Jak żyć z niskim ciśnieniem?

Nasze serce pompuje krew do układu tętniczego pod ciśnieniem 120/80 mm Hg. Jeśli jednak wartości te spadają do około 100/60 mm Hg, mówi się o niskim ciśnieniu krwi. Jeśli niedociśnienie nie jest okazjonalne, ale towarzyszy nam każdego dnia wówczas nazywamy tę przypadłość hipotonią.

120/80 mm Hg - takie właśnie ciśnienie posiadają osoby "podręcznikowo" zdrowe. Pierwsza wartość dotyczy ciśnienia w momencie kurczenia się serca, druga - gdy serce się rozkurcza.

Osoby posiadające niskie ciśnienie muszą sobie z nim radzić, choć nie jest to wcale takie proste. Na hipotonię, bo tak nazywają to schorzenie fachowcy, cierpią przede wszystkim kobiety i dorastające dziewczyny. Szczególnie zły wpływ ma na nie pogoda, a raczej jej wahania. Podczas spadków ciśnienia atmosferycznego odczuwają szczególną senność, bóle głowy (często długotrwałe i wyjątkowo uporczywe), mają kłopoty z koncentracją. Mogą także pojawić się mdłości, kurcze żołądka.

Poznaj: Naturalne sposoby na nadciśnienie

Zobacz wideo: Badanie ciśnienia krwi

Leczenie głównie objawowe

Wszystko to powoduje dyskomfort psychiczny i ogólne zniechęcenie. Lekarze nie mają jednak w tej materii jednej wypracowanej opinii. Są tacy, którzy uważają, że niskie ciśnienie nie jest niebezpieczne, ba, nawet sprzyja długiemu życiu. Nie leczy się więc tego schorzenia inaczej, jak tylko doraźnie i objawowo. W momencie, gdy staje się wyjątkowo uciążliwe podaje się środki farmakologiczne, które jednak nie mogą być podawane zbyt długo, bo mogłoby dojść do niebezpiecznego w skutkach przedawkowania. Warto jednak sięgnąć po specyfiki ziołowe, szczególnie ekstrakty z konwalii, głogu czy też owoce, szczególnie rodzynki.

Sprawdź: Jak obniżyć ciśnienie tętnicze krwi domowymi sposobami?

Praktyczne rady

A oto kilka praktycznych rad, które być może uchronią hipotoników przed dyskomfortem związanym z ich przypadłością:

  • masuj rano całe ciało rękawicą do masażu w kierunku od nóg do serca, a następnie weź prysznic, najlepiej naprzemienny (raz ciepły, raz zimny);
  • wypijaj rano filiżankę kawy "na przebudzenie";
  • uprawiaj sporty, szczególnie aerobik, pływanie, jazdę na rowerze;
  • nie wstawaj zbyt gwałtownie z łóżka, najpierw poprzeciągaj się, usiądź;
  • korzystaj z sauny;
  • staraj się zawsze uśmiechać. Śmiech nie tylko poprawia nastrój, ale też podnosi ciśnienie.

Inną przyczyną niskiego ciśnienia mogą być także leki przyjmowane z powodu wielu schorzeń, na przykład astmy oskrzelowej, choroby wieńcowej, nerwicy, arytmii. Należy o tym pamiętać i w razie niepokojących objawów powiadomić lekarza.

Piotr Wiechowski

Czytaj: Czym grozi nieleczone nadciśnienie?

Zobacz też: Dieta DASH, czyli dieta na obniżenie ciśnienia

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA