Selen - źródła: orzechy brazylijskie, suplementy, tabletki, lek

źródła selenu

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Selen to pierwiastek, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, poprawia odporność organizmu, chroni przed nowotworami, spowalnia procesy starzenia się skóry, a nawet wspomaga leczenie depresji. Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek? Jakie ma selen źródła? Czy powinno się zażywać selen w tabletkach?

Selen - właściwości

Selen to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Występuje w enzymach ludzkiego ciała. Najwięcej selenu w organizmie człowieka można znaleźć m.in. w tarczycy. Bierze on udział w metabolizmie, aktywacji i syntezie hormonów tarczycy oraz chroni tarczycę przed szkodliwym działaniem tlenu. O odpowiednią ilość tego pierwiastka powinny zadbać szczególnie osoby chorujące na autoimmunologiczne zapalenie tarczycy. Niedobór selenu może też nasilić objawy niedoczynności tarczycy.

Selen ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Jego niedobór może osłabić odpowiedź układu odpornościowego na infekcje wirusowe i bakteryjne. Również układ krwionośny potrzebuje odpowiedniej dawki tego pierwiastka. Niedobór selenu może przyczynić się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych - miażdżycy, zawału mięśnia sercowego. Selen wpływa też na płodność, prawidłowy rozwój płodu, łagodzi objawy menopauzy.

Selen jest także antyoksydantem - spowalnia procesy starzenia się organizmu, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników oraz przed stresem oksydacyjnym, który przyczynia się m.in. do rozwoju chorób nowotworowych.

Badania prowadzone nad selenem w Wielkiej Brytanii dowiodły, że osoby z większą zawartością selenu we krwi rzadziej chorują na raka jelita grubego. Inne badania nad selenem wykazały, że ma on korzystny wpływ na osoby cierpiące na zaburzenia psychiczne, przede wszystkim na depresję. Selen ma także wpływ na kondycję włosów, skóry i paznokci. Nadmiar selenu można zaobserwować poprzez wypadanie włosów oraz problemy z paznokciami.

Selen - źródła

Selen należy do mikroelementów, czyli pierwiastków występujących w śladowych ilościach w organizmach roślinnych i zwierzęcych. Selen należy dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem. Dzienne zapotrzebowanie na selen, dla osoby dorosłej, wynosi około 50-60 µg mikrogramów. Gdzie można znaleźć selen? Jakie produkty spożywcze go zawierają? 

- Zawartość selenu w żywności jest ściśle związana z zawartością selenu w glebie. Niestety wiele obszarów Europy, w tym także Polska, posiadają stosunkowo niskie poziomy. Jeśli selenu nie ma w glebie, nie spożywamy go z żywnością - mówi dietetyk, Klara Głaz.

Produkty bogate w selen to przede wszystkim orzechy brazylijskie, produkty zbożowe, ryby, czosnek i grzyby, ale czy spożywamy odpowiednią ilość tych produktów by dostarczyć organizmowi tyle selenu, ile potrzebuje?

- Stałym źródłem selenu są pełnoziarniste produkty zbożowe, ponieważ często występują one w naszych dietach. Dość dobrym są podroby oraz ryby, a także czosnek czy cebula. Niestety są to ilości, które pozwalają nam uzyskać około połowę niższe spożycie, niż wskazują normy oraz zaledwie 1/3 ilości, która zapewnia optymalne wsparcie dla organizmu. Wynika to właśnie z ubogiego statusu selenu w glebach - tłumaczy Klara Głaz.

Co z orzechami brazylijskimi? Istnieje przekonanie, że orzechy brazylijskie są doskonałym źródłem selenu i zjedzenie choćby jednego orzecha dostarcza wielokrotność dziennego zapotrzebowania na selen.

- Kluczową kwestią jest region pochodzenia orzechów brazylijskich. Największym obszarem, z którego pozyskiwane są orzechy brazylijskie, jest Boliwia. Niestety, co potwierdziła analiza zawartości selenu w orzechach z obszaru Boliwii i Peru wykonana 2016 roku w Instytucie w Łodzi, średnia zawartość tego pierwiastka w jednej sztuce orzecha jest około 25-krotnie niższa, niż powszechnie bywa zakładane - przekonuje Klara Głaz.

Selen - tabletki. Który selen w tabletkach wybrać?

Skoro dostarczamy z pożywieniem około połowę dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek, to konieczna jest suplementacja selenu. Selen w tabletkach powinni zażywać przede wszystkim palacze, osoby żywione pozajelitowo oraz cierpiące na zespół upośledzonego wchłaniania. Suplementacja selenu jest polecana w chorobach:

  • trzustki,
  • sercowo-naczyniowych,
  • w stanach depresyjnych,
  • niedoborach odporności.

Selen (suplement diety) występuje jako selen organiczny i selen nieorganiczny. Selen nieorganiczny to seleniny lub seleniany, a selen organiczny to pojedynczy związek selenometionina oraz selen związany z drożdżami (drożdże selenowe). Zdaniem dietetyczki, Klary Głaz, lepiej wykorzystywany przez organizm jest selen organiczny, który występuje także w żywności. Który selen w tabletkach wybrać?

- Jeśli zależy nam na bezpiecznym i skutecznym wsparciu dla naszego organizmu, przy wyborze preparatu powinniśmy sprawdzić jakie posiada źródło selenu. W żywności dostarczamy cały szereg organicznych związków selenu, a jest ich około 30.

Dodatkową, bardzo istotną cechą, którą powinniśmy się kierować wybierając suplement selenu, ale także każdy inny, przy pomocy którego chcemy wspierać nasze zdrowie, jest informacja czy przeprowadzano badania, które potwierdziły wchłanianie oraz działanie w naszym organizmie. Pierwiastek sam w sobie posiada dużo badań, ale tym razem chodzi o to czy preparat, po który sięgamy, także ma udokumentowane działanie - mówi Klara Głaz.

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła