Ile gotować bób młody, a jak długo mrożony? Jak przyrządzić?

Bób to pożywna roślina strączkowa o wysokich wartościach odżywczych o bogatej zawartości witamin i minerałów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Ile gotować bób, aby był smaczny i jednocześnie stracił jak najmniej pożytecznych substancji podczas termicznej obróbki?
Ugotowany młody bób w miseczce
źródło:123RF

Spis treści

Jak długo gotować bób?

Bób to warzywo sezonowe, w świeżej postaci dostępne wiosną i latem. Jego duże ziarna są bardzo pożywne i smaczne, zawierają dużo białka i wykazują wiele właściwości leczniczych. Jednak, by dobrze go ugotować, należy wiedzieć, jaki wybrać i jak długo gotuje się bób, by był miękki i by pozostał bogaty w zawarte w nim witaminy i minerały.

Kupując bób, warto wybierać jak najświeższe i najmłodsze ziarna. Młode warzywo charakteryzuje się:

  • jasno-zieloną skórką,
  • brakiem przebarwień i plam na skórce,
  • przyjemnym zapachem.

Ile gotować młody bób? Świeże ziarenka mają jeszcze miękką skórkę, dlatego nie trzeba ich długo gotować. Wystarczy 10-15 minut, aby zmiękły i były gotowe do spożycia. Dlatego wybór dobrego bobu na straganie lub w warzywniaku jest tak ważny. Im krótsza obróbka termiczna, tym mniejsza strata wartościowych substancji. Ponadto ugotowany młody bób smakuje dobrze jedzony razem ze skórką, a to właśnie w niej zawartość witamin i mikroelementów jest największa.

Ile gotuje się bób, gdy ziarenka nie są już takie młode (mają bardziej szarawą barwę, a ich skórkę pokrywają plamki)? Wówczas gotowanie należy wydłużyć do 30-40 minut. Dopiero po tym czasie bób zmięknie i będzie nadawał się do zjedzenia. Należy się jednak liczyć, że w trakcie takiego przyrządzania traci się niemal połowę wartościowych substancji.

Bób na surowo

Zdania na temat spożywania bobu na surowo są podzielone. Niektórzy twierdzą, że może on zaszkodzić, spowodować wzdęcia i bóle żołądka. Rzeczywiście może się tak zdarzyć, kiedy jedzony w postaci surowej bób nie jest zbyt młody. Wybranie młodych, świeżych ziaren powinno wystarczyć, by uniknąć gastrycznych dolegliwości.

Jak jeść bób na surowo? Koniecznie razem ze skórką. To w niej zawartych jest najwięcej wartościowych minerałów i szereg witamin wspomagających różne funkcje organizmu. 

Takie spożywanie bobu jest zatem najzdrowsze i pozwala na najpełniejsze korzystanie z leczniczych właściwości tej odżywczej rośliny:

  • wspieranie pracy układu krążenia– reguluje poziom cholesterolu we krwi, obniża ciśnienie tętnicze, jako bogate źródło białka może zastąpić mięso, np. u osób z problemami miażdżycowymi,
  • wspomaganie walki z niedokrwistością – jest bogatym źródłem kwasu foliowego niezbędnego do produkcji czerwonych krwinek,
  • wspieranie pracy układu pokarmowego– zawiera duże ilości błonnika odpowiedzialnego za prawidłowość procesów trawiennych.

Reklama

Jak gotować mrożony bób?

Wiadomo już, ile gotować młody bób, by zachował jak najwięcej swoich odżywczych wartości. A jak gotować bób mrożony? O ile świeże ziarna gotuje się od 15 do nawet 40 minut w zależności od ich „wieku”, o tyle w przypadku bobu mrożonego, wystarcza mu przeważnie 20 minut w osolonej, wrzącej wodzie. Dłuższe gotowanie może pozbawić ziarna zwartej konsystencji i zamienić je w jednolitą maź.

Zarówno świeży bób, jak i mrożony, można też gotować na parze. Jak ugotować bób na parze?W tym celu należy umieścić go w specjalnym garnku do tego przeznaczonym lub metalowym durszlaku umieszczonym nad wrzącą wodą w zwykłym garnku. Gotowanie warzyw na parze jest zdrowsze, ponieważ pozwala zachować w nich więcej zdrowych substancji.

Bób mrożony dostępny jest w sprzedaży przez cały rok, co pozwala cieszyć się jego smakiem i właściwościami nie tylko sezonowo. Jak przechowywać bób?Mrożony należy trzymać w temperaturze poniżej -15 st. C. Wówczas da się go przechować przez długi czas, dzięki czemu można przyrządzać go również zimą. Świeży bób natomiast należy trzymać w lodówce (w temperaturze 2-8 st. C), ale nie dłużej niż tydzień.

Jak przyrządzić bób?

Wiele osób zdaje sobie sprawę z wartości odżywczych tej rośliny strączkowej i wie o jego witaminowym bogactwie, ale rzadko ją jada, ponieważ nie ma na nią pomysłu i nie wie, jak przyrządzić bób

Sposobów na to jest całkiem sporo:

  • ugotować w osolonej wodzie.
  • ugotować na parze,
  • ugotować z masłem (Jak ugotować bób z masłem?Wystarczy ugotować go tradycyjnie, odcedzić i położyć na nim masło, kiedy jest jeszcze gorący, by zdążyło się roztopić.)

Niektórzy narzekają na dolegliwości żołądkowe (głównie bolesność i wzdęcia) po spożywaniu gotowanego bobu. Jak zrobić bób, by nie powodował takich efektów? Około godziny przed gotowaniem można zalać ziarna gorącą wodą i odstawić do namoczenia. Po tym czasie ziarna odcedza się, ponownie zalewa wodą (tym razem zimną) i gotuje. 

Do wody można też dodać przyprawy zapobiegające wzdęciom, np.:

Dlaczego warto gotować i jeść bób?

Bób wykazuje właściwości lecznicze, zalecany jest przy:

Jest rośliną o wielu wartościach odżywczych. Jest bardzo bogatym źródłem białka, w związku z czym zalecana jest dla osób nie spożywających protein pochodzenia zwierzęcego (w tym wegetarian i wegan). Ze względu na tak wysoką zawartość białka (100 g surowego bobu zawiera 5,6 g czystego białka), bób bywa składnikiem odżywek dla sportowców (w tym odżywek wysokobiałkowych) zalecanych osobom ze skłonnościami do nietolerancji mleka krowiego.

Poza tym bób zawiera dużo błonnika, żelaza, magnezu i miedzi. Jest również bogaty w różnego rodzaju witaminy, szczególnie witaminy z grupy B wspierające pracę układu krążenia oraz układu nerwowego.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.