6 sprawdzonych metod na skurcze mięśni

Atakuje w środku nocy. Chwyta, gdy biegasz. Łapie w momencie wchodzenia po schodach, a nawet gdy stoisz bez ruchu – skurcz. Jak sobie radzić z tym przebiegłym, nieprzyjemnym napięciem mięśni?

Skurcze najczęściej atakują mięśnie łydki, rzadziej dłoni czy stóp. Do najbardziej nieprzyjemnych należą te, które chwytają w środku nocy. Trudno sobie z nimi poradzić, gdy jesteśmy na przykład wyrywani ze snu przez rwący, paraliżujący ból. Jak im zaradzić?

Czytaj także: Trening siłowy - budowanie siły mięśni, trening tlenowy na spalanie kalorii

1. Zdrowo się odżywiaj

By zapobiegać pojawianiu się nieprzyjemnego napięcia mięśni, jedz dużo zielonych warzyw (zwłaszcza pietruszki oraz rzeżuchy), owoców, nabiału oraz różnego rodzaju kasz. Dostarczą organizmowi witamin, takich jak wapń, żelazo, magnez, potas i cynk, których niedobór powoduje skurcze. Staraj się też jeść odpowiednią ilość soli – zarówno jej nadmiar, jak i niedobór może skutkować skurczami.

2. Pij dużo wody

Nawadnianie organizmu jest w tym przypadku niezwykle ważne. Woda może zostać zastąpiona przez herbaty ziołowe lub soki. Alkohol, kawa oraz czarna herbata odwadniają, więc lepiej nie pić ich zbyt często lub zupełnie z nich zrezygnować.

3. Ćwicz codziennie

Skurcze mięśni pojawiają się zwłaszcza u osób, których kondycja pozostawia wiele do życzenia. By zniwelować częste ich występowanie, należy wykonywać proste, ale systematyczne ćwiczenia. Rozciąganie, przysiady, skłony – zrób coś, dzięki czemu ciało poczuje, że jest w ruchu. Jeśli wolisz pływać lub biegać, rób co pół godziny przerwy między ćwiczeniami, by przez kilka minut napinać i rozluźniać mięśnie.

Czytaj też: Jak się przygotować do biegania?

4. Miej spokojną noc

Przed pójściem spać weź gorącą, odprężającą kąpiel, która rozluźni ciało. Postaraj się, by w łóżku również było dość ciepło i wygodnie. Przed snem natomiast wypij napar z rumianku lub werbeny, który uspokoi oraz zrelaksuje.

5. Nie próbuj rozchodzić skurczu w nodze

Jest to często popełniany błąd. Skurcz nabierze tylko na sile. Żeby rozluźnić napięte mięśnie, należy masować sparaliżowane bólem miejsce kolistymi ruchami lub uciskać je. Rozciąganie mięśni również złagodzi skurcz.

6. Nałóż kompres

Na bardzo bolesny skurcz pomóc może kompres nasączony ciepłą wodą wymieszaną z miodem i octem. Innym sposobem jest nałożenie gorącego kompresu z dodatkiem olejku lawendowego, imbirowego lub majerankowego. Przykładaj kompres do ciała stroną nasączoną olejkiem. Okład ten złagodzi ból i rozgrzeje napięte mięśnie, rozluźniając je.

Czytaj też: Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych

Zobacz też: Pilates - na czym polega i jakie przynosi efekty

Oceń artykuł

(liczba ocen 20)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA