Chleb idealny dla diabetyków – upiecz go sam!

Chleb idealny dla diabetyków – upiecz go sam!
Czasami z powodu problemów zdrowotnych musimy ograniczyć lub wyeliminować z diety pieczywo. Nie jest to łatwe, bo w naszej kulturze kulinarnej od chleba i bułek uzależnieni jesteśmy od zawsze. Na szczęście istnieją receptury na pieczywo, które jest nie tylko zdrowe, ale i smaczne.

Pacjenci z podwyższonym poziomem cukru nie powinni jeść pieczywa dostępnego w handlu. Nie tylko zawiera ono wiele szkodliwych substancji - konserwanty, sztuczne barwniki, spulchniacze – ale również ze względu na swoje podstawowe składniki, a więc mąkę pszenną i żytnią, może niebezpiecznie podnieść poziom cukru we krwi, nawet do 74 procent wzrostu.

Czytaj: Jaki chleb jest najzdrowszy? Dietetyk radzi

Antycukrzycowy chleb typu KR-IRL

Chleb, który proponuje instytut IRL z Krakowa, nie przyczyni się u nikogo ani do rozwoju otyłości, ani cukrzycy typu 2. Można go samemu upiec w domu - receptura jest prosta, a sama czynność nie zajmuje wiele czasu. 

Składniki:

  • 400g kaszy jaglanej
  • 400g białego ryżu
  • 150g otrębów pszennych
  • sól kamienne nieoczyszczona
  • pieprz
  • kminek
  • zioła, np. igiełki suszonego rozmarynu

Zrób to sam

Przygotowanie: Kaszę i ryż gotujemy w jednym, dużym garnku przez około 15 minut. Do gotowania dodajemy 2,5 l wody. Dodajemy przyprawy. Po zakończeniu gotowania całość pozostawiamy pod przykryciem na ok. 5-10 minut. Ugotowana kasza i ryż wchłoną całą wodę, która wlaliśmy do garnka.  Dodajemy suchą masę 150 gram otrąb pszennych i dokładnie mieszamy łyżką. Otręby chłoną wówczas dużo wody, którą uzupełniamy wlewając ok. 0,5 litra przegotowanej wody. Dużą łyżką stołową nabieramy masę. Z takiej objętości formujemy cienkie mini chlebki (ugniatamy palcami). Kładziemy na papierze do pieczenia, którym uprzednio pokryliśmy powierzchnię blachy. Pieczemy w piekarniku w temperaturze 250 stopni C przez ok. 50-60 minut. tj. do momentu uzyskania przyrumienienia.

Chleb KR-IRL nie tylko zapobiega otyłości i cukrzycy typu 2, ale również nie wywołuje wzdęć i nie tworzy zaparć. Po upieczeniu smakuje jak luksusowy produkt zbożowy, pieczony bez skórki w tosterze. Można go przechowywać w chłodziarce przez ponad 15 dni. Na śniadanie i kolację zaleca się spożywanie po 1-2 kromki średniej wielkości (80-200 g), jako wariant odżywienia "minimum".

Zobacz: Jak kupować bułki? Nie daj się nabrać na tricki sprzedawców

 

Materiały prasowe

Oceń artykuł

(liczba ocen 21)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA