Dieta dla seniora – co jeść, aby mieć zdrowy mózg?

Seniorzy nie odżywiają się zbyt dobrze. W ich diecie jest dużo cukru oraz niezdrowych tłuszczy. Zła dieta prowadzi do stanów zapalnych w organizmie i powoduje wiele dolegliwości, których można by było uniknąć odżywiając się prawidłowo. Zdrowa dieta dla seniora pomaga zachować młody mózg. Sprawdź jak powinien odżywiać się senior, żeby zachować dobrą pamięć i koncentrację?
Produkty do diety dla seniora
Źródło: 123RF

Spis treści

Dieta wpływa bezpośrednio nie tylko na ogólne samopoczucie, ale też przekłada się na kondycję mózgu. Nieprawidłowa dieta może więc pogorszyć nie tylko zdrowie ciała, ale też i mózgu.

Mózg seniora jest osłabiony nie tylko swoim wiekiem, ale także aktualnymi i przebytymi chorobami, urazami oraz zażywanymi lekami. To wszystko ma wpływ na zdrowie i kondycję mózgu. W zaawansowanym wieku należy więc szczególnie dostosować dietę do tych warunków. Jak? Poprzez:

  • radykalne obniżenie jedzenia cukru,
  • zmniejszenie spożycia produktów spożywczych zawierających cukier,
  • wzbogacenie diety o codzienne spożycie kwasów omega 3 i omega 6

To podstawowe zasady diety zdrowej dla mózgu seniora.

Dieta dla seniora – cukier to biała śmierć!

Słodkie ciastka, cukierki, dżemy, soki, słodkie naleśniki, serki… choć wyglądają niewinnie to ich jedzenie niesie ze sobą ogromne zagrożenie dla zdrowia. Każdy z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, że cukier w takiej postaci przyczynia się do otyłości. Częste powikłania z tym związane to: cukrzyca typu 2, nadciśnienie, choroby układu sercowo-naczyniowego. Nadmiar cukru to na poziomie komórkowym ogromne zagrożenie dla całego organizmu. Jak cukier wpływ na nasz mózg?

  • Cukier rywalizuje z odżywczymi substancjami takimi jak: sód, potas, tlen, witaminy, selen czy cynk o przedostanie się do komórek i zazwyczaj tę rywalizację wygrywa.
  • Na skutek tego w komórkach znajduje się cukier zamiast substancji odżywczych.
  • Komórki przez to nie są odżywione, a substancje metaboliczne nie są sprawnie usuwane na zewnątrz.
  • To prowadzi do powstawania przewlekłych, często trudno wykrywalnych stanów zapalnych w organizmie.
  • Na poziomie działania mózgu nadmiar cukru również sprawia, że komórki nerwowe nie są w pełni odżywione – brakuje w nich tlenu oraz substancji odżywczych.
  • To może prowadzić nie tylko do osłabienia kondycji mózgu ale też może zwiększać ryzyko udaru oraz powodować stany zapalne i w ich rezultacie poważne choroby neurodegeneracyjne i nowotworowe.

Jeśli w diecie seniora ograniczy się jedzenie słodyczy nie ma powodu do zmartwień, że zabraknie w niej glukozy niezbędnej do pracy mózgu. Organizm wytwarza glukozę z pożywienia, które nie musi mieć słodkiego smaku.

Seniorzy powinni unikać słodyczy – w szczególności tych zawierających sztuczne cukry takie jak:

  • aspartam
  • ksylitol
  • mannitol
  • sacharyna
  • sorbitol
  • cukier glukozowo-fruktozowy
  • cukier fruktozowo-glukozowy
 

Reklama

Dieta dla mózgu seniora – niezbędne kwasy omega 3 i omega 6

Dieta dla osób w zaawansowanym wieku przede wszystkim powinna być przeciwzapalna i maksymalnie odżywcza. Poznaj zasady diety dla mózgu seniora:

Nie powinno zabraknąć w niej kwasów omega 3 i omega 6 – są one bezwzględnie niezbędne do życia. Organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie i z tego względu należy przyjmować je wraz z pożywieniem. Dlaczego kwasy omega 3 i omega 6 są tak ważne?

  • Zwiększają one półprzepuszczalność błon komórkowych, dzięki temu substancje odżywcze takie jak tlen, witaminy, selen czy cynk są w stanie wniknąć do komórek, a substancje będące produktami metabolizmu są sprawnie usuwane na zewnątrz.
  • Bez kwasów omega 3 i omega 6 komórki nie są w stanie sprawnie działać.
  • Najlepszym źródłem tych substancji, które działają przeciwzapalnie i nie może ich zabraknąć w diecie seniora, są olej lniany i słonecznikowy.
  • Kwasy omega 3 i omega 6 są niezbędne w diecie seniora do tego stopnia, że należy bezwzględnie przyjmować je codziennie dodając do zupy lub polewając nimi obiad.

Czytaj też: