Najzdrowsze miejsce w internecie

Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?

Czy można żyć, nie śpiąc, a czas „tracony” na sen spożytkować w inny sposób? Ile można nie spać? Czy możliwe jest skrócenie snu i do jakich wartości jest to osiągalne? Ile tak naprawdę powinniśmy spać? Skąd bierze się sen i po co nam on? W nowym cyklu próbujmy zrozumieć istotę procesu, któremu w czasie trwania naszego życia poświęcamy około… 25 lat! Zastanawiamy się, ile można wytrzymać bez snu?
Sen
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Ile można nie spać?

Ze zrozumiałych względów nie przeprowadza się mogących odpowiedzieć na to pytanie badań na ludziach.

Już po 24 godzinach braku snu w naszym organizmie dzieją się niepokojące rzeczy. Czas reakcji ulega spowolnieniu, stajemy się bardziej drażliwi, spada libido, spada zdolność koncentracji, zmiany dosięgają nawet układu immunologicznego – wzrasta ryzyko infekcji.

Ile człowiek wytrzyma bez snu?

Po 48 godzinach bez snu występuje na ogół bardzo silny ból głowy, mogą pojawić się nudności. Światło jest nienaturalnie jasne i „gryzie” w oczy, spojówki są przekrwione i dają uczucie ciała obcego w oku. Dźwięki stają się jakby głośniejsze i potęgują i tak już silny ból głowy. Nadal spada szybkość reakcji oraz zdolność koncentracji – zdecydowanie odradza się prowadzenie w takiej sytuacji jakichkolwiek pojazdów. Mogą pojawić się zaburzenia widzenia, obraz może być rozmazany, jak zza „brudnej szyby”. Mogą pojawić się dreszcze oraz bóle kostno-mięśniowe – jak w zakażeniach grypopodobnych.

W wypadku wydłużania się okresu bez snu wymienione objawy nasilają się, człowiek traci kontrolę, możliwość rozróżniania barw, mogą pojawić się halucynacje. Dalsze, dodatkowe godziny bez snu niechybnie mogą doprowadzić do śmierci.

Rekord czuwania, a więc okresu bez snu, wynosi 266 godzin, czyli nieco ponad 11 dni. Rekord padł 25 maja 2007 r. w Wielkiej Brytanii i uczestnik eksperymentu, który rekord ten ustanowił, twierdził, idąc na zasłużony odpoczynek, że czuje się dobrze.

W przypadku sporadycznie pojawiających się problemów z bezsennością u osób dorosłych można krótkotrwale zastosowywać środki dostępne bez recepty. Mogą zawierać np. doksylaminę, która wspomaga niwelowanie trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy oraz wczesnym budzeniem się w godzinach porannych. Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie kliknij tutaj. Pamiętaj jednak, że utrzymujące się przez dłuższy czas lub nasilające problemy ze snem należy skonsultować się z lekarzem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Technika spania - sen polifazowy
Przeczytaj artykuł
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Mężczyzna, który wstał wcześnie rano
Przeczytaj artykuł
Bezsenność na tle nerwowym - jak sobie radzić?
Kobieta borykająca się z problemem bezsenności z powodu nerwicy
Podobne artykuły
Medytacja na sen - spokojny i głęboki. Jak działa?
Doksylamina - preparaty na sen. Czy jest bez recepty?
Tabletki na sen - jakie środki nasenne? Na receptę i bez
Budzenie się w nocy: częste, o jednej godzinie. Co oznacza?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!