Kurkuma – jak jeść?

Kurkuma
Źródło:123RF

Autor

Agnieszka Tomczyk

Kurkuma, a w zasadzie zawarta w niej substancja – kurkumina to jedna z najbardziej wszechstronnych substancji, jakie natura dała człowiekowi. Ma działanie przeciwzapalne, jest silnym antyoksydantem i wspiera leczenie mnóstwa chorób – m.in. stawów. Jak jeść kurkumę, by korzystnie wpływała na organizm?

Właściwości lecznicze kurkumy na Dalekim Wschodzie znane są od tysięcy lat.Tam ta życiodajna przyprawa jest powszechnie stosowana i bardzo popularna – to kurkumina odpowiada za żółtą barwę popularnej mieszanki curry. 

Działanie kurkumy

Rzadko która naturalna, występująca w przyrodzie substancja ma aż tak szerokie działanie. Jako jeden z najmocniejszych przeciwutleniaczy, kurkumina ma działanie:

  • antyoksydacyjne,  
  • przeciwzapalne,  
  • przeciwwirusowe, 
  • antybakteryjne, 
  • przeciwgrzybicze,
  • antynowotworowe. 

Dodatkowo poprawia metabolizm i wspiera regenerację wątroby. To, o czym na co dzień przekonują się Hindusi, wzięli na warsztat europejscy naukowcy i obecnie badają szerokie możliwości zastosowania kurkuminy w suplementacji diety.

Właściwości kurkumy

Eksperci przyglądają się także właściwościom kurkuminyw kontekście leczenia najpopularniejszych chorób stawów, czyli osteoporozy oraz reumatoidalnego zapalenia stawów. Dzięki właściwościom przeciwzapalnym i przeciwutleniającym kurkuma może pomóc także chorym na serce. Tych niestety nie brakuje: choroby układu krążenia są od ponad 50 lat największym zagrożeniem dla życia Polek i Polaków. 

W 2012 roku były one odpowiedzialne za 45,6 proc. ogółu zgonów. Jak dowodzą badania, kurkumina może być pomocna w leczeniu: 

  • nadciśnienia, 
  •  miażdżycy,
  •  cholesterolu. 

W testach klinicznych, przeprowadzonych w Niemczech na grupie wolontariuszy, już 500 mg kurkuminy, spożywanej codziennie przez tydzień, doprowadziło do podniesienia o 29% poziomu „dobrego” cholesterolu HDL, a o 12% zmniejszenia LDL. Potencjał kurkuminy był badany także pod kątem chorób trawiennych. Niemieccy eksperci dowiedli, że kurkumina zmniejsza symptomy wzdęć i gazów u osób cierpiących na niestrawność. Trwają też badania nad możliwością terapii kurkuminą u osób cierpiących na nieswoiste zapalenie jelit (Chorobę Leśniowskiego-Crohna), które, jako choroba cywilizacyjna, dotyka coraz więcej osób. 

Do czego dodawać kurkumę?

Intensywny, cytrusowy kolor kurkumy może być pięknym akcentem w wielu daniach, a jednocześnie dodać im wartości prozdrowotnych. Kurkumę w formie sproszkowanej można kupić w każdym supermarkecie, obok innych popularnych przypraw – oregano, tymianku czy pieprzu. W niektórych sklepach pojawia się ona w formie świeżej – wygląda jak miniaturowy imbir. Ale uwaga! Te cieniutkie brązowe kłącza kryją w sobie bardzo intensywne wnętrze – przygotowując dania ze świeżą kurkumą, trzeba uważać na dłonie, blat w kuchni i odzież: plamy są bardzo trudne do wybawienia. 

Kurkuma idealnie komponuje się jako dodatek do azjatyckich zup, zwłaszcza tajskich, do dań typu curry, ale także z bardziej swojskimi składnikami: tworzy udany duet smakowy z dynią, brokułem czy jajkiem. 

Świeżą kurkumę można także z powodzeniem dodawać zimą do rozgrzewającej herbaty. 

Kurkuma w tabletkach

Niestety kurkumina przyjmowana w formie dodatku do dań ma niską przyswajalność, a dodatkowo rozpuszcza się tylko w tłuszczach. Można więc zatem poszukać suplementu opartego na tzw. solubilizacji miceralnej, poprawiającej przyswajalność i biodostępność kurkuminy.  

Czytaj: 

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA