Jakie ryby powinny znaleźć się na świątecznym stole?

ryby wigilia

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Tradycją jest, że na wigilijnym stole stawiamy potrawy przyrządzone z ryb. Niestety, nie wszystkie są zdrowe i bogate w wartościowe składniki. Zastanówmy się więc, zanim sięgniemy po filety z pangi czy tilapii.

Spis treści

Niezwykle zdrowe ryby

Mięso z ryb należy do najzdrowszych, ponieważ bogate jest w kwasy omega-3, białko oraz witaminy i składniki mineralne. Wspomaga pracę całego organizmu, pobudza krążenie, zapobiega miażdżycy, odchudza, pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Wszystkie te pożyteczne wartości odżywcze znikają jednak w momencie przyrządzania ryb na świąteczny stół.

Poznaj: 5 powodów, dla których warto sięgnąć po owoce morza

Ryby z pozoru zdrowe

Niemal wszystkie ryby są zdrowe. W zależności od pochodzenia i gatunku można spotkać się jednak z rybami, które tylko z pozoru są wartościowe dla naszego organizmu. Mowa między innymi o bardzo popularnych w naszym kraju rybach: pandze i tilapii. W rzeczywistości są rybami słodkowodnymi, hodowanymi w wielkich skupiskach.

Poważny problem stanowi sposób ich hodowli – importowane z Wietnamu lub Chin ryby karmi się antybiotykami i środkami bakteriobójczymi, które pobudzają ich wzrost. Na dodatek ryby te mają bardzo mało właściwości odżywczych – są ubogie w kwasy omega-3, a także witaminę D i A. Stąd też lepiej nie proponować ich jako wigilijne danie.

Niezdrowy sposób przyrządzania

Znacznie lepiej sięgnąć po filety z takich ryb, jak dorsz, sola, mintaj, których mięso jest znacznie bogatsze w wartościowe składniki, nie jest też tak tłuste i wodniste, jak w przypadku pangi. Ryby nie są również zagrożone przełowieniem, co oznacza, że ich liczba w hodowli jest odpowiednio regulowana. Dobrym wyborem będzie również łosoś, który choć tłusty, zawiera mnóstwo witaminy D, A, E oraz wartościowego jodu.

Spośród wymienionych ryb warto sięgnąć po dorsza, który ma delikatne, białe mięso. Bogaty jest w białko oraz witaminy z grupy B. Można go przyrządzić na różne sposoby, najlepiej jednak ugotować go na parze lub upiec z dodatkiem warzyw. Porada ta tyczy się w sumie wszystkich filetów – smażenie na głębokim oleju pozbawia ryby składników odżywczych, a także wytwarza niebezpieczne dla zdrowia tłuszcze trans.

Pamiętaj: Ryby jedz z umiarem

Tradycyjny karp

Nie należy również rezygnować z karpia. Ta tłusta, ale niezwykle wartościowa ryba hodowana jest głównie w okresie świątecznym. Dlatego nie należy obawiać się, że dochodzi do przełowienia. Karpia należy kupować ze sprawdzonych hodowli. Dobrze też wybrać gotowe filety, zamiast żywego karpia.

Do najbardziej cenionego gatunku należy karp królewski, który ma sporo mięsa i bogaty jest w łatwo przyswajalne białko. Oczywiście, jak w przypadku pozostałych ryb, najlepiej karpia upiec lub ugotować na parze, by podkreślić w nim to, co najlepsze.

A co ze śledziem?

Równie popularną rybą jest śledź. Przyrządza się go na wiele sposobów, najczęściej jednak widzimy go w towarzystwie oleju lub octu. Sam śledź posiada wiele wartościowych witamin – E, B oraz D, a także fosfor, wapń, żelazo oraz łatwo przyswajalne białko. Wzmacnia serce i pomaga w walce z nadwagą, ponieważ nie jest zbyt kaloryczny.

W sklepach najczęściej można spotkać przyrządzone już śledzie. Wybierając tak zwane matiasy, należy dokładnie wymoczyć je przed podaniem, ponieważ zawierają mnóstwo soli, która zatrzymuje wodę organizmie. Śledzie w śmietanie lub oleju najlepiej zaś przyrządzić w domu – te proponowane w sklepach często pełne są wzmacniaczy smaku lub konserwantów.

Czytaj też: Jak zjeść zdrowo w Święta?