Oliwa z oliwek do smażenia – jaka najlepsza i zdrowa?

Oliwa z oliwek to wyrób wytwarzany z oliwek, owoców drzewa oliwnego. To bardzo zdrowy tłuszcz, który można stosować do smażenia, ale także do pieczenia oraz na zimno – do sałatek, czy sosów. Dzięki swoim licznym właściwościom zdrowotnym jest on często wykorzystywany w kuchni. Jaka oliwa z oliwek jest najlepsza?
Oliwa z oliwek w szklance
źródło:123RF

Spis treści

Właściwości oliwy z oliwek

Oliwa z oliwek to jeden z olejów, który od lat wykorzystuje się do przygotowywania zdrowych, smacznych posiłków, ale też składnik naturalnych preparatów kosmetycznych, który można stosować m.in. na włosy, czy skórę. Produkuje się ją z oliwek pochodzących z drzew oliwnych.

W oliwie z oliwek znajdują się: jednonienasycony kwas oleinowy (około 73 procent) oraz kwasy omega-6 i omega-3, a także w małej ilości kwasy nasycone. W składzie oliwy z oliwek występują także witaminy (m.in. E, K, A, D, F) oraz przeciwutleniacze. 

Oliwa z owoców drzewa oliwnego działa wspierająco na układ krążenia i pracę serca, ponadto obniża poziom cholesterolu, a także wykazuje właściwości przeciwzapalne. Regularne stosowanie oliwy z oliwek zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, udar mózgu, Alzheimera, cukrzycę, osteoporozę, schorzenia stawowe (np. reumatoidalne zapalenie stawów), astmę oskrzelową, a także otyłość. 

Poza tym osoba systematycznie ją spożywająca staje się bardziej odporna na atak bakterii, takich jak np. Helicobacter pylori. Pod względem kosmetycznym natomiast oliwkowa oliwa m.in. wzmacnia włosy i paznokcie, regeneruje skórę, przeciwdziała łupieżowi. 

Jaka oliwa z oliwek jest najlepsza?

Skoro już wiadomo, że oliwa kryje w sobie tyle prozdrowotnych cech, warto podjąć temat jaki jej rodzaj wybrać. Nie każda oliwa bowiem nadaje się do stosowania w kuchni, czy łazience. 

Która oliwa jest najczęściej polecana? Do smażenia, ale także do stosowania na potraw bez obróbki cieplnej najlepiej wybrać taką z pierwszego tłoczenia, która jest opatrzona oznaczeniem: „extra virgine”. Przyglądając się produktom z tej grupy należy zwrócić uwagę na opis producenta. Im więcej podaje on informacji na temat swojego artykułu, tym większa pewność, że wybrana oliwa pochodzi z wiarygodnego źródła.

Dobrze zatem, jeśli na butelce oliwy odnajdą się takie dane jak np. 

  • z jakich rodzajów oliwek przygotowano produkt, 
  • kiedy zostały zebrane, 
  • kraj pochodzenia, 
  • jak szybko po zbiorze nastąpiło tłoczenie (co przekłada się na poziom kwasowości), 
  • miejsce i rodzaj obróbki, itp. 

Ile kosztuje najlepsza oliwa do smażenia, czy polewania sałatek lub robienia masek na włosy? Powinno się mieć świadomość, że za dobrej jakości oliwę z oliwek nie da się zapłacić kilku złotych. Nie trzeba też przepłacać, ponieważ na rynku znajdują się produkty za kilkaset złotych za niewielką buteleczkę. Dobrze tutaj wybrać złoty środek i spróbować poszukać jej w przystępnej cenie, jednak dobrej jakości.

Czy można smażyć na oliwie z oliwek?

W tym miejscu należy pochylić się nad rozważaniami dotyczącymi tego czy można smażyć na oliwie z oliwek, czy używanie tego rodzaju obróbki termicznej wpłynie na zubożenie prozdrowotnych substancji, którymi naszpikowana jest oliwa?

Okazuje się, że smażenie na oliwie z oliwek nie jest niezdrowe, bo stopień dymienia tego produktu wynosi aż 207, podczas gdy zazwyczaj smaży się w temperaturze około 180 ⁰.

Ważne jest to by oliwa do smażenia nie była używana w dużej ilości, ponieważ po rozgrzaniu zwiększa ona swoją objętość, zatem nie potrzeba jej dużo, by zapewnić potrawie odpowiednią porcję tłuszczu. Ponadto nie trzeba przesadzać z długością smażenia, czyli im krócej będzie smażone danie, tym lepiej i zdrowiej. Nie należy doprowadzać do palenia żywności. Wówczas zaczyna wytwarzać się dym, a wraz z nim niebezpieczna substancja – akroleina, której przypisuje się działanie nowotworowe. 

Wspomniana wcześniej oliwa extra virgin do smażenia nadaje się znakomicie, ponieważ jest tłoczona na zimno, odznacza się niską kwasowością oraz stanowi produkt naturalnego pochodzenia.

Co i jak smażyć na oliwie z oliwek?

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że smażenie na oliwie z oliwek powinno odbywać się jak najrzadziej. W ogóle ten rodzaj obróbki termicznej jest najmniej polecany przez dietetyków i lekarzy. Zatem jeśli już trzeba coś usmażyć, to krótko, w nie za wysokiej temperaturze i nie za dużej ilości tłuszczu.

Zanim na patelnię zostanie położony kawałek mięsa, czy pieroga, należy nanieść na nią kilka kropli oliwy z oliwek. Tłuszcz powinien się rozlać po całym naczyniu i dopiero po odpowiednio długim nagrzaniu, można układać na patelni produkty do smażenia. Niektórzy dodają trochę wody, by zmniejszyć objętość tłuszczu w posiłku. Trzeba także pilnować, by podczas smażenia temperatura nie przewyższała 160-190 stopni Celsjusza. 

Można smażyć na oliwie z oliwek np. mięsa, grzyby, pierogi, krokiety, naleśniki, czy owoce morza. Jednak oliwa z oliwek będzie najpełniejsza w smaku, jak i walorach leczniczych, jeśli zostanie użyta na zimno, np. jako dodatek do sałatki, zupy, pizzy, pasty, dressingu, czy pieczywa.

Odżywianie

Co zamiast smażenia na oliwie?

Oczywiście posiadając w kuchni omawiany tłuszcz nie jest tak, że jedyny proces jaki można z nim przeprowadzić to smażenie. Oliwa z oliwek może być wykorzystana na wiele sposobów. Jednym z nich jest prosty przepis na makaron z czosnkiem, ziołami i właśnie oliwą. Nitki makaronu należy ugotować zgodnie z recepturą podaną na opakowaniu.

Następnie na patelni należy rozgrzać oliwę i przez 2-3 minuty trzymać na niej poszatkowany wcześniej czosnek (3-4 ząbki), zioła, potem należy dodać ugotowany, odcedzony makaron i całość przyprawić zgodnie z upodobaniami.

Aby urozmaicić smak sałatki, mięsa, pasty, czy pieczywa, można w szybki sposób przyrządzić sos koperkowy z oliwą z oliwek. W miseczce należy dokładnie rozmieszać 2 łyżki oliwy z oliwek, wody, posiekanego (oczywiście umytego) koperku, sól i pieprz.

Z oliwy z oliwek można przygotować również miksturę na odporność – jest nią czosnek w zalewie z oliwy z oliwek. Potrzeba do niej 3-4 główki czosnku (obrane i poszatkowane), które umieszcza się w słoiczku (o pojemności ok 300 ml) i zalewa oliwą z oliwek. Gotowy produkt należy przechowywać w lodówce.

Czytaj też:

Bibliografia

  • 1. Sandilou Maria, Oliwa z oliwek, Wydawnictwo Summer Dream, ISBN 9789607439642.
  • 2. Lehari Gabriele, Oliwa i oliwki w kuchni, dla zdrowia, dla urody, Wydawnictwo RM, ISBN 978-83-724-3804-1.
  • 3. https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf503146f.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Zamknij