Zakwasy – jak się pozbyć zakwasów. Sposoby na zakwasy


 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Zakwasy to potoczna nazwa dla bólu, który występuje na skutek intensywnego wysiłku fizycznego. Najczęściej pojawiają się po kilkunastu lub kilkudziesięciu godzinach od treningu i trwają nawet do kilku dni. Co jest dobre na zakwasy? Jednym ze sposobów jest gorąca kąpiel, która rozluźni i rozgrzeje nadwyrężone mięśnie.

 

Planując aktywność fizyczną zawsze trzeba pamiętać, by umiejętnie dobrać stopień trudności treningu do posiadanych umiejętności, a także zawsze rozpoczynać ją od odpowiedniej rozgrzewki.

Jak pozbyć się zakwasów? Przede wszystkim nie należy zażywać środków przeciwbólowych, ponieważ łagodzą one chwilowo objawy, ale ich nie eliminują. Dodatkowo ich nadmierne przyjmowanie może prowadzić do negatywnego wpływu na organizm. Warto wykonywać ćwiczenia rozciągające ciało, a także skorzystać z masażu, który wpływa rozluźniająco na mięśnie.

Zakwasy – co to jest?

Co to są zakwasy? Nazwa 'zakwasy' zakorzeniła się na dobre w języku potocznym podobnie jak "wypadnięcie dysku". Nie ma tak naprawdę naukowych dowodów na to, że to kwas mlekowy powstający wskutek beztlenowej pracy mięśni, jest przyczyną odczuwania bólu.

Dolegliwość ta występują głównie u osób po wzmożonym wysiłku fizycznym, przede wszystkim bez wykonania rozgrzewki. Włókna mięśniowe nie są w stanie poradzić sobie z nadmiernym obciążeniem, minimalnie się naruszając. Pojawiający się ból nie jest niebezpieczny dla organizmu i zwykle ustępuje po kilku dniach. Dochodzi do zregenerowania nadwyrężonych mięśni, a także ich wzmocnienia.

Zakwasy –  kiedy i gdzie najczęściej?

Forsowny trening lub wzmożony wysiłek fizyczny, zwłaszcza po dłuższej przerwie w aktywności,  powoduje mikrouszkodzenia włókien mięśniowych, co w konsekwencji objawia się bólem mięśni. Trening czy ćwiczenia należy zawsze poprzedzić 10-15 minutową rozgrzewką. Na początku zaleca się w umiarkowany sposób dobierać obciążenia, tak by nie doprowadzić do rozległych mikrouszkodzeń mięśni.

Produkty beztlenowej pracy mięśni /mleczany/ są usuwane z mięśni w przeciągu kilkudziesięciu minut. Dolegliwości najczęściej odczuwane są zwykle nie wcześniej niż po 24 godzinach lub później.

Zakwasy mięśni najczęściej odczuwane są po wzmożonym wysiłku, a więc są to:

  • zakwasy po treningu,
  • zakwasy po siłowni,
  • zakwasy po bieganiu.

Jeśli chodzi o miejsce na ciele, w którym zwykle występują to są to obszary, które są najmocniej obciążane w czasie ćwiczeń, a więc głównie pojawiają się zakwasy na nogach. Osoby wykonujące przysiady oraz wykroki często mają zakwasy na udach. Wrażliwym miejscem są również środkowe partie ciała, dlatego często obecne są zakwasy na brzuchu czy na pośladkach.

Co zrobić żeby nie mieć zakwasów?

Pierwszym etapem treningu powinny być ćwiczenia sensomotoryczne. Zaczynać należy izometrycznie, później wdrażać ćwiczenia dynamiczne. Po takiej rozgrzewce można wprowadzać trening siłowy na duże grupy mięśniowe. Na końcu zaś trenować mniejsze mięśnie.

Dla pobudzenia przyrostu masy mięśniowej potrzebne są jednak te mikrourazy. To one stymulują rozrost tkanki mięśniowej. W treningu chodzi tylko o to, by owe uszkodzenia nie były zbyt rozległe, bowiem wtedy towarzyszący im ból potrafi upośledzać proste czynności dnia codziennego.

Sposób na zakwasy – jak pozbyć się zakwasów?

Co pomaga na zakwasy? Jak zlikwidować zakwasy? Te pytania zwykle pojawiają się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut po treningu, gdy ból utrudnia normalne funkcjonowanie. Często dochodzi nawet to trudności w schodzeniu po schodach czy wstawaniu z łóżka.

Ćwiczenia na zakwasy to chociażby delikatny masaż obolałych miejsc. Jego głównym zadaniem jest poprawa ukrwienia masowanego obszaru ciała. Najlepiej wykonać go dopiero drugiego dnia po zbyt wyczerpującym wysiłku. Zbyt silny i zbyt szybko wykonany masaż tylko nasili dolegliwości. Pomocna może okazać się także zmienno-cieplna kąpiel. Należy polewać ciało naprzemiennie bardzo zimną i bardzo ciepłą wodą.

Co na zakwasy? Jak szybko pozbyć się zakwasów?

Co zrobić na zakwasy? Można skorzystać również z preparatów dostępnych na rynku. Najczęściej występuje one w formie maści, bądź żelu. Mają w swoim składzie niesterydowe leki przeciwzapalne, które pozwalają uśmierzyć ból, a tym samym ułatwić funkcjonowanie.

Jak zwalczyć zakwasy? Warto wypróbować również maści o działaniu rozgrzewającym, których zadaniem jest rozgrzanie, a tym samym rozluźnienie mięśni i zniwelowanie dyskomfortu.

Czy ćwiczyć z zakwasami?

Wiele osób zastanawia się czy można ćwiczyć z zakwasami. Odpowiedź brzmi: tak, ale nie powinien to być trening siłowy. Ważne jednak, by nie były to zbyt intensywne ćwiczenia. Warto postawić na tzw. stretching, czyli rozciąganie ciała. Jeśli zakwasy są delikatne, można trenować te partie ciała, które nie są bolesne.

W przypadku, gdy zakwasy utrzymują się przez kilka dni i utrudniają funkcjonowanie, warto skonsultować się z lekarzem.

Czytaj również: