Rekordowa liczba zwolnień L4 od psychiatry. Polacy nie wytrzymują presji. Sprawdź❗
Rekordowa liczba zwolnień L4 od psychiatry. Polacy nie wytrzymują presji. Sprawdź❗
Rekordowa liczba zwolnień L4 od psychiatry. Polacy nie wytrzymują presji. Sprawdź❗

Dieta 800 kcal - jadłospis i efekty. Ile można suchdnąć?

Dieta 800 kcal jest dietą redukcyjną. Wybierają ją zazwyczaj osoby niecierpliwe, gdy niezbędna jest szybka redukcja masy ciała. Czy posiłki tak niskoenergetycznej diety mogą być tak zbilansowane, aby dostarczały wszystkich niezbędnych składników? Sprawdź, co można jeść, gdy dziennie dozwolonych jest jedynie 800 kcal?
Kobieta jedząca sałatkę
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Dieta 800 kcal stanowi dość drastyczny sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów.
  • Ten rodzaj diety nie jest uznawany za zdrowy. Dlaczego?
  • Dieta 800 kcal nie jest zalecana przez dietetyków, a szczególnie nie powinny jej stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią.
Spis treści

Reklama

Na czym polega dieta 800 kcal?

Dieta 800 kcal to drastyczny sposób na zrzucenie dodatkowych kilogramów. Polega ona na dostarczeniu organizmowi zaledwie 800 kalorii dziennie, co jest bardzo małą dawką.

Ten rodzaj diety jest uznawany za niezdrowy oraz nieprzynoszący efektów. Osoba stosująca tę dietę oczywiście schudnie, ale lekarze podają, że efekt jojo jest w tym przypadku nieunikniony.

Organizm podczas stosowania tej diety jest po prostu wygłodzony, a po jej zakończeniu czuje, że musi nadrobić „straty". Z tego powodu organizm „obawia się", że znów zafunduje się mu kolejny okres głodu i odczuwa ogromną potrzebę jedzenia na zapas.

Mechanizm obronny organizmu spowolni metabolizm, aby zrobić zapas tłuszczu na okres głodówki. Wilczy apetyt spowoduje powrót do starej wagi albo nawet przytycie o dodatkowe kilogramy. Stosowanie takiej diety kilka razy pod rząd prowadzi do rozregulowania metabolizmu i jest niebezpieczne dla zdrowia. 

Dieta ta może być stosowana na zasadzie głodówki oczyszczającej, a celem tego będzie oczyszczenie organizmu z toksyn. Należy jednak pamiętać o tym, by nie stosować jej dłużej niż 7 dni i uważać, aby po tym okresie wolno wprowadzać niskokaloryczne produkty. Diety nie można stosować w ciąży oraz podczas karmienia dziecka piersią.

Reklama

Czy dieta 800 kcal jest zdrowa? Wady i zalety

Dieta 800 kcal nie jest uznawana za zdrową, ani nie jest polecana jako rozwiązanie na trwałe pozbycie się nadmiernych kilogramów.

Jedyną zaletą tej diety jest szybka utrata masy ciała. Niestety nawet tę korzyść można podać w wątpliwość, ponieważ nie jest ona trwała i zniknie wraz z powrotem do starych nawyków żywieniowych.

Ponadto graniczenie spożycia kalorii do tak niskiego poziomu może prowadzić do niedoborów składników odżywczych, takich jak białko, witaminy, minerały i tłuszcze. To może mieć negatywny wpływ na zdrowie i funkcjonowanie organizmu.

Spożywanie tylko 800 kcal może prowadzić do uczucia zmęczenia, braku energii i ogólnego osłabienia organizmu. To z kolei utrudnia codzienne funkcjonowanie i wykonywanie aktywności fizycznej. Dodatkowo nie jest ona polecana osobom z cukrzycą ze względu na ryzyko hipoglikemii.

Zasady tej diety nie są skomplikowane. Wystarczy bilansować posiłki, tak aby dziennie nie przekroczyć dopuszczalnej liczby kcal i dostarczyć jak najwięcej składników odżywczych i białka zgodnie z zapotrzebowaniem.

Tak niskoenergetyczna dieta powinna bazować jedynie na naturalnych produktach:

  • warzywach - szczególnie tych liściastych, kalafiorze, brokułach, cukinii, pomidorach, ogórkach, papryce, rzodkiewce, kapustach;
  • owocach - najbardziej pożądane będą te jagodowe - truskawki, maliny, borówki, jagody, jeżyny;
  • chudym, naturalnym nabiale - twarogu, jogurtach, kefirze, maślankach;
  • chudym mięsie drobiowym i rybach - kurczaku, indyku, dorszu, morszczuku, mintaju;
  • pełnoziarnistych produktach zbożowych - kaszach, ryżu, pieczywie z mąk z pełnego przemiału;
  • tłuszczach roślinnych, w ograniczonych ilościach pochodzących z oliwy z oliwek, nasion, orzechów i pestek.

Efekty stosowania diety 800 kcal. Jakie są opinie na jej temat?

Na efekty diety 800 kcal nie trzeba będzie długo czekać. Niestety efekt jojo pojawi się w równie szybkim tempie. Ta niskoenergetyczna dieta dostarcza zdecydowanie zbyt mało kcal, aby pokryć podstawowe potrzeby energetyczne organizmu.

Tak niskie zapotrzebowanie mają niemowlęta w 11 miesiącu życia. Zastosowanie diety 800 kcal przez osobę dorosłą powoduje wprowadzenie dużego deficytu energetycznego rzędu 1000-1500 kcal u kobiet i 2000-2500 kcal u mężczyzn o średniej aktywności.

Po tygodniu takiej diety można stracić ponad 2 kg masy ciała, co po miesiącu daje rezultat w postaci utraty 8-10 kg.

Długotrwałe stosowanie tak niskokalorycznej diety może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia metaboliczne, niedobory składników odżywczych i osłabienie układu odpornościowego.

Dietetycy nie zalecają takiej diety nikomu, ponieważ ryzyko związane z jej stosowaniem zdecydowanie przewyższa ewentualne benefity związane ze spadkiem masy ciała, a w zasadzie masy mięśniowej.

Reklama

Przykładowy jadłospis tygodniowy w diecie 800 kcal

Dieta 800 kcal powinna trwać jak najkrócej i zazwyczaj nie zaleca się, aby jej jadłospis był używany dłużej niż tydzień.

Im dłuższy czas jej stosowania tym większe ryzyko powstania niedoborów pokarmowych i osłabienia organizmu. Z tego też powodu jadłospis diety 800 kcal powinien być urozmaicony i wysoko odżywczy.

Niestety nie ma w nim miejsca na żadne odstępstwa, bo łatwo będzie przekroczyć dopuszczalną ilość kilokalorii.

Poniżej przedstawiamy przykładowy tygodniowy jadłospis diety 800 kcal.

DZIEŃ 1:

Śniadanie 200 kcal: omlet z dwóch jajek z dodatkiem szpinaku i pomidora;

Przekąska 100 kcal: jogurt naturalny;

Obiad 300 kcal: grillowany filet z kurczaka z ryżem brązowym i brokułami;

Kolacja 200 kcal: kanapka z chleba żytniego z twarogiem chudym i ogórkiem

DZIEŃ 2

Śniadanie 200 kcal: chudy ser twarogowy z truskawkami i posiekanymi orzechami włoskimi;

Przekąska 100 kcal: jabłko;

Obiad 300 kcal: sałatka z grillowanym kurczakiem, mixem sałat, pomidorami i papryką;

Kolacja 200 kcal: leczo warzywne z ciecierzycą.

DZIEŃ 3:

Śniadanie 200 kcal: jaja gotowane, sałatka z ogórka i rzodkiewki;

Przekąska 100 kcal: grejpfrut;

Obiad 300 kcal: krupnik;

Kolacja 200 kcal: sałatka z tuńczykiem i ryżem.

DZIEŃ 4

Śniadanie 200 kcal: omlet ze szpinakiem i serem feta;

Przekąska 100 kcal: kiwi;

Obiad 300 kcal: dorsz pieczony w pomidorach, ziemniaki z koperkiem;

Kolacja 200 kcal: sałatka caprese.

DZIEŃ 5

Śniadanie 200 kcal: owsianka z borówkami;

Przekąska 100 kcal: jogurt naturalny;

Obiad 300 kcal: kaszotto gryczane z pieczarkami i soczewicą;

Kolacja 200 kcal: serek wiejski z rzodkiewką, kromka pieczywa.

DZIEŃ 6

Śniadanie 200 kcal: koktajl z jogurtu naturalnego, mrożonych jagód i płatków owsianych;

Przekąska 100 kcal: kefir;

Obiad: grillowany filet z indyka, warzywa gotowane na parze;

Kolacja 200 kcal: kanapka z chleba żytniego z szynką drobiową, pomidor.

DZIEŃ 7:

Śniadanie 200 kcal: kanapka z sałatą, ogórkiem i jajkiem;

Przekąska 100 kcal: pomarańcza;

Obiad 300 kcal: zupa jarzynowa z mięsem z kurczaka;

Kolacja 200 kcal: sałatka z mieszanki sałat, łososia wędzonego, ogórka i pomidora.

