utratę wagi, ograniczają apetyt, jednocześnie same zapewniając dostatek cennych dla organizmu wartości odżywczych. 

Nerkowce zostały także wskazane jako jeden z pożądanych produktów w diecie DASH, sprzyjającej osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze krwi.

Jak jeść orzechy nerkowca?

Czy nerkowce są zdrowe? Naturalnie, że tak. Dlatego warto poznać przepisy, które wykorzystują te nasiona jako składnik rozmaitych potraw.

Te słodkie orzeszki same w sobie stanowią pyszną przekąskę, jednak warto je dodawać także np. do sałatek, sosów, lodów, innych deserów oraz mięs. Ciekawostką jest, że z tych nasion powstaje m.in. masło, mleko, pesto, a nawet dżemy, czy wino. 

Oto receptura na energetyczny koktajl, którego bazą są właśnie nerkowce. Przygotowuje się go umieszczając w wysokim pojemniku 1 banana, ¾ szklanki mleka przygotowanego z orzechów nerkowca, szklankę mocno zaparzonej kawy oraz szczyptę wanilii, a następnie miksuje się wszystkie składniki. Jeśli koktajl okaże się mało słodki, można go dosłodzić odrobiną cukru, bądź płynnego miodu. 

Można także spróbować przepisu na batoniki z nerkowcami. Do ich własnoręcznej produkcji trzeba przygotować:

  • 1 i ½ szklanki nerkowców, 
  •  1 i ½ szklanki pestek słonecznika, 
  •   szklankę płatków owsianych (górskich),
  • 2 banany, 
  • 3/4 szklanki suszonych moreli, 
  • 2 łyżki syropu klonowego, 
  • łyżeczkę sypkiego imbiru, 
  • szczyptę soli,
  • odrobinę wanilii (w postaci proszku). 

Płatki owsiane należy delikatnie zmiksować, banany – rozgnieść widelcem i zalać to syropem klonowym. Orzechy, morele i nasiona powinno się drobno posiekać, wsypać do nich przyprawy i całość wymieszać. Powstałą masę umieszcza się na blasze do pieczenia i wkłada do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika na około 20 minut. Po wyjęciu i ostudzeniu masy, trzeba ją pokroić na paski przypominające batoniki. Smacznego!

Czytaj też:

Czytaj również

Bibliografia

  • 1. Ziarna, pestki, orzechy. Pyszne superfood, Wydawnictwo Olimp Media, 2019, ISBN 9788377072721.
  • 2. Gessler Lara, Orzechy i pestki. Przewodnik mistyczno-kulinarny, Prószyński Media, 2020, ISBN 36258208.
Więcej z kateogrii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?
Dieta przy nadciśnieniu - co jeść i czego unikać?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Co pyli w lipcu 2021?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?
Udar słoneczny - ile trwa, objawy udaru cieplnego?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie. Jaka jest norma?
Jaką dietę stosować podczas chemioterapii? Sprawdzamy!

Reklama