Sposoby na zdrowe paznokcie


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Paznokcie są wizytówką każdego człowieka. Jest wiele czynników zewnętrznych, które decydują zarówno w mniejszym jak i w większym stopniu o ich wyglądzie. Jedno jest pewne, warto o nie dbać…

Czy wiesz, że na wzrost paznokcia wpływa m.in. wiek, stan zdrowia, jak również pora dnia, ponieważ w czasie dnia paznokcie rosną szybciej niż w nocy. Całkowity odrost paznokci u rąk może potrwać około 150 dni. W przypadku paznokci u nóg proces ten trwa dłużej, gdyż są one grubsze.

Zobacz: Paznokcie świadczą o zdrowiu​

CO SZKODZI TWOIM PAZNOKCIOM?

  •     nieprawidłowe odżywianie się
  •     wysoka wilgoć
  •     środki chemiczne takie jak: proszki do prania, płyny do mycia naczyń
  •     niska lub wysoka temperatura
  •     promieniowanie słoneczne
  •     mróz i silny wiatr
  •     zła pielęgnacja lub jej brak
  •     brak ochrony dłoni
  •     acetonowe zmywacze do paznokci.
     

CZEGO PAZNOKCIE NIE LUBIĄ?

  • obgryzania – nie dość, że wygląda to mało estetycznie, to jeszcze znacząco osłabia płytkę paznokciową – jeśli masz taki problem, stosuj gorzkie lakiery,
  • obcinania zbyt krótko – nie tylko sprawi to ból, ale również ułatwi przenikanie bakterii pod paznokieć,
  • mrozu, zimnego wiatru oraz promieni słonecznych – dlatego podczas mrozów kremuj ręce i zakładaj rękawiczki, zaś w lato stosuj kremy z filtrem przeciwsłonecznym,
  • po każdorazowym myciu rąk wysusz je bardzo dokładnie, gdyż wychodząc na dwór z mokrymi rękami wystawiasz je na popękanie,

ODPOWIEDNIA DIETA – ZDROWE PAZNOKCIE


Tak naprawdę konkretnej diety nie ma, ważne abyś dostarczała w tym co jesz odpowiednich substancji odżywczych:

  • witamina A – znajduje się przede wszystkim w nabiale, jajach, tłustych rybach, wątrobie, serach i maśle,
  • witaminy z grupy B – zawierają je brokuły, brukselka, papryka, kukurydza, banany, szpinak orzeszki, pestki słonecznika, pszenica,  
  • witamina H – jej źródłem jest wątróbka, niektóre grzyby (prawdziwki i kurki) oraz drożdże
  • magnez – banany, jabłka, kiwi, kokos, morele, marchew, pomidory, ziemniaki, mięso drobiowe, wino
  • żelazo – szpinak, orzechy włoskie, jaja, grzyby, fasola, suszone owoce,
  • wapń – jabłka, ryby, buraki, kalafior, pszenica, jaja, czosnek, wiśnie, jogurt,
  • jod – ryby morskie, małże, ostrygi, mleko
  • potas – truskawki, kiwi, ananasy, banany, buraki, kapusta, cebula, cytryna, ogórek, marchew, orzechy włoskie
  • krzem – owies, warzywa i owoce.

POMOCNY MANICURE

Oto czynności przy samodzielnym wykonywaniu manicure:

  1. Przed rozpoczęciem zmyj pozostałości lakieru zmywaczem bezacetonowym (koniecznie!).
  2. Skróć paznokcie – piłuj je pilnikiem od boków do środka w jednym kierunku. Nadawany kształt powinien być dostosowany do budowy paznokcia. Pilnik nie może być metalowy, lecz papierowy lub szklany.
  3. Zmiękcz naskórek – w tym celu do pojemnika nalej ciepłą wodę z mydłem i mocz paznokcie przez ok. 15 minut. Jeśli nie masz zbyt dużo czasu zamiast moczenia w wodzie możesz użyć specjalnego płynu, który nakłada się na paznokieć za pomocą pędzelka (dostępny jest w sklepie kosmetycznym).
  4. Ostrożnie podważ i usuń naskórek wokół paznokcia – najlepiej wykonaj to drewnianym patyczkiem lub gumową szpatułką – jest to tzw. manicure biologiczny. Tę samą czynność możesz wykonać używając cążek i z ich pomocą wyciąć naskórek okalający paznokieć.
  5. Jeśli chcesz użyć lakieru pamiętaj, aby paznokieć był odtłuszczony. Można użyć odżywki lub kolorowego lakieru.
  6. Po wyschnięciu lakieru warto wetrzeć w skórki preparat pielęgnujący – olejek lub krem. Wciera się je opuszkami kciuka i zatacza kółeczka od nasady po ich końce.

AW

Czytaj też: Paznokcie prawdę Ci powiedzą

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa