Ile gotować bób młody, a jak długo mrożony? Jak przyrządzić?

Bób to pożywna roślina strączkowa o wysokich wartościach odżywczych o bogatej zawartości witamin i minerałów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Ile gotować bób, aby był smaczny i jednocześnie stracił jak najmniej pożytecznych substancji podczas termicznej obróbki?
Ugotowany młody bób w miseczce
źródło:123RF

Spis treści

Jak długo gotować bób?

Bób to warzywo sezonowe, w świeżej postaci dostępne wiosną i latem. Jego duże ziarna są bardzo pożywne i smaczne, zawierają dużo białka i wykazują wiele właściwości leczniczych. Jednak, by dobrze go ugotować, należy wiedzieć, jaki wybrać i jak długo gotuje się bób, by był miękki i by pozostał bogaty w zawarte w nim witaminy i minerały.

Kupując bób, warto wybierać jak najświeższe i najmłodsze ziarna. Młode warzywo charakteryzuje się:

  • jasno-zieloną skórką,
  • brakiem przebarwień i plam na skórce,
  • przyjemnym zapachem.

Ile gotować młody bób? Świeże ziarenka mają jeszcze miękką skórkę, dlatego nie trzeba ich długo gotować. Wystarczy 10-15 minut, aby zmiękły i były gotowe do spożycia. Dlatego wybór dobrego bobu na straganie lub w warzywniaku jest tak ważny. Im krótsza obróbka termiczna, tym mniejsza strata wartościowych substancji. Ponadto ugotowany młody bób smakuje dobrze jedzony razem ze skórką, a to właśnie w niej zawartość witamin i mikroelementów jest największa.

Ile gotuje się bób, gdy ziarenka nie są już takie młode (mają bardziej szarawą barwę, a ich skórkę pokrywają plamki)? Wówczas gotowanie należy wydłużyć do 30-40 minut. Dopiero po tym czasie bób zmięknie i będzie nadawał się do zjedzenia. Należy się jednak liczyć, że w trakcie takiego przyrządzania traci się niemal połowę wartościowych substancji.

Bób na surowo

Zdania na temat spożywania bobu na surowo są podzielone. Niektórzy twierdzą, że może on zaszkodzić, spowodować wzdęcia i bóle żołądka. Rzeczywiście może się tak zdarzyć, kiedy jedzony w postaci surowej bób nie jest zbyt młody. Wybranie młodych, świeżych ziaren powinno wystarczyć, by uniknąć gastrycznych dolegliwości.

Jak jeść bób na surowo? Koniecznie razem ze skórką. To w niej zawartych jest najwięcej wartościowych minerałów i szereg witamin wspomagających różne funkcje organizmu. 

Takie spożywanie bobu jest zatem najzdrowsze i pozwala na najpełniejsze korzystanie z leczniczych właściwości tej odżywczej rośliny:

  • wspieranie pracy układu krążenia– reguluje poziom cholesterolu we krwi, obniża ciśnienie tętnicze, jako bogate źródło białka może zastąpić mięso, np. u osób z problemami miażdżycowymi,
  • wspomaganie walki z niedokrwistością – jest bogatym źródłem kwasu foliowego niezbędnego do produkcji czerwonych krwinek,
  • wspieranie pracy układu pokarmowego– zawiera duże ilości błonnika odpowiedzialnego za prawidłowość procesów trawiennych.

Jak gotować mrożony bób?

Wiadomo już, ile gotować młody bób, by zachował jak najwięcej swoich odżywczych wartości. A jak gotować bób mrożony? O ile świeże ziarna gotuje się od 15 do nawet 40 minut w zależności od ich „wieku”, o tyle w przypadku bobu mrożonego, wystarcza mu przeważnie 20 minut w osolonej, wrzącej wodzie. Dłuższe gotowanie może pozbawić ziarna zwartej konsystencji i zamienić je w jednolitą maź.

Zarówno świeży bób, jak i mrożony, można też gotować na parze. Jak ugotować bób na parze?W tym celu należy umieścić go w specjalnym garnku do tego przeznaczonym lub metalowym durszlaku umieszczonym nad wrzącą wodą w zwykłym garnku. Gotowanie warzyw na parze jest zdrowsze, ponieważ pozwala zachować w nich więcej zdrowych substancji.

Bób mrożony dostępny jest w sprzedaży przez cały rok, co pozwala cieszyć się jego smakiem i właściwościami nie tylko sezonowo. Jak przechowywać bób?Mrożony należy trzymać w temperaturze poniżej -15 st. C. Wówczas da się go przechować przez długi czas, dzięki czemu można przyrządzać go również zimą. Świeży bób natomiast należy trzymać w lodówce (w temperaturze 2-8 st. C), ale nie dłużej niż tydzień.

Jak przyrządzić bób?

Wiele osób zdaje sobie sprawę z wartości odżywczych tej rośliny strączkowej i wie o jego witaminowym bogactwie, ale rzadko ją jada, ponieważ nie ma na nią pomysłu i nie wie, jak przyrządzić bób

Sposobów na to jest całkiem sporo:

  • ugotować w osolonej wodzie.
  • ugotować na parze,
  • ugotować z masłem (Jak ugotować bób z masłem?Wystarczy ugotować go tradycyjnie, odcedzić i położyć na nim masło, kiedy jest jeszcze gorący, by zdążyło się roztopić.)

Niektórzy narzekają na dolegliwości żołądkowe (głównie bolesność i wzdęcia) po spożywaniu gotowanego bobu. Jak zrobić bób, by nie powodował takich efektów? Około godziny przed gotowaniem można zalać ziarna gorącą wodą i odstawić do namoczenia. Po tym czasie ziarna odcedza się, ponownie zalewa wodą (tym razem zimną) i gotuje. 

Do wody można też dodać przyprawy zapobiegające wzdęciom, np.:

Dlaczego warto gotować i jeść bób?

Bób wykazuje właściwości lecznicze, zalecany jest przy:

Jest rośliną o wielu wartościach odżywczych. Jest bardzo bogatym źródłem białka, w związku z czym zalecana jest dla osób nie spożywających protein pochodzenia zwierzęcego (w tym wegetarian i wegan). Ze względu na tak wysoką zawartość białka (100 g surowego bobu zawiera 5,6 g czystego białka), bób bywa składnikiem odżywek dla sportowców (w tym odżywek wysokobiałkowych) zalecanych osobom ze skłonnościami do nietolerancji mleka krowiego.

Poza tym bób zawiera dużo błonnika, żelaza, magnezu i miedzi. Jest również bogaty w różnego rodzaju witaminy, szczególnie witaminy z grupy B wspierające pracę układu krążenia oraz układu nerwowego.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 3)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.