Tradycyjne wigilijne potrawy - czy są zdrowe?

potrawy wigilijne

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

W zeszłym roku brytyjski dziennik „Daily Mail” opublikował badania, zgodnie z którymi polska kolacja wigilijna plasuje się w czołówce najzdrowszych bożonarodzeniowych posiłków w Europie. Jak jest naprawdę i na co „postawić” przy wigilijnym stole?

Spis treści

1. Barszcz

Bogaty w antyoksydanty, witaminy (m.in. kwas foliowy) i składniki mineralne (m.in. wapń, potas, magnez, żelazo), niskokaloryczny (o ile niezabielany!). Gotowane buraki, z których jest przyrządzany to nasz odżywczy skarb narodowy. Poza tym rozpoczęcie wieczerzy wigilijnej od zupy jest doskonałym pomysłem. Rozgrzeje żołądek, wypełni i sprawi, że podczas kolacji zjemy mniej.

Uwaga:  Wybierz czysty barszcz. Zabielany, czy zjedzony z krokietem to spore źródło dodatkowych kcal i nasyconych kwasów tłuszczowych.

Zobacz: Wigilia w stylu light

2. Ryby

Ryby to niemalże symbol zdrowia. To źródło wartościowego, łatwo przyswajalnego białka, witamin (z grupy B oraz A, D, E), składników mineralnych (m.in. fosforu czy cynku) i przede wszystkim zdrowych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 i omega-6.

Uwaga:

  • Wybierz karpia pieczonego, gotowanego lub duszonego zamiast smażonego w panierce. Zaoszczędzisz sobie sporą dawkę kcal, dostarczając samej esencji zdrowia.
  • Wybierz śledzia marynowanego zamiast śledzia w śmietanie. Śmietanowy sos czasami dostarczy nam drugie tyle kcal, co sam śledź.
  • Wybierz rybę w galarecie. To najmniej kaloryczna i najbardziej „dietetyczna” wersja wigilijnej ryby.

3. Kapusta

Zawiera więcej witaminy C niż cytryna. Sama w sobie jest też niskokaloryczna, niestety należy do produktów ciężkostrawnych i wzdymających, także nie przesadzajmy z jej ilością.

Uwaga: często kapustę przyrządzamy w tradycyjny, ciężki sposób – dodając do niej tłuszczu i mąki. Zrezygnujmy z zasmażki – nasze podniebienia tego nie zauważą, a nasze organizmy z pewnością nam podziękują.

4. Groch

Coraz rzadziej jemy nasz rodzimy groch. A szkoda, bo to cenne źródło białka, błonnika i witamin z grupy B. Wigilia to dobry pomysł, żeby sobie o nim przypomnieć.

Uwaga: Niestety, podobnie jak kapusta jest ciężkostrawny i może powodować wzdęcia oraz gazy. Dodatkowo groch jest dość kaloryczny.

5. Mak

Mało kto wie, że mak jest skarbnicą wapnia. Zawiera dużo więcej tego pierwiastka niż mleko czy sery. Dodatkowo znajdziemy w nim witaminy A, D, E, czy C, a także żelazo, magnez i cynk. Zawiera także dużo kwasów omega-6 oraz błonnika, pomagającego regulować trawienie.

Uwaga: mak - przy wszystkich swych zaletach - jest niestety bardzo kaloryczny i dlatego nie jest polecany osobom będącym na diecie. Jeśli jednak już decydujemy się na deser z makiem - zamiast makiełek czy kolejnej porcji makowca postawmy na kutię. Prócz maku zawiera ona jeszcze ziarno pszenicy, miód i bakalie, co sprawia, że jest bardzo odżywcza.

6. Grzyby

Przy niewielkiej ilości tłuszczu dostarczają całkiem sporo białka, a także witaminy z grupy B, witaminę D czy C. Dodatkowo stanowią źródło m.in. potasu, wapnia i fosforu. Uważa się, że zawierają związki hamujące rozwój komórek rakowych. Ze względu na dużą ilość błonnika polecane są osobom walczącym z nadwagą.

Uwaga: grzyby są bardzo ciężkostrawne. Powinny z nich zrezygnować osoby z problemami z układem pokarmowym.

7. Kompot z suszu

Dostarczy nam sporo błonnika i ułatwi trawienie.

Uwaga: często kompot dosładzany jest sporą ilością cukru. Zupełnie niepotrzebnie. Suszone owoce same w sobie są bardzo słodkie. Jeśli jednak jesteśmy wyjątkowymi łasuchami, możemy dodać odrobinę stewii lub miodu.

Jak widać, mamy z czego czerpać na wigilijnym stole. Wybierajmy jednak ostrożne, a wówczas skorzystamy ze wszystkich zdrowotnych dobrodziejstw wieczerzy wigilijnej.

Czytaj też: Witaminy na święta

 

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.