Najzdrowsze miejsce w internecie

Czy papryka to owoc czy warzywo?

Pod względem botanicznym papryka jest owocem, podobnie jak… ogórek, cukinia czy awokado. Kulturowo zaliczana do warzyw, zdecydowanie powinna często gościć na stołach wszystkich tych, którzy chcą się cieszyć zdrowiem i długim życiem.
Czy papryka to warzywo
Źródło:123RF
Spis treści

W dużym skrócie owocami są te części roślin, które posiadają materiał siewny, czyli pestki. Papryka ma ich całkiem sporo, więc może tytułować się owocem.

Być może wtedy byłaby bardziej popularna i odbyło by się to z korzyścią dla wszystkich, wszak to prawdziwa witaminowa i zdrowotna bomba!

Reklama

Dlaczego warto jeść paprykę?

Odmian papryki jest kilkaset i wiele gatunków różni się właściwościami – inne zalety ma papryka czerwona, inne zielona, a jeszcze inne pepperoni czy jalapeno. 

Ostra papryka nie jest wskazana dla osób cierpiących na:

  • dolegliwości trawienne, 
  • refluks,
  • wrażliwość żołądka. 

Jakie witaminy ma papryka? 

Czerwona papryka, ta klasyczna, nie ostra, jest najbogatszym źródłem witaminy C,w 100 g produktu ma jej aż 150 mg – nawet pięciokrotnie więcej niż w zwyczajowo uważanej za królową tej witaminy cytrynie! Co więcej traci jej mało po obórce termicznej, dlatego można do woli objadać się leczo czy gulaszem (zwłaszcza wegetariańskim). 

Papryka ma wiele wartości odżywczych, gdyż oprócz witaminy C, we wszystkich rodzajach tego warzywa znajdzie się niemało witamin z grupy Boraz związków mineralnych: 

  • wapnia, 
  • potasu,
  • żelaza,
  • magnezu. 

Dodatkowo, papryka czerwona, jak na kolor przystało, jest bogatym źródłem beta-karotenu, czyli prowitaminy A, zwanej witaminą pięknej skóry. Wpływa nie tylko na nawilżenie, elastyczność i młody wygląd, ale także ze względu na rutynę, uszczelnia naczynia krwionośne w cerze.

Warto dodać do niej paprykę żółtą, która zawiera siostrzaną witaminę Ektóra chroni DNA, białka i lipidy przed stresem oksydacyjnym i zapewnia energię i witalność. 

Ostatnia z popularnych papryk – zielona, powinna znaleźć się w kręgu pań planujących lub będących w ciąży – jest bowiem cennym źródłem kwasu foliowego, niezwykle istotnego dla prawidłowego rozwoju płodu. 

Reklama

Jak polubić paprykę?

Widać zatem, że papryka naprawdę powinna znaleźć się w stałym menu każdego, kto troszczy się o swoje zdrowie. Nie wszyscy potrafią się do niej przekonać.

Jednak jest jedną z tych nielicznych roślin, które całkowicie zmieniają smak po obróbce termicznej - surowa bywa dość ostra i cierpka w smaku, dodatkowo twarda. Po ugotowaniu staje się miękka i łagodniejsza. 

Paprykę można też z powodzeniem upiec w piekarniku - wówczas bardzo łatwo zdjąć z niej skórkę i przerobić np. na aromatyczną pastę do pieczywa. Upieczone słupki bez skórki można podawać także dzieciom i od najmłodszych lat oswajać je z życiodajną papryką. 

Jak działa ozonator żywności? Zobacz nasz test redakcyjny:

 

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Placki z ziemniaków
Podobne artykuły
Kiszony kalafior – jak kisić? Przepis
Sok z kiszonej kapusty - jak zrobić i ile pić? Właściwości
Dania z pieczarek – jak zrobić i co?
Tofu naturalne - jak przyprawić i jeść?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!