Czy dynia to warzywo czy owoc?

Dynia pod względem botanicznym to owoc, ale zwyczajowo zalicza się ją do warzyw. Warto po nią sięgać, bo to produkt doskonały – dynia jest zdrowa, niskokaloryczna i daje niemal nieograniczone możliwości w kuchni.
Czy dynia to warzywo
Źródło:123RF

Spis treści

Dynia zalicza się do rodziny dyniowatych (do tej rodziny należą także m.in.: arbuzy, melony, kabaczki, cukinie, ogórki czy tykwy), a uprawiana jest już od czasów starożytnych. Uczeni w antycznej Grecji uznali ją za świetne lekarstwo na zaparcia. W Europie popularność zyskała w XV wieku, a w Polsce na przełomie XVII i XVIII. Dziś dynia uprawiana jest w dwóch celach: kulinarnym i dekoracyjnym.

Najpopularniejsze gatunki w Polsce to dynia:

  • zwyczajna, 
  • olbrzymia, 
  • hokkaido. 

Dynia – właściwości zdrowotne

Dynia, jak każde intensywnie pomarańczowe warzywo jest skarbnicą beta-karotenu, czyli karotenoidu będącego silnym przeciwutleniaczem. Pomaga organizmowi w walce z tzw. stresem oksydacyjnym, czyli niszczy wolne rodniki. Dodatkowo zawiera:

  • witaminę A, 
  • witaminę B1, 
  • witaminę B2, 
  • witaminę C, 
  • witaminę PP 

oraz składniki mineralne, zwłaszcza fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez.

Beta-karoten, który w organizmie przekształca się w witaminę A pomaga w walce ze „złym” cholesterolem, a co za tym idzie - zapobiega miażdżycy, chorobom serca(zawał czy udar mózgu), a także korzystnie wpływa na wzrok– pełni ważną funkcję w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną utraty wzroku w starszym wieku.

Jest podstawą wielu diet, gdyż oprócz właściwości zdrowotnych, ma bardzo niewiele kalorii – w 100 g surowej rośliny jest raptem 26 kcal. Jest też znakomitym źródłem błonnika.

Co można zrobić z dyni?

Dynia jest niezwykle wszechstronnym owocem. W sezonie jesiennym można ją jeść praktycznie o każdej porze dnia. Dynię najwygodniej przetwarzać po upieczeniu z niej puree. Propozycją śniadaniową mogą być placki z dyni i jogurtu

Na lunch – oczywiście obowiązkowo – krem z dynize wzmacniającym i rozgrzewającym imbirem. 

Na obiad spaghetti z sosem dyniowym, a na podwieczorek dyniowe latte lub muffinyalbo dyniowe brioszki. Kolacja to np. kanapki z pomarańczowym hummusem, oczywiście z dyni

Czytaj też:

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->