Przekąski do szkoły dla dziecka – zdrowe dla mózgu

Dzieci uwielbiają przekąski. Najchętniej wybierają te słodkie, słone i chrupiące. Mózg dziecka intensywnie się rozwija i potrzebuje ciągłych dostaw substancji odżywczych, aby miał energię do pracy na pełnych obrotach. Przekąski dla dzieci – zwłaszcza te w kolorowych opakowaniach, bardziej okradają mózg dziecka z energii niż go zasilają. Dowiedz się, jak przygotować przekąski dla dzieci, aby odżywiały jego rozwijający się mózg i dodawały mu energii.

Przekąski dla dzieci – zwłaszcza te w kolorowych opakowaniach – ciastka, chipsy, paluszki, żelki, cukierki, pianki… zawierają dużo cukru, soli, niezdrowych tłuszczy, polepszaczy smaku, zapachu i konserwantów. Są to produkty wysoko przetworzone i nie należą do zdrowej dla dziecka diety. Nie wpływają też korzystnie na działanie mózgu dziecka ponieważ ze względu na dużą zawartość substancji słodzących (np. aspartam) mogą powodować problemy z pamięcią i koncentracją. Przekąski dla dzieci powinny być zdrowe i smaczne, aby dzieci chciały po nie sięgać. Jeśli zastanawiasz się, jak przygotować zdrowe przekąski dla dzieci, skorzystaj z naszych porad.

Zdrowe przekąski dla dzieci

  • Zdrowe frytki dla dzieci

Dzieci uwielbiają frytki – zwłaszcza z solą i ketchupem. Niestety frytki z ketchupem to połączenie niezdrowych tłuszczy, soli, cukru, konserwantów. Warto więc samodzielnie przygotować dziecku zdrowe frytki. Możesz do tego użyć zwykłych ziemniaków lub lepiej – batatów.

Bataty to bogactwo witamin i minerałów takich jak:

  • witamina C
  • witamina E
  • kwas foliowy
  • wapń
  • potas
  • fosfor
  • magnez
  • jod

Bataty świetnie więc nadają się na przekąskę dla dziecka. Są zdrowe i mają lekko słodkawy smak, który twoje dziecko pokocha. Jak je przygotować?

  • Bataty pokrój w plastry, skrop olejem kokosowym i zapiecz w piekarniku.
  • Do smaku możesz dodać trochę soli himalajskiej, papryki czy oregano.

 Twoje dziecko będzie zachwycone a jego mózg szczęśliwy i przede wszystkim – dobrze odżywiony.

  • „Kanapki” bez chleba dla dziecka

Ta przekąska, choć bez chleba, zawiera dużo białka potrzebnego do koncentracji uwagi, błonnika, mało kalorii i zaspokaja głód na długo. Jak ją przygotować?

  • Przygotuj kilka plasterków szynki, posmaruj ją serkiem do pieczywa (np. śmietankowym ze szczypiorkiem), na to połóż plasterki żółtego sera, do środka możesz dać słupek czerwonej papryki i listek sałaty.
  • Następnie zwiń dobrze szynkę.
  • Aby „kanapki” bez chleba dobrze się trzymały, możesz każde z osobna zawiązać nitkami świeżego szczypiorku.

Przekąski zawierające sporą ilość białka wspierają procesy związane z koncentracją – w przeciwieństwie do produktów złożonych z węglowodanów prostych, które uaktywniają struktury emocjonalne w mózgu i nie sprzyjają procesom poznawczym.

Dobrym źródłem białka, które stymuluje mózg, są także:

  • lekkostrawne twarogi
  • chude ryby słodkowodne i morskie
  • jaja
  • chudy drób i wędliny drobiowe
  • nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe

Jeśli przed twoim dzieckiem jest dzień pełen intelektualnych wyzwań, nie dawaj mu słodkich przekąsek, po których może poczuć się senny i rozkojarzony. Zastąp je lepiej produktami zawierającymi głównie białko i błonnik. 

  • Orzechy dla mózgu dziecka

Wśród zdrowych dla mózgu przekąsek dla dzieci pod żadnym pozorem nie może zabraknąć orzechów. Wybierz w sklepie różne orzechy – włoskie, migdały, nerkowce, a także rodzynki czy płatki kokosa. Postaraj się przyzwyczajać dziecko do jedzenia orzechów i dawaj mu je jak najczęściej.

Orzechy to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin. Wspierają one pracę mózgu dziecka, ponieważ zawierają składniki poprawiające pamięć i koncentrację.

Szczególnie korzystne dla pracy mózgu składniki zawierają orzechy włoskie, gdyż zawierają one:

  • kwasy omega 3
  • magnez
  • fosfor
  • witaminę E
  • witaminę B6
  • witaminę C
  • cynk
  • Bananowy koktajl z chia dla dzieci

Zdrową przekąską dla dziecka może być także koktajl. Twoje dziecko będzie zachwycone jeśli przygotujesz mu bananowy koktajl z nasionami chia. Nasiona chia słyną ze swoich korzystnych dla zdrowia właściwości.

Nasiona chia zawierają:

  • niską zawartość cukru
  • wysoką zawartość wapnia, żelaza, potasu, magnezu, fosforu
  • wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, tłuszczów wielonienasyconych i tłuszczów nienasyconych
  • nie zawierają soli

Jak przygotować koktajl bananowy z chia?

  1. Zalej dwie łyżeczki nasion chia szklanką mleka i odstaw na kilka minut do lodówki.
  2. Gdy już nasiona napęcznieją, przelej zawartość szklanki do blendera, dodaj całego banana, pół awokado.
  3. Możesz osłodzić koktajl łyżeczką miodu.
  4. Miksuj składniki do uzyskania jednolitej konsystencji.

W ten sposób zaoferujesz swojemu dziecku to, co najlepsze dla jego zdrowia i sprawnego działania mózgu.

Czytaj też:

Najczęściej czytane
  1. Dieta dobra dla mózgu - składniki odżywcze
  2. Bóle głowy i migrena a dieta
  3. Dieta dla mózgu dziecka – witaminy i minerały
  4. Przekąski do szkoły dla dziecka – zdrowe dla mózgu
  5. Dieta dobra na pamięć - kwasy omega 3 i omega 6
Powiązane artykuły
  1. Dieta dla mózgu dziecka – witaminy i minerały
  2. Dieta na koncentrację i pamięć u dziecka
  3. Leki na pamięć - co powinny zawierać?
  4. Autyzm dziecięcy – diagnoza i objawy
  5. Autyzm dziecięcy – jak działa mózg dziecka z autyzmem?

Ekspert COGNINET