Wysoki puls – przyczyny i sposoby obniżenia wysokiego tętna

Wysoki puls

 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Czujesz, że serce kołacze Ci w piersi? Nagle przyspiesza Ci puls? Może to być skutek zakochania lub strachu (np. po obejrzanym horrorze). Jednak czasem kołatania zdarzają się bez wyraźnego powodu. Jak rozpoznać czy nasze galopujące serce to nie stan przejściowy tylko tachykardia? Jakie jest prawidłowe tętno? Jak obniżyć wysoki puls? Czym grozi wysoki puls serca? Poznaj sposoby na jego obniżenie.

Prawidłowy puls

Badając i obserwując pracę serca zamiennie możemy używać terminów tętno i puls. Oba oznaczają sposób, w jaki pracują naczynia krwionośne – żyły i tętnice – napędzane przez serce, które pompuje do nich krew. Prawidłowy puls serca zależy również od tego, jak elastyczne są tętnice.

Prawidłowe tętno

Jaki jest prawidłowy puls? Tętno prawidłowe powinno się obliczać biorą pod uwagę kondycję i wiek badanej osoby, ponadto tętno powinno być badane w stanie spoczynku, przy uspokojonym sercu, oddechu i organizmie, tzw. tętno spoczynkowe.

Tętno – norma: wartości tętna podaje się jako liczbę uderzeń na minutę. Oto uśrednione pomiary tętna, które u zdrowych osób są w tzw. normie:

  • płód – 110-150/min;
  • niemowlęta – 130/min;
  • dzieci – 100/min;
  • młodzież – ok. 85/min;
  • dorośli – 64-90/min;
  • osoby starsze – 55-60/min.

Jakie powinno być tętno? Oprócz ogólnie przyjętych norm w prawidłowym obliczaniu tętna należy wziąć pod uwagę również:

  • wiek – tętno spoczynkowe u niemowląt i dzieci będzie wyższe, niż u osób dorosłych i starszych;
  • kondycję – jest równie ważnym czynnikiem, osoby wysportowane lub regularnie ćwiczące będą mieć niższy puls niż osoby prowadzące statyczny tryb życia i unikające wysiłku fizycznego.

Zobacz też: Niskie ciśnienie (niedociśnienie, hipotonia) – objawy, przyczyny i leczenie

Wysoki puls

Jak zmierzyć tętno w domu? Wiele nowoczesnych aparatów do pomiaru ciśnienia podaje również wynik tętna. Jednak co zrobić, gdy nie dysponujemy ciśnieniomierzem sprawdzającym również puls? Jak go zmierzyć w domowych warunkach? Co należy przygotować?

  1. Przygotuj zegarek z sekundnikiem lub stoper, połóż go w miejscu, w którym będzie dla Ciebie doskonale widoczny i w zasięgu ręki.
  2. Poszukaj na ciele miejsca, w którym z łatwością wyczujesz puls, najlepsza będzie do tego tętnica na szyi lub tętnica na nadgarstku.
  3. Po wybraniu miejsca przyłóż do niego dwa palce lub opuszki (pamiętaj, aby nie zacisnąć palców zbyt mocno).
  4. Gdy wyczujesz puls zacznij odmierzać na zegarku lub stoperze czas. Potrzebujesz 20 sekund. W tym czasie dokładnie policz wszystkie uderzenia jakie poczujesz. Uzyskaną liczbę pomnóż przez 3.

Wysoki puls – przyczyny

Wysoki puls to stan, w którym bicie naszego serca przyspiesza ponad normę w medycynie określa się mianem tachykardii. Niestety, aby nasze tętno podskoczyło potrzeba naprawdę niewiele.

Najczęstszymi i jednocześnie najbardziej bagatelizowanymi przyczynami wysokiego pulsu są:

  • stres,
  • strach,
  • palenie papierosów,
  • gorączka,
  • picie alkoholu,
  • wypicie zbyt mocnej kawy (za dużo kofeiny),
  • zbyt wysoki poziom cukru we krwi,
  • za wysoki cholesterol.

Wysoki puls w ciąży

Ciąża to wyjątkowy czas dla kobiety, jej organizm poddany jest wtedy obciążeniu, które ma wpływ na wiele funkcji organizmu, dochodzi do wielu zmian w organizmie, obciążony jest m.in. układ hormonalny czy sercowo-naczyniowy. Ciało kobiety przez 9 miesięcy odpowiedzialne jest za utrzymacie w dobrej kondycji i dobrym zdrowiu nie tylko przyszłej mamy, ale również i rozwijającego się płodu. Właśnie dlatego tętno u kobiet ciężarnych jest podwyższone.

Puls u zdrowiej, młodej i średnio wysportowanej kobiety powinien wynosić +/- 70/min. Natomiast tętno u ciężarnej może sięgać nawet 80-90 uderzeń na minutę. Zatem za wysoki puls to ten powyżej 90-100/min.

Co oznacza wysoki puls?

Czym grozi wysoki puls? Kiedy wyczuwamy u siebie przyspieszoną pracę serca (co oznacza podwyższony puls), a żadna z wymienionych wyżej przyczyn nie wystąpiła, w dodatku kołatania powracają, warto udać się do lekarza i wykluczyć następujące choroby:

  • nadczynność tarczycy,
  • anemię,
  • choroby płuc lub oskrzeli,
  • choroby serca,
  • niedobór: wapnia, magnezu lub potasu.

Jak obniżyć puls?

Jak obniżyć tętno? Sposobów na obniżenie pulsu i uspokojenie kołatającego serca jest kilka. Warto pamiętać o równomiernym oddechu, napiciu się zimnej wody i zaczerpnięciu świeżego powietrza. Najlepiej jednak połączyć te sposoby, krok po kroku:

  • otwórz okno i zaczerpnij świeżego powietrza, weź kilka głębokich wdechów;
  • wypij duszkiem szklankę zimnej wody;
  • nabierz powietrza w płuca;
  • napnij mięśnie brzucha;
  • odczekaj chwilę, jeśli po upływie paru chwil dolegliwości nie zelżeją należy wezwać lekarza.

Podwyższone tętno: na co dzień warto pamiętać o kilku zasadach, które pomogą kontrolować puls na co dzień:

  • codzienny umiarkowany ruch lub wysiłek fizyczny;
  • zdrowe, racjonalne i regularne odżywianie się;
  • całkowicie zrezygnuj z używek: alkoholu, papierosów;
  • w razie potrzeby pij zioła na uspokojenie. 

Czytaj też: Migrena z aurą (oczna) - objawy, przyczyny i leczenie

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa