Bieganie w ciąży – czy jest bezpieczne dla matki i dziecka?

bieganie w ciąży

Autor

Joanna Barczykowska

Ciąża to nie choroba, dlatego kobiety spodziewające się dziecka, nie powinny rezygnować z zajęć sportowych. Warto być aktywną przez 9 miesięcy, ale nie każda dyscyplina sportu będzie odpowiednia dla przyszłej mamy. A bieganie w ciąży – czy jest bezpieczne dla matki i dziecka?

Poród jest dla kobiety tak dużym wysiłkiem, jak dla biegacza pokonanie maratonu. Dlatego już od początku ciąży przyszła mama powinna się przygotowywać kondycyjnie do tego wyzwania. Nie da się przebiec 40 kilometrów bez treningu, ale nie każda forma aktywności fizycznej jest odpowiednia dla ciężarnej. Dla kobiet lubiących ruch świetną propozycją może być jogging w ciąży.

Sport to zdrowie, także w trakcie ciąży

Dla dobrego stanu zdrowia swojego i lepszego rozwoju maluszka, warto uprawiać sport w ciąży, ale pod kilkoma warunkami. Pamiętajmy, że musi być on dostosowany do możliwości kobiety, mniej intensywny niż zwykle i skonsultowany z ginekologiem prowadzącym ciążę. Ciąża to nie jest czas na bicie rekordów życiowych, dlatego bieganie w ciąży, podobnie, jak inne ćwiczenia, trzeba potraktować rekreacyjnie i dokładnie wsłuchiwać się w swój organizm.

Zobacz wideo: Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Umiarkowany sport, w tym jogging w ciąży, zwiększa wydolność krążeniowo-oddechową u kobiet, ich siłę mięśniową, pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała, poprawia ruchomość stawów biodrowych i kręgosłupa, rozluźnia mięśnie i więzadła, zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej. Ciężarne regularnie biegające lepiej znoszą ciążę, mają mniejsze kłopoty z obrzękiem nóg, ich porody są krótsze i rzadziej wymagają stymulacji środkami farmakologicznymi i znieczulenia. Niektórzy uważają nawet, że bieganie w ciąży zwiększenia wydolności łożyska.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Amerykańskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników jogging jest jedną z form aktywności polecanych ciężarnym, umiarkowany trening  może być powtarzany trzy razy w tygodniu lub częściej, ale nie powinien przekraczać 45 minut dziennie.

Bieganie w I trymestrze ciąży to ryzyko?

Kobiety, które biegały przed ciążą i czują się dobrze, mogą nadal biegać od pierwszych tygodni ciąży. Ważne jednak, żeby nie robiły niczego na siłę. Trzeba zrezygnować z intensywnych treningów, bo w pierwszym trymestrze ciąży, do 12. tygodnia układ hormonalny, który podtrzymujący ciążę, nie funkcjonuje jeszcze tak jak powinien. Właśnie z tego powodu 90 procent poronień występuje w pierwszych trzech miesiącach ciąży. W większości poronienie są spowodowane wadami genetycznymi, ale może na nie mieć wpływ także styl życia i nadmierny wysiłek fizyczny. Właśnie z tego powodu wiele klubów fitness i szkół jogi zaprasza na zajęcia panie dopiero w drugim trymestrze. Szczególnie newralgiczny jest czas między pomiędzy 8 a 12 tygodniem.

Biegaj w ciąży, jeśli biegałaś przed nią

Po 12. tygodniu ciąży, kiedy funkcjonuje już łożysko, a sytuacja hormonalna stabilizuje się przychodzi czas na regularny wysiłek fizyczny, w tym także bieganie. Jest to oczywiście możliwe, jeśli ciąża przebiega prawidłowo, a lekarz prowadzący ciążę nie widzi żadnych przeciwwskazań. Trzeba jednak pamiętać, że ciąża to nie jest dobry czas, żeby rozpoczynać przygodę ze sportem. Jeśli kobieta nie biegała przed ciążą, nie powinna tego robić także w trakcie ciąży. W pierwszym i drugim trymestrze u ciężarnej zwiększa się objętości krwi, objętość wyrzutowa serca, spada ciśnienie krwi i wzrasta pojemność oddechowa płuc. Te zmiany przygotowują organizm do zwiększonego wysiłku, jakim jest ciąża i sam poród.  Zmiany te lepiej znoszą panie, które uprawiały sport przed ciążą, niż te nieaktywne fizycznie.

Jak bieganie wpływa na dziecko

Czy wstrząsy podczas biegania nie zagrażają dziecku? Nie, bo dziecko znajduje się w macicy, jak w balonie wypełnionym wodami płodowymi, które amortyzują wszelkie wstrząsy. Przyszła mama musi jednak pamiętać, żeby jej dieta przewidziała dodatkowe kalorie, które spalają się w trakcie treningu, a także zwiększoną ilość płynów.

Okazuje się, że w trakcie biegu wzrasta nie tylko tętno mamy, ale także tętno dziecka i utrzymuje się ono na wyższym poziomie jeszcze przez 20 minut od zakończenia treningu.  Dziecko także odpoczywa po treningu i może przez pewien czas wykazywać mniejszą aktywność.

Dzieci mam biegających w ciąży rodzą się zazwyczaj mniejsze i mają mniej tkanki tłuszczowej. Nie jest to jednak powód do niepokoju, a raczej pretekst do częstszego wykonywania badania USG (biegaczki powinny wykonać 5 a nie 3 badania w trakcie ciąży). Dzieci, których mamy biegały w ciąży, rzadziej są w przyszłości otyłe i charakteryzują się lepszym rozwojem psychoruchowy. 

Kiedy nie wolno biegać w ciąży?

Nie wszystkie kobiety mogą jednak biegać w ciąży, dlatego każda aktywność fizyczna powinna być konsultowana z lekarzem. Będzie on odradzał bieganie w ciąży bliźniaczej, gdy matka ma chorą tarczycę, zaburzenia rytmu serca, anemię i jest niedożywiona lub gdy w wywiadzie był przedwczesny poród. Są też bezwzględne przeciwwskazania do biegania w ciąży. To:

  1. ryzyko przedwczesnego pęknięcia błon płodowych
  2. niezamknięcie szyjki macicy
  3. krwawienie w drugim lub trzecim trymestrze ciąży
  4. zahamowanie wzrostu dziecka
  5. ryzyko przedwczesnego porodu
  6. hemodynamicznie wady serca
  7. niekontrolowane nadciśnienie tętnicze i choroby nerek
  8. niewyrównana cukrzyca

Czytaj też:

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA