Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem?

Stres to doświadczenie, które zna każdy, nie tylko student! Na egzaminie stresujemy się tym, że nie odpowiemy na wszystkie pytania lub zapomnimy tego, czego się nauczyliśmy. Stres nie jest przyjemnym doświadczeniem, dlatego też dowiedz się, jak radzić sobie ze stresem na egzaminie?
Napis stres
Źródło: 123RF

Spis treści

Stres w organizmie bierze swój początek na osi przysadka-podwzgórze-nadnercza. Jeśli subiektywnie ocenimy, że dana sytuacja przekracza nasze zasoby – a tymi zasobami mogą być: umiejętności, czas, stopień przygotowania się, to w organizmie uruchamia się seria interakcji między przysadką, podwzgórzem i nadnerczami. Do organizmu wówczas zaczyna wydzielać się kortyzol (hormon stresu), który ma pomóc nam poradzić sobie z trudną dla nas sytuacją.

Czytaj też: Stres w różnych kulturach

Stres przed egzaminem - jak się nie stresować?

Stres na egzaminie, mimo że jest nieprzyjemny, to nie jest niczym złym. Reakcja stresowa pojawiająca się na egzaminie ma pomóc tobie lepiej go zdać! Stres odczuwany na egzaminie to tak zwany eustres (stres krótkotrwały), który jest nieodzowny, aby skutecznie działać i radzić sobie z wymaganiami. Nie powinieneś zwalczać go na przykład lekami uspokajającymi lub innymi substancjami, gdyż jest on po prostu tobie potrzebny do lepszego poradzenia sobie z zadaniem.  

 

Długotrwały stres i krótkotrwały stres

Dowiedz się, jak stres krótkotrwały (eustres) pomaga ci na egzaminie.

Stres krótkotrwały (eustres):

  • poprawia koncentrację
  • poprawia zapamiętywanie
  • ułatwia odtwarzanie informacji z pamięci
  • przyspiesza kojarzenie
  • skraca czas reakcji
  • dodaje energii do działania
  • zwiększa kreatywność
  • działa antydepresyjnie – gdy stres krótkotrwały mija, to osoba zazwyczaj jest w pozytywnym nastroju

Reklama

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres krótkotrwały (eustres) poprawia wykonanie zadania, przez co jest korzystnym doświadczeniem na egzaminie. Czasami jednak stres, którego doświadczamy jest długotrwały lub jego poziom jest na tyle wysoki, że nie jesteś w stanie skoncentrować się na danym zagadnieniu, w pamięci wszystkie informacje się ze sobą mieszają, a ty możesz nawet zacząć odczuwać zawroty głowy. Co w takiej sytuacji robić? Jak radzić sobie ze stresem?

Dowiedz się także: Zanik (utrata) pamięci pod wpływem stresu

Reklama

Sposób na stres – jak pozbyć się stresu?

Poznaj skuteczne metody opanowywania wysokiego i długotrwałego stresu.

  • oddech – gdy się mocno stresujesz, staraj się skupić uwagę na swoim oddechu, koncentruj się na wdechu i wydechu, staraj się, aby oddech stał się unormowany i powolny
  • wzrok – w sytuacji stresowej, gdy zapanowałeś już nad swoim oddechem, staraj się zauważać to, co jest dookoła ciebie, zwracaj uwagę na szczegóły otoczenia, przeniesienie uwagi z tego, co czujesz na to, co widzisz, łagodzi stres  
  • rozmowa – w sytuacji stresowej może to być trudne, ale staraj się otworzyć i porozmawiaj o czymś z ludźmi, którzy są w pobliżu ciebie, których np. też czeka egzamin; rozmawiaj o czymkolwiek, treść nie ma aż tak dużego znaczenia; rozmowa rozładowuje napięcie, redukuje stres, może stać się pozytywnym doświadczeniem emocjonalnym redukującym stres i początkiem nowej znajomości

Czytaj też: