Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Co to jest i jak smakuje tofu? Sprawdź, jak przyrządzić danie z serem sojowym

Tofu to rodzaj wysokobiałkowego serka, produkowanego z mleka sojowego. Każdy ser, w tym także tofu, jest źródłem białka w diecie. To idealny zamiennik dla wyrobów pochodzących z mleka krowiego, owczego czy koziego. Jest idealnie przyswajany przez osoby z nietolerancją laktozy i często wykorzystywany do sporządzania posiłków przez osoby, które stosują dietę roślinną.
Miseczka z tofu
źródło:123RF
W skrócie
  • Tofu to ser roślinny z mleka sojowego, popularny w kuchni azjatyckiej, używany jako zamiennik mięsa i innych serów.
  • Charakteryzuje się łagodnym smakiem, jest bogaty w białko, wapń, żelazo oraz ma niski indeks glikemiczny.
  • Istnieją różne rodzaje tofu, w tym twarde i jedwabiste, które można wykorzystywać w różnych potrawach, od sałatek po desery.
  • Tofu jest zdrowe, lekkostrawne i polecane dla diabetyków, osób na diecie roślinnej oraz tych, którzy unikają laktozy.
SPRAWDŹ TEŻ: Seitan – wegański zastępnik mięsa: przepis, wartości odżywcze i porady!
Spis treści

Wiele informacji o tofu i jego właściwościach pojawia się już w starożytnych Chinach. Podobno powstało przez przypadek jako niezamierzony skutek zakwaszenia mleka sojowego. Twaróg ten jest od wieków stosowany w kuchni azjatyckiej.

W Japonii, Wietnamie czy Tajlandii jest nieodzownym składnikiem wielu dań .

Do Europy tofu trafiło w drugiej połowie XX wieku. Jest szeroko wykorzystywane w każdej kuchni, gdyż idealnie komponuje się z wieloma daniami. Jego neutralny smak pozwala na szerokie zastosowanie i wykorzystywanie w zasadzie do każdego posiłku. 

Reklama

Co to jest tofu?

Tofu to ser, który powstaje z mleka sojowego w procesie, opierającym się na koagulacji tego mleka. Na czym ten proces polega? Do mleka sojowego dodaje się środek koagulujący, którym może być sok z cytryny bądź siarczan magnezu lub wapnia.

Białko sojowe oddziela się wtedy od serwatki, powstają grudki, które należy odsączyć z nadmiaru płynu. Często do tofu dodawane są przyprawy, których zadaniem jest przede wszystkim  poprawa smaku, na przykład bazylia czy chili. Co wyróżnia tofu od innych produktów białkowych? 

Oto jego zalety:

  •  łagodny i delikatny smak,
  •  idealna baza dla wielu potraw,
  • możliwość wykorzystywania do dań głównych, jak i przekąsek, sałatek,
  • dobre źródło wapnia,
  • idealny zamiennik dla mięsa, szczególnie w diecie wegetariańskiej,
  • niski indeks glikemiczny,
  • brak cholesterolu (produkt w 100% roślinny),
  • zawartość cennych aminokwasów,
  • źródło żelaza, fosforu, witaminy E i sodu.

W skład naturalnego tofu wchodzą tylko 3 składniki – nasiona soi, woda i niewielka ilość soli. Dlatego też zawiera tak niewiele kalorii. Z uwagi na konsystencję produkt ten nadaje się do dalszej obróbki (wędzenia, smażenia). 

Niektórzy potrzebują więcej czasu, aby polubić ten rodzaj sera, ale z pewnością warto, z uwagi na szereg pozytywnych właściwości. 

Jak działa ozonator żywności? Zobacz nasz test redakcyjny:

Reklama

Ser tofu 

Ser tofu to wysokobiałkowy niefermentowany produkt sojowy. Koagulacja mleczka sojowego pozwala uzyskać konsystencję podobną do twarogu. Ser tofu idealnie zastępuje inne sery czy mięso. Jako produkt pochodzenia sojowego ma bardzo pozytywne oddziaływanie na organizm człowieka. Zwykle sprzedawany jest w kostce, zanurzonej w wodzie, w kartonowym lub plastikowym pudełku. Delikatny i naturalny dobrze łączy się z innymi potrawami. 

Ser tofu można zakupić w wielu postaciach:

  • naturalnej  ser tofu jest wtedy twardy lub miękki i może być smażony, gotowany lub bezpośrednio dodawany do innych potraw,
  • jedwabistej (kremowej) - delikatna konsystencja stwarza możliwości dodawania do sosów, dipów czy ciast,
  • produktów na bazie sera tofu - jako zdrowe „fast foody”, pasty kanapkowe, kotlety czy parówki.

Producenci oferują sery tofu w przeróżnych postaciach. Istnieje tofu wędzone, smażone, grillowane czy wzbogacone różnymi przyprawami. Świetnie sprawdzają się jako dodatki do kanapek, obiadów czy lekkich przekąsek. Przy wyborze tofu należy przede wszystkim kierować się preferencjami smakowymi i pomysłami na jego wykorzystanie.

Ser tofu swoim wyglądem przypomina kostkę białego sera, jeśli występuje w twardej postaci. Natomiast tofu jedwabiste przypomina gęstą śmietanę.   

Reklama

Jak jeść tofu?

Tofumożna jeść i przyrządzać na wiele sposobów. Jak jeść tofu? 

  1. Twarde tofu idealnie nadaje się do smażenia, gotowania czy nawet duszenia. Z uwagi na swój delikatny smak wymaga odpowiedniego doprawienia. Chili, bazylia czy inne przyprawy zawsze nadają tofu wyrazisty i ciekawy smak. 
  2. Tofu jedwabiste traktowane jest jako zdrowy zamiennik śmietany. Bardzo często wykorzystywane jest do przyrządzania deserów, do zagęszczania zup czy jako dodatek do domowej pizzy.
  3. Jeden z rodzajów tofu przypomina swoim wyglądem, smakiem i zapachem ser pleśniowy. I ten rodzaj tofu można jeść w sałatkach, dodawać do sosów, kanapek czy zup i owoców.
  4. Tofu bardzo intensywne w smaku można podawać zamiast wędzonych ryb,
  5. Opiekane tofu, zdecydowanie twardsze, idealnie komponuje się z warzywami czy mięsem wołowym.

Tofu to sprawdzony i zdrowy produkt dla diabetyków. Posiada niski indeks glikemiczny, a regularne spożywanie obniża poziom cukru we krwi. Osoby nie tolerujące laktozy lub uczulone na produkty mleczne mogą bez obaw jeść tofu w każdej postaci.

Bardzo często po tofu sięgają osoby na diecie odchudzającej. Ten produkt jest przede wszystkim lekkostrawny i niskokaloryczny. 

Tofu to także bardzo dobry produkt dla osób, które uwielbiają gotować. Można z niego przyrządzać naprawdę przeróżne potrawy. Smażenie, pieczenie, gotowanie, wędzenie czy marynowanie to jedne z wielu możliwości przygotowywania i jedzenia tofu. 

Reklama

Co to tofu? Właściwości 

Właściwości i wartości odżywcze tofu są doceniane od dawna. Ten rodzaj sera zawiera wiele składników odżywczych:

  • białka, 
  • aminokwasy, 
  • tłuszcze roślinne, 
  • węglowodany,
  • minerały. 

Tofu, jak wszystkie produkty sojowe, jest źródłem fitoestrogenów, które pomagają zwalczać cholesterol, obniżają ciśnienie tętnicze czy zmniejszają ryzyko chorób serca. Większość związków, zawartych w tofu szczególnie sprzyja kobietom.

Pozwalają one łagodzić objawy menopauzy, chronią przed osteoporozą, zmniejszają objawy napięcia przedmiesiączkowego. 

Tofu polecane jest osobom, które nie jedzą mięsa. Weganie i wegetarianie dzięki produktom z tofu zapewniają organizmowi odpowiednią ilość wapnia i żelaza. Tofu wykazuje także działanie przeciwnowotworowe. Jest to produkt lekkostrawny, który pozytywnie wpływa na funkcje układu pokarmowego. 

Warto wiedzieć, jaka jest wartość odżywcza w 100 g surowego tofu:

  • wartość energetyczna – do 80 kcal,
  • białko – 8 g,
  • tłuszcz – do 5g,
  • błonnik – 0,3 g,
  • węglowodany – do 2 g,
  • wapń – 350 g,
  • żelazo – 5g,
  • magnez – 30 mg,
  • potas – 121 g.

Reklama

Z czego jest tofu?

Aby zrobić tofunależy najpierw namoczyć ziarna soi i zmielić je z wodą. W ten sposób jest otrzymywane mleko sojowe, a to właśnie z niego powstaje ten produkt. Z czego jest zrobione tofu?

Odpowiedź jest prosta – właśnie z mleka sojowego, poddawanego procesom koagulacji, przy użyciu soli lub soku z cytryny. Smak tofu zależy od składnika, który jest używany w podczas koagulacji. Białko sojowe oddziela się od serwatki, a z powstałej masy powstają bloki tofu. 

Jak przygotować samodzielnie tofu? Oto jeden ze sposobów:

  • namoczyć ziarna soi przez 11 godzin w zimnej wodzie,
  • zmielić je na gładką masę,
  • dodać powstałą masę do wrzącej wody i gotować do powstania piany,
  • odcedzić ugotowana masę,
  • uzyskany płyn sojowy podgrzewać przez kilka minut i stopniowo dodawać sok z cytryny, cały czas mieszając,
  • powstałe tak kawałki tofu odcisnąć z nadmiaru wody,
  • zawinąć w gazę i pozostawić w lodówce na kilka godzin.

Tak przygotowane tofu można wykorzystać do wielu kulinarnych zadań. Warto je przygotowywać samodzielnie lub kupować i dodawać w kuchni do śniadań, obiadów czy deserów. Różnorodność walorów smakowych i odżywczych powoduje, iż tofu można stosować do wszystkich rodzajów dań.  

Czytaj również

Bibliografia

  • A. Kukułowicz, E. Pryczkowska „Jakość mikrobiologiczna różnych rodzajów tofu”, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2017 r.,
  • M. Wilk „Soja źródłem cennych składników żywieniowych”, Żywność, Nauka, Technologia i Jakość,2017 r.
Jolanta Woźniak
Artykuł napisany przez
Jolanta Woźniak
Absolwentka Prawa na Uniwersytecie Łódzkim. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała, jako pracownik Działu Penitencjarnego i Organizacyjno-Prawnego w Areszcie Śledczym w Łodzi. Od 2004 roku Zastępca Prezesa i Członek Zarządu w Miejskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce prawnej, ale i medycznej i parentingowej. Prywatnie miłośniczka dobrego kina.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowa żywność
Kiszony kalafior – jak kisić? Przepis
Gotowany kalafior
Olej z wiesiołka - na co pomaga i jakie ma właściwości? Dawkowanie i przeciwwskazania
Buteleczka zawierająca olej z wiesiołka
Pistacje - skarbnica składników odżywczych i korzyści dla zdrowia
Drzewo pistacjowe obficie obwieszone zielonymi owocami pistacji, na tle złotego światła i łagodnych wzgórz.
Podobne artykuły
Miseczka z tofu
Co to jest i jak smakuje tofu? Sprawdź, jak przyrządzić danie z serem sojowym
Olej z krokosza w butelce a obok kwiaty
Olej z krokosza - jakie ma właściwości? Przeciwwskazania
Garść migdałów do jedzenia
Migdały - jak rosną i jak je obrać? Poznaj ich właściwości
Orzechy nerkowca w miseczce
Orzechy nerkowca - właściwości zdrowotne i odżywcze
Napój ze spiruliny
Spirulina - co to jest i na co pomaga? Właściwości i przeciwwskazania

Reklama


Sonda
Sonda redakcyjna
Jakie środki stosujesz, aby złagodzić suchy kaszel?
Unituss Junior