NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Zakwasy - przyczyny. Jak zapobiec bólom mięśni?

Zakwasy to potoczna nazwa dla bólu, który występuje na skutek intensywnego wysiłku fizycznego. Najczęściej pojawiają się po kilkunastu lub kilkudziesięciu godzinach od treningu i trwają nawet do kilku dni. Co jest dobre na zakwasy? Jednym ze sposobów jest gorąca kąpiel, która rozluźni i rozgrzeje nadwyrężone mięśnie.
Ból nad udami
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Zakwasy to bóle mięśni, które występują głównie u osób po wzmożonym wysiłku fizycznym, szczególnie po dłuższej przerwie od aktywności.
  • Aby zapobiegać zakwasom przede wszystkim nie należy rozpoczynać treningu czy ćwiczeń bez przygotowania. Zawsze warto poprzedzić je 10-15 minutową rozgrzewką.
  • Na zakwasy mięśni może pomóc wizyta na basenie, saunie, a także picie domowych napojów izotonicznych, soku pomidorowego, soku wiśniowego oraz herbaty z niewielką ilością sody oczyszczonej.
SPRAWDŹ TEŻ: 5 zalet interwałów, które cię do nich przekonają
Spis treści

Planując aktywność fizyczną zawsze trzeba pamiętać, by umiejętnie dobrać stopień trudności treningu do posiadanych umiejętności, a także zawsze rozpoczynać ją od odpowiedniej rozgrzewki.

Jak pozbyć się zakwasów? Przede wszystkim nie należy zażywać środków przeciwbólowych, ponieważ łagodzą one chwilowo objawy, ale ich nie eliminują.

Dodatkowo ich nadmierne przyjmowanie może prowadzić do negatywnego wpływu na organizm. Warto wykonywać ćwiczenia rozciągające ciało, a także skorzystać z masażu, który wpływa rozluźniająco na mięśnie.

Co to są zakwasy?

Co to są zakwasy? Nazwa ,,zakwasy'' zakorzeniła się na dobre w języku potocznym podobnie jak ,,wypadnięcie dysku". Tak naprawdę nie istnieją naukowe dowody na to, że to kwas mlekowy, który powstaje wskutek beztlenowej pracy mięśni, jest przyczyną odczuwania bólu.

Dolegliwość ta występują głównie u osób po wzmożonym wysiłku fizycznym, przede wszystkim bez wykonania rozgrzewki. Włókna mięśniowe nie są w stanie poradzić sobie z nadmiernym obciążeniem, minimalnie się naruszając.

Pojawiający się ból nie jest niebezpieczny dla organizmu i zwykle ustępuje po kilku dniach, kiedy dochodzi do zregenerowania nadwyrężonych mięśni, a także ich wzmocnienia.

Kiedy i gdzie najczęściej tworzą się zakwasy?

Przeforsowany trening lub wzmożony wysiłek fizyczny, szczególnie po dłuższej przerwie od aktywności,  przycznia się do powstawania mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, co w konsekwencji objawia się bólem mięśni.

Nie należy rozpoczynać treningu czy ćwiczeń bez przygotowania. Zawsze warto poprzedzić je 10-15 minutową rozgrzewką. Na początku zaleca się w umiarkowany sposób dobierać obciążenia, tak by nie doprowadzić do rozległych mikrouszkodzeń mięśni.

Produkty beztlenowej pracy mięśni - mleczany są usuwane z mięśni w czasie zazwyczaj kilkudziesięciu minut. Dolegliwości najczęściej odczuwane są nie wcześniej niż po 24 godzinach od treningu. Czasem zdarza się też, że pojawiają się później.

Zakwasy mięśni najczęściej odczuwane są po wzmożonym wysiłku, a więc są to:

Jeśli chodzi o miejsce na ciele, w którym zwykle występują, to są to obszary, które zostały najmocniej obciążane w czasie ćwiczeń.

Głównie pojawiają się zakwasy na nogach. Osoby wykonujące przysiady oraz wykroki często mają zakwasy na udach. Wrażliwym miejscem są również środkowe partie ciała, dlatego często obecne są zakwasy na brzuchu czy na pośladkach.

Co zrobić żeby nie mieć zakwasów?

Pierwszym etapem treningu powinny być ćwiczenia sensomotoryczne. Zaczynać należy izometrycznie, później wdrażać ćwiczenia dynamiczne. Po takiej rozgrzewce można wprowadzać trening siłowy na duże grupy mięśniowe. Na końcu zaś trenować mniejsze partie mięśni.

Dla pobudzenia przyrostu masy mięśniowej potrzebne są jednak te mikrourazy. To one stymulują rozrost tkanki mięśniowej. W treningu chodzi tylko o to, by owe uszkodzenia nie były zbyt rozległe, bowiem wtedy towarzyszący im ból potrafi upośledzać proste czynności dnia codziennego.

zdrowie
Ból gardła przy przełykaniu – przyczyny, domowe sposoby
Przeczytaj artykuł

Jak pozbyć się zakwasów?

Co pomaga na zakwasy? Jak je zlikwidować? Te pytania zwykle pojawiają się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut po treningu, gdy ból utrudnia normalne funkcjonowanie. Często dochodzi nawet to trudności w schodzeniu po schodach czy wstawaniu z łóżka.

Ćwiczeniem na zakawsy może być na przykład delikatny masaż obolałych miejsc. Wplywa on na poprawę ukrwienia masowanego obszaru ciała. Kiedy najlepiej go wykonać? Dobrze zrobić to dopiero drugiego dnia po zbyt wyczerpującym wysiłku. Wynika to z faktu, że zbyt silny i szybko wykonany masaż może jedynie nasilić dolegliwości.

Pomocna może okazać się także zmienno-cieplna kąpiel. Należy polewać ciało naprzemiennie bardzo zimną i bardzo ciepłą wodą. Pomocna może okazać się również sauna, która pozwoli dotlenić organizm i znacznie poprawi krążenie.

Co zrobić na zakwasy? Można skorzystać również z preparatów dostępnych na rynku. Najczęściej występują one w formie maści, bądź żelów. Dzięki zawartym w ich składzie niesterydowym lekom przeciwzapalnym, pdają dość szybką ulgę w bólu i tym samym ułatwiają funkcjonowanie.

Aby zwlaczyć zakwasy, warto wypróbować również maści o działaniu rozgrzewającym, których zadaniem jest rozgrzanie, a tym samym rozluźnienie mięśni i zniwelowanie dyskomfortu.

W przypadku, gdy zakwasy utrzymują się przez kilka dni i utrudniają funkcjonowanie, warto skonsultować się z lekarzem. 

Domowe sposoby na zakwasy

Istnieją również różne domowe sposoby, które warto wypróbować, aby pozbyć się zakwasów. Są to m.in.:

  • picie herbaty z niewielką ilością sody oczyszczonej (przyjęło się, że soda ma właściwości odkwaszające);
  • wypicie sok pomidorowego;
  • wypicie soku z wiśni (wiśnia posiada bardzo liczne zawartości flawonoidów i antocyjanów, co przekłada się na ich właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające);
  • wypicie napoju izotonicznego (można go zrobić w domu z: wody, soku z cytryny, szczypty soli i miodu);
  • przykładanie kompresów.

Czy ćwiczyć z zakwasami?

Wiele osób zastanawia się czy można ćwiczyć z zakwasami. Odpowiedź brzmi: tak, ale nie powinien to być trening siłowy. Ważne też, by nie były to zbyt intensywne ćwiczenia. Warto postawić na tzw. stretching, czyli rozciąganie ciała.

Jeśli zakwasy są delikatne, można trenować te partie ciała, które nie są bolesne. 

Często powtórny trening działa korzystnie na pozbycie się wcześniej powstalych zakwasów. Dobrym pomysłem jest na przykład pójście na basen. Woda działa nie tylko rozluźniająco i kojąco na obolałe mięśnie, ale również pomaga w adaptacji ciała do obciążeń.

Czytaj również

Bibliografia

  • Uniwersytet Stanu Vermont w Burlington, British Journal of Sports Medicine, 2006.
  • Ashmen K.J., Swanik C.B., Lephart S.M. (1996), Strength and flexibility characteristics of Athletes with chronic low back pain, „J. Sport Rehab.” 5, s.275–286.
  • Enoka R.M, Stuart D.G, Neurobiology of muscle fatigue. Journal of Applied Physiology 1992; 72(5): 1631‒1648.
  • Boguszewski D., Poświata P., Oko B., Osipiuk S., Adamczyk J., Białoszewski D., Ocena skuteczności masażu sportowego w redukcji powysiłkowej bolesności mięśnia dwugłowego ramienia, Medycyna Sportowa 2013; 4(4); Vol. 29, 215-221.
  • Mohr A.R., Effect of foam rolling and static stretching on passive hip-flexion range of motion, Journal of Sport Rehabilitation 2014; 23 (4), s. 296–299.
Katarzyna Czyżyńska
Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pierwsze doświadczenie zdobywała w agencji PR. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce medycznej. Od 2018 roku pełniła funkcję redaktora SEO w spółce Pharma Partner, a od 2021 jest Zastępcą Redaktora Naczelnego. W wolnych chwilach miłośniczka kryminałów i kuchni włoskiej.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Uroda i sport
Przeczytaj artykuł
Co jeść po treningu? Siłowym, na redukcji, cardio
Przeczytaj artykuł
Parafina na stopy i dłonie - zabieg i efekty
Przeczytaj artykuł
Wysiłek fizyczny - jak wpływa na organizm człowieka?
Podobne artykuły
Co jeść po treningu? Siłowym, na redukcji, cardio
Parafina na stopy i dłonie - zabieg i efekty
Wysiłek fizyczny - jak wpływa na organizm człowieka?
Bolące uda - z przodu, z tyłu, z boku. Jakie są ich przyczyny?
Szukasz markowego sprzętu i odzieży sportowej? Zobacz, co kryje oferta nowego sklepu sportowego Sportano i wybierz coś dla siebie!

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama