Probiotyki na żołądek: jakie preparaty probiotyczne wybrać?

Dobroczynne probiotyki działają również na żołądek, a ich zasadność stosowania została udowodniona naukowo. Często wykorzystuje się je w terapii i zapobieganiu różnych żołądkowych dolegliwości. Sprawdź, jakie probiotyki na żołądek wspierają walkę z bólem brzucha i innymi dokuczliwymi objawami.
Kobietę boli brzuch
Źródło: 123RF

Spis treści

Pożyteczny wpływ probiotycznych mikroorganizmów nie omija również żołądka, dlatego często zaleca się ich stosowanie w terapii i zapobieganiu różnych żołądkowych dolegliwości. Sprawdź, jakie probiotyki na żołądek wspierają walkę z bólem brzucha i innymi dokuczliwymi objawami. 

Probiotyki na żołądek a skład mikrobioty

O probiotykach słyszy się coraz częściej i w większości przypadków w pozytywnym kontekście. Może nie są one panaceum na każdą możliwą dolegliwość, ale ich przyjmowanie ma wspierać organizm wielotorowo. 

Ich prozdrowotne właściwości wynikają już z samej definicji, która zakłada, że probiotyki to żywe szczepy mikroorganizmów zawarte w specjalnych produktach i preparatach, które podawane w odpowiednich dawkach wywierają korzystny wpływ na zdrowie. 

Zgodnie z dokumentacją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), wzorowy szczep probiotyczny powinien spełniać pewne warunki. Przede wszystkim:

  • wywodzić się z mikrobiomu człowieka,
  • zachować bezwzględne bezpieczeństwo wobec organizmu,
  • wykazywać odporność na niesprzyjające warunki, w tym na niskie pH soku żołądkowego, działanie żółci, czy enzymów trawiennych,
  • utrzymać żywotność oraz zdolność do sprawnego namnażania komórek w trakcie pasażu jelitowego,
  • posiadać zdolność adhezji, czyli przylegania do komórek nabłonka jelitowego,
  • skutecznie kolonizować jelito,
  • działać antagonistyczne wobec chorobotwórczych drobnoustrojów,
  • tworzyć barierę na ścianach jelita i nie dopuszczać do nich patogenów, ani alergenów,
  • charakteryzować się opornością na negatywne działanie antybiotyków,
  • wywierać korzystny wpływ na zdrowie człowieka. 

Dzięki takim zdolnościom probiotyk jest w stanie efektywnie wspierać mikrobiotę, czyli ogół dobroczynnych i patogennych mikroorganizmów, które zasiedlają ciało człowieka. Ich największa i najbardziej aktywna kolonia zlokalizowana jest w jelitach. 

W zdrowym organizmie, wszelkie bakterie, wirusy, grzyby, płazińce, czy pierwotniaki bytujące w mikrobiocie jelit, pozostają w stanie eubiozy, czyli jakościowej i ilościowej równowagi, co oznacza, że grupa pożytecznych drobnoustrojów utrzymuje odpowiedni poziom przewagi nad chorobotwórczymi. 

Jeśli jednak patogeny z różnych powodów będą miały szansę przejąć władzę, to może dojść do dysbiozy jelit, która z kolei prowadzi do różnego rodzaju zaburzeń, nie tylko w sferze jelit, czy całego układu pokarmowego. 

Dlaczego warto w takim przypadku sięgnąć po probiotyki? Starannie wyselekcjonowane szczepy probiotyczne są w stanie nie tylko skutecznie zwalczać szkodliwe mikroorganizmy, ale również blokować im drogę do ścian jelit, czy sprawiać, że nie przeżyją w odpowiednio zakwaszonym środowisku. Tym samym, dobroczynne drobnoustroje z powodzeniem mogą przywracać równowagę mikrobioty jelit i wspomagać jej utrzymanie. 

Zachowanie prawidłowej równowagi mikroflory jelitowej i ogólnej odporności organizmu znacznie ułatwiają probiotyki i synbiotyki. Przed zastosowaniem warto zwrócić uwagę na ich skład i wykorzystanie technologii kontrolowanego uwalniania. Skuteczność zapewniają odpowiednie bakterie kwasu mlekowego, a także maślan sodu, będący najważniejszym źródłem energii dla komórek nabłonka jelita grubego. Wzbogacenie synbiotyku o witaminę C dodatkowo wspomaga odporność. 

Czym są probiotyki na żołądek i jak działają?

Sformułowań „probiotyk na żołądek”, czy „probiotyk na ból brzucha”, używa się najczęściej podczas próby znalezienia odpowiedniego szczepu probiotycznego, który mógłby skutecznie łagodzić różnego rodzaju stany zapalne w obrębie układu pokarmowego, w tym właśnie w żołądku. 

Wynika to z faktu, że chociaż probiotyki koncentrują swoje działania w jelitach, to ich dobroczynny wpływ na zdrowie jest odczuwalny w całym organizmie. Poszczególne szczepy probiotyczne mogą więc równie dobrze być traktowane jako probiotyki na jelita, probiotyki na odporność, probiotyki na biegunkę, czy właśnie probiotyki na żołądek

Na czym polega mechanizm działania probiotyków na żołądek? Konkretne produkty lub preparaty są podawane doustnie i tą drogą dostają się do organizmu człowieka. Są to żywe drobnoustroje i w takim właśnie stanie powinny dotrzeć do jelit, w obszarze których:

  • przylegają do komórek nabłonka jelitowego, aby chronić ściany jelit przed atakiem patogenów oraz hamować przenikanie alergenów,
  • wytwarzają kwas mlekowy, bakteriocynę i nadtlenek wodoru, dzięki czemu mogą aktywnie eliminować szkodliwe mikroorganizmy,
  • utrzymują właściwe pH w jelitach lub dodatkowo je zakwaszają, przez co pobudzają odpowiedź immunologiczną organizmu i zapobiegają rozwojowi chorobotwórczych drobnoustrojów,
  • aktywują receptory systemu odpornościowego, co wpływa na większą produkcję przeciwciał i cytokin,
  • rywalizują z innymi mikroorganizmami o składniki odżywcze,
  • wspierają właściwe wchłanianie witamin i mikroelementów,
  • regulują profil lipidowy i poziom glukozy.

To wszystko sprawia, że probiotyki jelitowe są w stanie wspomagać walkę z różnymi schorzeniami, w tym z objawami ze strony żołądka.

Reklama

Probiotyk na ból brzucha – czy może łagodzić dolegliwości?

Zaburzenia mikrobioty jelit mogą prowadzić do licznych zaburzeń ze strony układu pokarmowego, którym mogą towarzyszyć bóle żołądka, wzdęcia, biegunki, zaparcia, mdłości, czy wymioty. Z uwagi na to, że probiotyki znajdują zastosowanie w profilaktyce i leczeniu wielu podobnych dolegliwości, mogą tym samym złagodzić bóle brzucha. 

Probiotyki na ból brzucha zaleca się przede wszystkim:

  • w przypadku profilaktyki i leczenia biegunek o różnym pochodzeniu, w tym biegunek infekcyjnych, polekowych, pokarmowych, alergicznych, czy występujących w podróży,
  • pacjentom zmagającym się z różnymi odmianami zapalenia jelit, w tym z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, 
  • w celu łagodzenia negatywnych skutków żołądkowo-jelitowych eradykacji (zwalczania zakażenia) Helicobacter pylori oraz zwiększania skuteczności samej terapii,
  • w celu niwelowania objawów przerostu bakteryjnego (SIBO),
  • dla wsparcia terapii uchyłków jelita grubego,
  • przy zatruciach pokarmowych i problemach trawiennych,
  • w zespole jelita drażliwego, 
  • osłonowo podczas antybiotykoterapii i w celu odbudowy mikrobioty po zakończeniu przyjmowania antybiotyków,
  • dla usprawnienia perystaltyki jelit,
  • w zapobieganiu i leczeniu zaparć,
  • w celu pozbycia się problemów ze wzdęciami,
  • osobom chorującym na celiakię,
  • przy występowaniu różnego rodzaju alergii, w tym alergii pokarmowych,
  • dla złagodzenia nietolerancji laktozy,
  • w celu wyeliminowania toksycznych substancji z organizmu.

Czy każdy probiotyk poradzi sobie z bólem brzucha?

Jak wybrać odpowiednie probiotyki na żołądek?

Aby znaleźć najlepszy probiotyk na żołądek należy w pierwszej kolejności zdiagnozować przyczynę bólu brzucha i innych ewentualnych symptomów. Trzeba sobie bowiem zdawać sprawę z tego, że nie każdy szczep probiotyczny wykazuje identyczne działanie.

Poszczególne dobroczynne drobnoustroje posiadają indywidualne właściwości, których nie należy przypisywać innym mikroorganizmom, nawet te należące do tego samego gatunku. Oznacza to, że przykładowo probiotyk, który znajduje zastosowanie w leczeniu biegunek, nie musi się sprawdzić podczas kuracji zakażenia Helicobacter pylori.

Inną kwestią jest odpowiednia jakość konkretnego preparatu probiotycznego na żołądek. Warto pamiętać o tym, że każdy szczep probiotyczny powinien być przebadany, a jego działanie udowodnione naukowo i udokumentowane. Jedynie dzięki temu możemy mieć pewność, że wybrany probiotyk będzie skuteczny.

Wartość produktu probiotycznego można sprawdzić na etykiecie lub w ulotce dołączonej do opakowania. Bez względu na to, czy sięgniemy po probiotyczny lek, probiotyczny suplement diety, czy żywność funkcjonalną z probiotykiem, powinniśmy się zapoznać z:

  • klasyfikacją szczepu, w tym z dokładnym wskazaniem rodzaju i gatunku,
  • szczegółowym opisem charakterystyki szczepu,
  • klarownymi wskazaniami do stosowania, 
  • liczbą żywych kolonii mikroorganizmów w jednostkach CFU (najlepiej około 15-20 miliardów),
  • zalecanym dawkowaniem,
  • określeniem sposobu przechowywania, 
  • datą ważności.

Niemniej ważne jest specyficzne nazewnictwo, którego używa się do identyfikacji poszczególnych szczepów probiotycznych bakterii lub drożdży. To tzw. przynależność taksonomiczna, na którą składają się trzy stałe elementy:

  • rodzaj probiotycznego mikroorganizmu – np. Lactobacillus,
  • gatunek – np. rhamnosus,
  • oraz oznaczenie składające się przeważnie z liter i cyfr, np. HN001.

Jakich szczepów drobnoustrojów należy szukać w składzie probiotyków na żołądek? Wszystko uzależnione jest od ustalenia wspomnianego źródła dolegliwości, ale w preparatach probiotycznych na ból brzucha można najczęściej znaleźć bakterie probiotyczne Bifidobacterium longum, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium breve, Bifidobacterium lactis, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus reuteri, Lactobacillus plantarum, Enterococcus faecium oraz drożdże probiotyczne Saccharomyces boulardii. 

Warto również nadmienić, że kompozycja kilku różnych szczepów probiotycznych w jednych preparacie może przynosić lepsze efekty terapeutyczne.

Należy pamiętać również o tym, że każdy probiotyk na żołądek powinien być dostosowany nie tylko do typu schorzenia, ale również do wieku, czy stanu zdrowia pacjenta. Inne preparaty probiotyczne mogą być dedykowane dzieciom, a inne dorosłym. 

Wsparciem leczenia bólu żołądka o różnej etiologii jest także odpowiednio zbilansowana, zdrowa dieta. Dobrze jest zatem wiedzieć, że dobroczynnych drobnoustrojów nie brakuje również w pożywieniu. 

Wśród naturalnych probiotyków na żołądek można odnaleźć głównie fermentowane przetwory mleczne, kiszone warzywa i owoce oraz napoje probiotyczne. Do codziennej diety można z powodzeniem włączyć naturalne jogurty, kefiry, kwaśne mleko, maślankę, niepasteryzowane sery, kiszoną kapustę, kiszone ogórki, kiszone buraki, czy kwas chlebowy. Znajdzie się również coś dla koneserów bardziej egzotycznej kuchni, którzy mogą sięgnąć po kimchi, natto, miso, tofu, czy kombuchę. 

Kiedy i jak stosować probiotyk na ból żołądka?

Probiotyk na brzuch należy zawsze stosować w zależności od potrzeb i wskazań specjalisty. Z pewnością warto sięgnąć po konkretne preparaty probiotyczne podczas stosowania antybiotyków, w trakcie leczenia biegunki i po jej ustąpieniu, czy dla poprawy perystaltyki jelit. 

Inną kwestią jest określony moment i długość przyjmowania probiotyków na żołądek. Wiele osób zastanawia się nad tym, czy probiotyk należy dostarczać do organizmu na pusty żołądek, wraz z pożywieniem, a może tuż po jedzeniu. Wersje są różne, a wszystko zależy od rodzaju poszczególnych szczepów probiotycznych. Część z nich warto przyjmować pół godziny przed planowanym posiłkiem, inne z kolei w trakcie spożywania potraw. 

Co więcej, w naukowych periodykach pojawiają się sugestie, że wiele pożytecznych mikroorganizmów lubi towarzystwo chudego mleka lub owsianki, a zdecydowanie mniej kwaśnych soków.

Dopóki jednak nie powstały w tym temacie żadne uniwersalne wytyczne, takich informacji powinien nam udzielić producent konkretnego probiotyku. Warto więc przede wszystkim dokładnie przeczytać ulotkę, a w razie wątpliwości zasięgnąć porady lekarza lub farmaceuty. 

 

 Artykuł zawiera lokowanie produktu

Bibliografia

  • Carlos Lifschitz: Mikrobiota przewodu pokarmowego i jej wpływ na zdrowie człowieka. Intestinal microbiota: its role in human health and disease, STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA, 2014, T. 11, 525-531.
  • FAO/WHO Report (2001). Health and Nutritional Properties Probiotics in Food including Powder Milk with Live Lactic Acid Bacteria. Cordoba, Argentina, 1-4 October 2001.
  • Konturek S. (2000) Fizjologia człowieka tom V – Układ trawienny i wydzielanie wewnętrzne wyd.6, 305- 319
  • Marta Mroczyńska , Zdzisława Libudzisz, Mirosława Gałęcka , Patrycja Szachta: Mikroorganizmy jelitowe człowieka i ich aktywność metaboliczna, 2011, 1-6.
  • Joanna Olszewska, Elżbieta Katarzyna Jagusztyn-Krynicka: Human Microbiome Project - Mikroflora jelit oraz jej wpływ na fizjologię i zdrowie człowieka, 2012, 248-250.
  • Kędzia A.: Działanie probiotyków na organizm człowieka. Cz. II. Zastosowanie probiotyków w leczeniu i profilaktyce chorób, Postępy Fitoterapii, 2009, 1, 50-57.
  • Kędzia A.: Działanie probiotyków na organizm człowieka, Cz I. Rola flory fizjologicznej przewodu pokarmowego, Postępy Fitoterapii 4/2008, 247-251.
  • Heczko P.B., Strus M., Kochan P.: Projektowanie probiotyków do zastosowań medycznych. Post. Mikrobiol. 2008, 47(3), 431-434.
  • Stolarczyk A., Socha P., Socha R.: Probiotyki i prebiotyki w zapobieganiu i leczeniu chorób u dzieci. Terapia 2002.
  • Socha J., Madaliński K., Stolarczyk A.: Probiotyki w chorobach przewodu pokarmowego i ich działanie immunomodulujące. Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka 2000, 3(1), 137-140.
  • Szajewska H.: Praktyczne zastosowanie probiotyków, Klinika Pediatrii, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Gastroenterologia Kliniczna 2014, tom 6, nr 1, 16–23.
  • Mojka K., Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje, ProblHigEpidemiol, 2014, 95 (3), 541-549.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!