NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?

Czy można żyć, nie śpiąc, a czas „tracony” na sen spożytkować w inny sposób? Ile można nie spać? Czy możliwe jest skrócenie snu i do jakich wartości jest to osiągalne? Ile tak naprawdę powinniśmy spać? Skąd bierze się sen i po co nam on? W nowym cyklu próbujmy zrozumieć istotę procesu, któremu w czasie trwania naszego życia poświęcamy około… 25 lat! Zastanawiamy się, ile można wytrzymać bez snu?
Spis treści

Ile można nie spać?

Ze zrozumiałych względów nie przeprowadza się mogących odpowiedzieć na to pytanie badań na ludziach.

Już po 24 godzinach braku snu w naszym organizmie dzieją się niepokojące rzeczy. Czas reakcji ulega spowolnieniu, stajemy się bardziej drażliwi, spada libido, spada zdolność koncentracji, zmiany dosięgają nawet układu immunologicznego – wzrasta ryzyko infekcji.

Ile człowiek wytrzyma bez snu?

Po 48 godzinach bez snu występuje na ogół bardzo silny ból głowy, mogą pojawić się nudności. Światło jest nienaturalnie jasne i „gryzie” w oczy, spojówki są przekrwione i dają uczucie ciała obcego w oku. Dźwięki stają się jakby głośniejsze i potęgują i tak już silny ból głowy. Nadal spada szybkość reakcji oraz zdolność koncentracji – zdecydowanie odradza się prowadzenie w takiej sytuacji jakichkolwiek pojazdów. Mogą pojawić się zaburzenia widzenia, obraz może być rozmazany, jak zza „brudnej szyby”. Mogą pojawić się dreszcze oraz bóle kostno-mięśniowe – jak w zakażeniach grypopodobnych.

W wypadku wydłużania się okresu bez snu wymienione objawy nasilają się, człowiek traci kontrolę, możliwość rozróżniania barw, mogą pojawić się halucynacje. Dalsze, dodatkowe godziny bez snu niechybnie mogą doprowadzić do śmierci.

Rekord czuwania, a więc okresu bez snu, wynosi 266 godzin, czyli nieco ponad 11 dni. Rekord padł 25 maja 2007 r. w Wielkiej Brytanii i uczestnik eksperymentu, który rekord ten ustanowił, twierdził, idąc na zasłużony odpoczynek, że czuje się dobrze.

Warto pamiętać, że w przypadku sporadycznie pojawiających się problemów z bezsennością u osób dorosłych można krótkotrwale zastosowywać środki dostępne bez recepty. Mogą zawierać np. doksylaminę, która wspomaga niwelowanie trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy oraz wczesnym budzeniem się w godzinach porannych. Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie kliknij tutaj. Pamiętaj jednak, że utrzymujące się przez dłuższy czas lub nasilające problemy ze snem należy skonsultować się z lekarzem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Przeczytaj artykuł
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Przeczytaj artykuł
Budzenie się w nocy: częste, o jednej godzinie. Co oznacza?
Podobne artykuły
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Budzenie się w nocy: częste, o jednej godzinie. Co oznacza?
Najlepsza pozycja do spania – jaka dla kręgosłupa i serca?
Spanie na brzuchu – czy jest zdrowe? Zalety i wady w ciąży

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama