Porady

Poznaj źródła witamin z grupy B

2015-12-10

Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w przemianach ustrojowych. Biorą udział w procesach metabolicznych organizmu, odpowiadają za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego oraz naszą sprawność intelektualną. Do grupy tej zaliczamy m.in. witaminę: B1, B2, B6, B12 i PP.

Witamina B1(tiamina)

Gdzie znajdziemy witaminę B1?

  • w produktach zbożowych, głównie ciemnym pieczywie;
  • grubych kaszach: gryczanej, jęczmiennej, pęczaku;
  • w płatkach owsianych;
  • w suchych nasionach: fasoli, grochu, ciecierzycy;
  • drożdżach;
  • mięsie, gównie wieprzowym.

Objawy niedoboru witaminy B1

Pierwszy i podstawowy objaw niedoboru witaminy B1 to zmęczenie, przygnębienie i ból kończyn. Witamina ta bierze udział w przemianie węglowodanów w organizmie. Zapotrzebowanie na nią jest zależne od ilości dostarczanej energii. Im więcej spożywamy produktów zbożowych białych (słodyczy, białego cukru), tym więcej musimy dostarczać organizmowi witaminy B1. Zapotrzebowanie na tę witaminę zwiększa się także w czasie choroby oraz silnego i długotrwałego stresu.

Przeczytaj także: Niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego i witaminy B12

Witamina B2 (ryboflawina)

Gdzie znajdziemy witaminę B2?

  • produkty mleczne: mleko, sery, maślanka, serwatka;
  • ryby;
  • mięso;
  • ciemne pieczywo;
  • grube kasze.

Objawy niedoboru witaminy B2

Odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku. Niedobór witaminy w organizmie poznasz po zmianach łojotokowych na skórze, zajadach w kącikach ust, pogorszeniu ostrości wzroku, częstym łzawieniu.

Witamina B6

Gdzie znajdziemy witaminę B6?

  • kiełki pszenicy;
  • suszone drożdże;
  • nasiona fasoli, grochu;
  • jaja;
  • mięso.

Objawy niedoboru witaminy B6

Pełni ważną rolę w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczy. Jednym z objawów jest także zapalenie w kącikach ust oraz zapalenie i mocne zaczerwienienie języka. Człowiek z niedoborem tej witaminy starzeje się szybciej.

Witamina B12

Gdzie znajdziemy witaminę B12?

  • w produktach mięsnych.

Jest niezbędna do pracy wszystkich komórek, szczególnie szpiku kostnego (uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek), układu nerwowego i przewodu pokarmowego. Przeciwdziała niedokrwistości, anemii, podnosi odporność na stres.

Witamina PP (B3, niacyna)

Gdzie znajdziemy witaminę PP?

  • wątroba;
  • mięso;
  • ryby;
  • orzechy;
  • ziarna pszenicy;
  • groch i fasola;
  • ziemniaki.

Objawy niedoboru witaminy PP

Brak jej powoduje łuszczenie się skóry, zmiany łojotokowe, pękanie i obrzmienie języka. Podobnie jak inne witaminy z tej grupy koi nerwy ułatwia sen i zapewnia spokój psychiczny.

Elżbieta Koman

Przeczytaj także:

Jaki wpływ ma piwo na zdrowie i urodę?

Uzupełniamy witaminy

Czytaj też:

Zobacz także

Specjalista
10 sposobów na opanowanie nadciśnienia tętniczego krwi
Blog
TENA MEN Expedition 2015 – Śnieżka zdobyta!
Specjalista
Sprawdzone sposoby na długie i gęste rzęsy
Specjalista
Ciśnienie krwi - prawidłowe czy nie
Blog
Czy dieta bezglutenowa jest droga? cz. 1

Dołącz do nas