Reklama

Przykładowe przepisy w diecie 800 kcal

Posiłki spożywane na diecie 800 kcal nie tylko powinny być wysoko odżywcze, ale także dość duże objętościowo, aby zapewnić sytość jak najdłużej.

Przepisy tej diety bazują na dużej ilości warzyw, owoców, chudego mięsa i nabiału. Poniżej przedstawiamy kilka przepisów, które mogą znaleźć się w menu diety 800 kcal.

Leczo z ciecierzycą

Kalorie: 198 kcal,

Białko: 8 g,

Tłuszcze: 7 g,

Węglowodany: 30 g,

Błonnik: 9 g.

Składniki:

  • ciecierzyca konserwowa, bez zalewy - 2 ½ łyżki,
  • cebula czerwona - 20,
  • cukinia - 4 plastry,
  • papryka żółta - ¼ sztuki,
  • papryka czerwona - ¼ sztuki,
  • pomidory krojone w puszce - ½ szklanki,
  • oliwa z oliwek - 2 łyżeczki,
  • papryka słodka wędzona - 1 szczypta,
  • sól - 1 szczypta,
  • papryka słodka mielona -1 szczypta,
  • pieprz czarny - 1 szczypta.

Sposób wykonania:

  1. Cebulę obierz i pokrój w piórka.
  2. Cukinię oraz papryki umyj i pokrój.
  3. Ciecierzycę odsącz z zalewy i opłucz na sitku.
  4. W garnku rozgrzej tłuszcz i podsmaż cebulę.
  5. Do garnka dodaj cukinię, wszystkie papryki i przyprawy, duś przez 10 minut pod przykryciem.
  6. Następnie dodaj ciecierzycę oraz pomidory z puszki i duś wszystko pod przykryciem przez 5 - 10 minut.

Kanapki z twarogiem, pomidorem i szczypiorkiem

Kalorie: 204 kcal,

Białko: 9 g,

Tłuszcze: 7 g,

Węglowodany: 30 g,

Błonnik: 5 g.

Składniki:

  • chleb żytni razowy - 1 kromka,
  • margaryna - 1 łyżeczka,
  • twaróg półtłusty - 1 plaster,
  • sałata masłowa - 1 liść,
  • pomidor - 2 plastry,
  • szczypiorek - 1 łyżeczka.

Sposób wykonania:

  1. Pieczywo pokrój i posmaruj tłuszczem.
  2. Na pieczywie połóż sałatę i ser.
  3. Na wierzchu ułóż pozostałe warzywa i przypraw solą i pieprzem.

Chcąc uzyskać prawidłową masę ciała nie trzeba od razu szukać skrajnych rozwiązań. Nowoczesne aplikacje dietetyczne oferują kilkanaście zbilansowanych diet, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

Stosując gotowe plany można nauczyć się jak komponować posiłki i jakie wielkości porcji są odpowiednie do celu.

Ponadto aplikacja umożliwia indywidualne dostosowanie planu, wymianę posiłków czy stały kontakt z dietetykiem.

Czytaj również

Bibliografia

  • Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  • Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ).
  • “Operacje bariatryczne w praktyce” Wiesław Tarnowski, Paweł Jaworski: Gastroenterologia Kliniczna 2018, tom 10, nr 3: 93–101.
dietetyk Kamila Pawłowska
Artykuł napisany przez
dietetyk Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Diety
Koszerne jedzenie - co to jest żywność koszerna?
Koszerne jedzenie
Dieta detox, czyli jadłospis, który oczyści Twój organizm z toksyn w 1, 3 lub 7 dni
Pokarmy usuwające toksyny z organizmu
Dieta dla nastolatków. Przykładowy jadłospis dla młodzieży
Nastolatka
Podobne artykuły
Dieta redukcyjna
Dieta redukcyjna - jadłospis. Sprawdzone posiłki na redukcję
Produkty diety katogenicznej
Dieta ketogeniczna - jak zacząć i co jeść? Zasady, efekty i jadłospis
Kobieta z płaskim brzuchem
Dieta na płaski brzuch - jak wygląda i na czym polega? Sprawdź, jak schudnąć z tej partii ciała
Pieczony dorsz to dobra propozycja na obiad przy diecie wątrobowej
Dieta wątrobowa. Przepisy na cały tydzień. Co można jeść?
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Dieta 1000 kcal - dla kogo jest polecana? Na jakie efekty liczyć?

Reklama


1/3 kobiet ma niedobór tego pierwiastka 😲
Sprawdź powód!