NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Witaminy na włosy - jak są dobre na ich wypadanie?

Witaminy na włosy potrafią zapobiec łysieniu, powstrzymać siwienie i nadać włosom ładny połysk, a do tego stymulują odrost nowych. Działają ochronnie i wzmacniająco. Sprawdź, których witamin nie może zabraknąć w diecie osoby dbającej o włosy.
Kobieta z długimi włosami
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Kondycja włosów jest bardzo często odzwierciedleniem nieprawidłowej ubogiej w witaminy i mikroelementy diety. Obciążeniem dla włosów może być również ciąża, karmienie piersią, nadmierny stres lub zabiegi kosmetyczne.
  • Jeśli włosy zaczynają nadmiernie wypadać jest to niepokojący sygnał, którego nie należy ignorować. W przypadku osłabienia kondycji włosów, warto rozważyć zmianę diety i rozpoczęcie suplementacji.
  • Na poprawę kondycji włosów znacząco może wpłynąć uzupełnienie w organizmie witaminy A, E, D, H, PP oraz witamin z grupy B.
SPRAWDŹ TEŻ: Wypadanie włosów - przyczyny. Jak temu zapobiegać?
Spis treści

Nieprawidłowa dieta, uboga w witaminy i mikroelementy bardzo szybko odbija się na kondycji włosów. Dodatkowym obciążeniem są dla nich:

  • stany choroby
  • ciąża
  • karmienie piersią
  • stres
  • intensywne zabiegi kosmetyczne

Szybko okazuje się, że włosy stają się matowe, kruche, łamliwe i zaczynają nadmiernie wypadać. Jeśli dziennie tracimy ponad 200 włosów, to sygnał do niepokoju i zmiany diety oraz włączenia suplementów witaminowych lub ziół na wypadanie włosów.

Witaminy na wypadanie włosów

Wypadanie włosów jest jednym z objawów niedoboru witaminy A, która wpływa na prawidłowe rogowacenie komórek macierzy włosa. Brak retinolu powoduje też, że włosy stają się suche, a końcówki się łamią. Żeby włosy były w dobrej kondycji w diecie powinna się znaleźć nie tylko witamina A w postaci retinolu, ale także beta-karotenu, który sprawia, że włosy są gęste, mają piękny połysk, nie wypadają i nie łamią się.

Ochroną przed nadmiernym wypadaniem włosów jest także odpowiednia ilość witaminy E w diecie, która broni włosy i mieszki włosowe przed wolnymi rodnikami i wspomaga krążenie krwi na głowie.

Witamina na włosy dla mężczyzn

Szczególną witaminą dla panów, którzy boją się łysienia jest witamina D. Ostatnie badania wykazały, że w procesie utraty włosów kluczową rolę odgrywają receptory witaminy D.  Naukowcy z New York's Weill Cornell Medical College przekonują, że witamina D jest w stanie uaktywnić geny stymulujące wzrost włosów i jednocześnie wyhamować geny odpowiedzialne za łysienie.

Jej działanie może wspomóc witamina C, która także chroni włosy przed wypadaniem i pobudza ich odrastanie. Potrzebują jej zwłaszcza nałogowi palacze, których włosy nie są w najlepszej kondycji.

Witamina H na włosy

Czy są witaminy na siwe włosy? Oczywiście, witamina H zwana biotyną zapobiega nie tylko łysieniu, ale także siwieniu. Witamina jest bogata w siarkę, która jest niezbędna do utrzymania zdrowych włosów (w 97 procentach zbudowane są one z kreatyny, substancji także zawierającej siarkę). Biotyna leczy także:

  • łojotok skóry
  • zapobiega łupieżowi
  • zapobiega wypadaniu włosów
  • nadaje włosom połysk.

Witaminę H znajdziemy w orzechach, migdałach, nasionach słonecznika, drożdżach, ciemnym pieczywie, wątróbce, mące sojowej, sardynkach i grzybach.

Twój lekarz online
Konsultacja
Umów konsultację ze specjalistą
Sprawdź
79,99 zł zł
E-recepta
Konsultacja z lekarzem
Sprawdź
79,99 zł zł
E-zwolnienie
Konsultacja z lekarzem
Sprawdź
79,99 zł zł

Witamina PP na włosy

Niacyna, inaczej witamina PP, ułatwia transport składników odżywczych do cebulek włosa.  Witamina PP często znajduje się w ampułkach stosowanych na porost włosów. Głównym źródłem niacyny są drożdże, orzeszki ziemne, otręby pszenne i ryby.

Inne witaminy B na włosy

W diecie wspomagające kondycję włosów powinno się znaleźć wiele witamin z grupy B. Nie tylko hamują one wypadanie włosów, ale także symulują wzrost nowych. Niektóre witaminy z tej grupy gwarantują ładny kolor i połysk włosa. Oto najważniejsze dla włosów witaminy z grupy B:

  • witamina B2 (ryboflawina) - zapobiega wypadaniu włosów. Szukaj jej w mleku i jego produktach, nasionach strączkowych, ciemnym pieczywie i szpinaku. 
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) regeneruje włosy, poprawia pigmentację zapobiegając ich siwieniu. Łagodzi także stany zapalne skóry głowy. Opóźnia także łysienie oraz wypadanie włosów w związku ze starzeniem się organizmu. Szukaj jej w drożdżach, brokułach i pieczarkach.
  • Witaminę B6 (pirydoksyna) odgrywa ważną rolę w procesie produkcji włosa. Towarzyszy podziałowi komórek w mieszkach włosowych, dlatego gdy brakuje tej witaminy w organizmie włosy rosną wolniej. Pomaga też utrzymać kolor włosów. Szukaj jej w grochu, rybach, mięsie, ziemniakach.
  • witamina B9 (kwas foliowy) także zapobiega siwieniu, ale stymuluje przede wszystkim wzrost włosów. Szukaj go w pomarańczach, bananach, jabłkach, produktach zbożowych, jajach.
  • Witamina B10 (kwas paraaminobenzoesowy), zwana „witaminą w witaminie”, współdziała z kwasem foliowym. Dzięki niej włosy mają zdecydowaną barwę, są gęste, witamina B10 chroni je przed wypadaniem i zbyt wczesnym siwieniem. Szukaj jej w drożdżach piwnych, kiełkach pszenicznych i w melasie.
  • Witamina B12, wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu. Jej niedobór może spowodować przetłuszczanie się włosów. Szukaj jej w wątróbkach, rybach i z wołowinie. 

Czytaj również

Bibliografia

  • Patel D.P., Swink S.M., Castelo-Soccio L.: A review of the use of biotin for hair loss. Skin Appendage Disord. 2017
  • Brzezińska-Wcisło, L., Lis-Święty A., Wcisło-Dziadecka D., Rogala-Poborska I., Trzmiel D., Wrodzone i nabyte zmiany struktury włosów, Postępy Dermatologii i Alergologii, 6 (2007)
  • Wormer E., J., Włosy. Pielęgnacja i zdrowie. Wydawnictwo Klub dla Ciebie, Warszawa 2000
  • Styczeń P., Włosom na ratunek, Art of Beauty, 2, 2015
  • Jazienicka I., Chodorowska G., Budzyńska J., Włosy - fizjologia i zaburzenia struktury, Dermatologia Estetyczna, 2, 2006
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Artykuł napisany przez
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Od początku związana z dziennikarstwem medycznym. Autorka licznych wywiadów, artykułów oraz reportaży poświęconych zdrowiu i medycynie. Wyróżniona w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2015 przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia. W latach 2009-2010 związana z Gazetą Wyborczą, od 2010 do 2015 roku odpowiadała za dział zdrowie w serwisach i dzienniku „Polska The Times. Dziennik Łódzki”. Od 2016 roku związana z Medme.pl, jako redaktor naczelna portalu i wiceprezes spółki Pharma Partner.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Podobne artykuły
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Swędzenie skóry głowy – jaką może mieć przyczynę? Sposoby

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama