Dieta

Dieta Dukana, dieta kopenhaska, dieta paleo, to tylko jedne z wielu, które możesz zastosować by zgubić zbędne kilogramy. A może z przyczyn zdrowotnych interesuje cię dieta bezglutenowa lub dieta cukrzycowa? Te i wiele innych sposobów żywienia znajdziesz w zakładce Dieta. Zacznij już dziś zdrowe odżywianie.

Dieta – rodzaje, efekty i zasady stosowania

Niezależnie od tego czy chcemy schudnąć, przytyć, zmienić styl odżywiania niezbędna jest odpowiednia dieta. W zależności od oczekiwanego rezultatu dobierana jest kaloryczność i potrzebne makro i mikroelementy, a także eliminowane są składniki szkodliwe dla organizmu. Należy pamiętać, iż samodzielne stosowanie diety bez konsultacji ze specjalistą może być niebezpieczne.

Dieta Dukana

Dieta Dukana to dieta proteinowa, która zakłada zwiększenie spożycia białka i ograniczenie węglowodanów i tłuszczów. Proteiny są najtrudniejsze do przetrawienia dla organizmu, dlatego zużywa on najwięcej energii. Dieta Dukana nie narzuca rytmu posiłków – spożywa się je, jeśli jest odczuwany głód.

Dieta składa się z czterech następujących po sobie faz:

  • Uderzeniowa – trwa od 1 do 10 dni w zależności od ilości zbędnych kilogramów
    i motywacji. W tym czasie następuje szybki spadek wagi. Spożywane są tylko produkty białkowe.
  • Naprzemienna – polega na cyklicznym powtarzaniu dni, gdzie spożywane są tylko proteiny na przemian z dniami, w których do produktów białkowych dołączane są owoce i warzywa. Najlepiej ustalić sobie rytm 1/1, 3/3, bądź 5/5. Ostatni wariant powinien być stosowany tylko przy dużej nadwadze. Faza ta utrzymywana jest do osiągnięcia założonej wagi.
  • Utrwalanie efektów – Faza ta trwa tyle ile udało się schudnąć – 10 dni za każdy kilogram. To bardzo ważny etap, którego nie wolno pominąć, gdyż skutkuje to efektem jojo. Utrwalanie efektów przypomina poprzednią fazę, lecz można ją bardziej urozmaicać węglowodanami (dwa razy w tygodniu) – pełnoziarnisty chleb, makaron, ryż.
  • Stabilizacja – to etap, w którym można jeść wszystko, tak jak przed dietą, jednak raz
    w tygodniu należy zastosować dietę Dukana.

Dieta Dukana przeznaczona jest dla osób zdrowych. Nie powinny jej stosować:

  • kobiety w ciąży
  • młodzież
  • osoby, które mają problemy z nerkami i wątrobą

Dieta Dukana wymaga także picia dużej ilości wody – minimum 1,5l dziennie oraz ograniczenia spożycia soli. 

Dieta kopenhaska

To trzynastodniowa dieta, która wymaga dużej motywacji i silnej woli. Posiłki muszą być spożywane dokładnie o wyznaczonych godzinach:

  • między 8:00 a 9:00 – śniadanie
  • między 12:00 a 14:00 – lunch
  • między 16:00 a 18:00 – obiad

Ponadto podstawowymi składnikami diety są:

  • Jaja
  • Chude mięso
  • Warzywa
  • Zielona herbata lub kawa

Dieta może doprowadzić do niedoborów witamin, dlatego warto w tym czasie przyjmować dodatkowe suplementy. Dieta kopenhaska opiera się na niewielkich posiłkach i nie wolno między nimi podjadać – tylko wtedy będą widoczne efekty.  W czasie tych 13 dni można schudnąć od 8 do 12 kilogramów w zależności od systematyczności i metabolizmu.

W czasie stosowania diety, a szczególnie przez dwa pierwsze dni zaleca się picie ok. 2 litrów wody. Diety powinny unikać osoby, które:

  • mają problemy ze zdrowiem - nadciśnienie tętnicze, dolegliwości żołądkowe
  • są w fazie wzrastania i rozwoju
  • wykonują pracę fizyczną
  • trenują sporty siłowe
  • karmią piersią

Dieta oxy

Dieta oxy podobnie jak dieta Dukana opiera się na spożywaniu protein. Jej twórcy przekonują, że jest ona ulepszoną wersją Dukana, ponieważ nie wpływa szkodliwie na zdrowie. Podstawowym składnikiem diety jest koktajl na bazie kefiru z żurawiną i otrębami pszennymi. Żurawina usuwa toksyny, chroni układ moczowy, a także wspomaga przemianę materii.

Dieta oxy składa się z trzech faz. Każda z nich trwa 7 dni:

  • Faza pierwsza – Fat Burning – w tej fazie dieta opiera się na białku zwierzęcym, dzięki czemu następuje szybki spadek wagi. Koktajl żurawinowy niweluje szkodliwe działanie białka.
  • Faza druga – Step – do białka zwierzęcego dołącza również białko roślinne w stosunku 50:50. Faza ta ma za zadanie utrwalić efekt osiągnięty w poprzednim etapie.
  • Faza trzecia – Balance – ten etap diety ma pozwolić na zakończenie diety bez efektu jojo. Jadłospis zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze zgodnie zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia.

Należy pamiętać, że wszystkie diety, które zakładają szybkie spalanie tłuszczu tak naprawdę spalają glikogen. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest racjonalne odżywianie i aktywność fizyczna.

Dieta paleo

Dieta paleo opiera się na sposobie żywienia ludzi w czasach epoki paleolitu, tzn. eliminuje te produkty, do których ówczesny człowiek nie miał dostępu – zboża, oleje rafinowane i cukier. Warto zaznaczyć, iż ta metoda naśladuje jedynie jakościowe aspekty, a nie ilościowe.

Główne składniki diety paleo:

  • Jaja
  • Orzechy
  • Ryby
  • Grzyby
  • Mięso

Zwolennicy tej diety uważają ją za najlepszy sposób żywienia. Dieta paleo to nie tylko odżywianie, ale także styl życia powracający do natury i minimalizmu.

Dieta bezglutenowa

Gluten jest białkiem, zawartym w zbożach tj.: jęczmień, pszenica, orkisz, żyto i pszenżyto. Czasami skażony glutenem może być owies ze względu na jego przetwarzanie razem
z wymienionymi ziarnami.

Dieta bezglutenowa jest niezbędna w przypadku alergii na gluten oraz celiakii – choroby autoimmunologicznej. Oba schorzenia leczone są poprzez eliminację z jadłospisu produktów glutenowych.

Warto wybierać żywność oznaczoną przekreślonym kłosem, gdyż daje to pewność braku szkodliwego białka.

Bezpieczne produkty bez glutenu:

  • Kukurydza
  • Ryż
  • Gryka
  • Soja
  • Nabiał
  • Ryby
  • Warzywa i owoce
  • Mięso i wędliny (należy jednak uważać na wysoko przetworzone)
  • Miód
  • Herbata
  • Kakao
  • Słodycze bezglutenowe 

Dieta bezglutenowa przestaje być już problemem, gdyż na rynku pojawia się wiele odpowiedników produktów w wersji bez glutenu.

Dieta cukrzycowa

Dieta cukrzycowa jest niezbędna u diabetyków, jednak warto zastosować ją także u osób zdrowych. Polega na racjonalnych, bardzo regularnych posiłkach (4-5 dziennie), które mają określoną kaloryczność.

Osoby chore na cukrzycę powinny unikać:

  • Żywności typu fast food
  • Dań smażonych
  • Tłustego mięsa
  • Podrobów
  • Żółtego sera
  • Tłustego nabiału
  • Alkoholu
  • Cukru
  • Napojów gazowanych i słodzonych

Niezbędne natomiast jest spożywanie pokarmów bogatych w witaminy grupy B,C i E, kwas foliowy, magnez, cynk, chrom, selen. Dlatego dieta powinna opierać się na:

  • Daniach gotowanych na parze, pieczonych lub grillowanych
  • Chudym mięsie
  • Warzywach i owocach
  • Rybach
  • Pieczywie pełnoziarnistym
  • Chudym nabiale

Odpowiednia dieta w cukrzycy jest warunkiem utrzymania odpowiedniego poziomu glukozy
i lipidów we krwi. Dzięki połączeniu jej z terapią farmakologiczną i aktywnością fizyczną można uniknąć poważnych powikłań cukrzycy.

Dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa staje się coraz bardziej popularna. Polega na dostarczeniu przez firmę cateringową gotowych posiłków lub jadłospisu i produktów.

Posiłki mają określoną kaloryczność, co pozwala na zbilansowaną dietę. To dobra alternatywa dla osób, które nie mają czasu na przygotowywanie jedzenia lub chcą się nauczyć zdrowego żywienia.

Ponadto pudełko można zabrać ze sobą do pracy czy na uczelnię, dzięki czemu żaden
z posiłków nie jest pomijany. Jeśli jest sumiennie stosowana przynosi efekty i nie szkodzi zdrowiu ze względu na zawartość wszystkich potrzebnych substancji odżywczych.

Dieta – rodzaje

Ilość różnorodnych diet pozostaje niezliczona. Dietetycy wciąż opracowują nowe sposoby na pozbycie się zbędnych kilogramów i wysmuklenie sylwetki. Oprócz wyżej opisanych sposobów odżywiania popularne to:

Należy pamiętać, że najskuteczniejsza, a przede wszystkim najzdrowsza dieta to ta indywidualnie dobrana na podstawie badań i zapotrzebowania kalorycznego. Ważne by wspomagać ją aktywnością fizyczną. Pomoże to uzyskać szybsze efekty i korzystnie wpłynie na stan zdrowia.