Poznaj źródła witamin z grupy B

Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w przemianach ustrojowych. Biorą udział w procesach metabolicznych organizmu, odpowiadają za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego oraz naszą sprawność intelektualną. Do grupy tej zaliczamy m.in. witaminę: B1, B2, B6, B12 i PP.
Produkty bogate w witaminy z grupy B
Źródło: 123RF

Spis treści

Witamina B1(tiamina)

Gdzie znajdziemy witaminę B1?

  • w produktach zbożowych, głównie ciemnym pieczywie;
  • grubych kaszach: gryczanej, jęczmiennej, pęczaku;
  • w płatkach owsianych;
  • w suchych nasionach: fasoli, grochu, ciecierzycy;
  • drożdżach;
  • mięsie, gównie wieprzowym.

Objawy niedoboru witaminy B1

Pierwszy i podstawowy objaw niedoboru witaminy B1 to zmęczenie, przygnębienie i ból kończyn. Witamina ta bierze udział w przemianie węglowodanów w organizmie. Zapotrzebowanie na nią jest zależne od ilości dostarczanej energii. Im więcej spożywamy produktów zbożowych białych (słodyczy, białego cukru), tym więcej musimy dostarczać organizmowi witaminy B1. Zapotrzebowanie na tę witaminę zwiększa się także w czasie choroby oraz silnego i długotrwałego stresu.

Reklama

Witamina B2 (ryboflawina)

Gdzie znajdziemy witaminę B2?

  • produkty mleczne: mleko, sery, maślanka, serwatka;
  • ryby;
  • mięso;
  • ciemne pieczywo;
  • grube kasze.

Objawy niedoboru witaminy B2

Odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku. Niedobór witaminy w organizmie poznasz po zmianach łojotokowych na skórze, zajadach w kącikach ust, pogorszeniu ostrości wzroku, częstym łzawieniu.

Witamina B6

Gdzie znajdziemy witaminę B6?

  • kiełki pszenicy;
  • suszone drożdże;
  • nasiona fasoli, grochu;
  • jaja;
  • mięso.

Objawy niedoboru witaminy B6

Pełni ważną rolę w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczy. Jednym z objawów jest także zapalenie w kącikach ust oraz zapalenie i mocne zaczerwienienie języka. Człowiek z niedoborem tej witaminy starzeje się szybciej.

Witamina B12

Gdzie znajdziemy witaminę B12?

  • w produktach mięsnych.

Jest niezbędna do pracy wszystkich komórek, szczególnie szpiku kostnego (uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek), układu nerwowego i przewodu pokarmowego. Przeciwdziała niedokrwistości, anemii, podnosi odporność na stres.

Witamina PP (B3, niacyna)

Gdzie znajdziemy witaminę PP?

  • wątroba;
  • mięso;
  • ryby;
  • orzechy;
  • ziarna pszenicy;
  • groch i fasola;
  • ziemniaki.

Reklama

Objawy niedoboru witaminy PP

Brak jej powoduje łuszczenie się skóry, zmiany łojotokowe, pękanie i obrzmienie języka. Podobnie jak inne witaminy z tej grupy koi nerwy ułatwia sen i zapewnia spokój psychiczny.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 21)

Pytanie: Kiedy najczęściej sięgasz po preparaty na stawy?

  Po urazie

  Przy bólach stawowych

  Przy zmniejszonej ruchomości stawu

  Profilaktycznie

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!