Najzdrowszy chleb – jaki na diecie? Zdrowe pieczywo

Wiele osób zastanawia się, jak wybrać najzdrowszy chleb. Czy zdecydować się na chleb ciemny, pieczywo żytnie, a może jeszcze inny rodzaj? Jaki chleb na diecie wybrać? Który ma najwięcej błonnika i innych składników niezbędnych w zbilansowanej diecie? Sprawdź.
Chleb wieloziarnisty razowy
Źródło: 123RF

Spis treści

Rodzaje chleba

Wybór pieczywa dostępnego na sklepowych półkach może przyprawić o zawrót głowy. Wymienić należy takie rodzaje pieczywa, jak:

  • chleb pszenny,
  • chleb razowy,
  • chleb słonecznikowy,
  • chleb orkiszowy,
  • chleb gryczany,
  • chleb tostowy,
  • chleb żytni,
  • pumpernikiel.

Do tego jeszcze bułki, rogale, z makiem, z dynią, z ziarnami zbóż, z sezamem, z kminkiem. Jak się w tym wszystkim nie pogubić i nie dać się nabrać na różne triki stosowane przez piekarnie i hipermarkety? Warto sobie zdawać sprawę z kilku podstawowych kwestii.

Jaki chleb jest najzdrowszy?

Zarówno zastanawiając się jaki chleb na diecie będzie najlepszy, jak i dla każdego na co dzień, warto znać poniższe informacje.

  1. Więcej witamin, składników mineralnych i błonnika znajduje się w pieczywie razowym niż w pieczywie pszennym. To pierwsze jest źródłem witamin z grupy B i witaminy E oraz żelaza, cynku, wapnia, magnezu, fosforu i potasu. To drugie natomiast sprzyja nadwadze oraz upośledza poprawne działanie układu pokarmowego. Im rodzaj mąki jest opatrzony wyższą liczbą, tym więcej ważnych dla funkcjonowania naszego organizmu składników zawiera.
     
  2. Nie każdy może czerpać z dobroci pełnowartościowego pieczywa. Unikać go powinny osoby cierpiące na refluks żołądkowo-przełykowy, zespół jelita nadwrażliwego czy problemy z wątrobą. Ma to związek z kwasami: mlekowym i octowym, które znajdują się w zaczynie niezbędnym do jego wypieku, a które jednocześnie drażnią śluzówkę przełyku, żołądka i jelita cienkiego. Niemniej jednak, kwas mlekowy ceniony jest za swoje działanie antynowotworowe, dobry wpływ na pracę układu trawiennego, zapobieganie zaparciom i hamowanie rozwoju bakterii chorobotwórczych.
     
  3. Pieczywo jasne natomiast nie jest wskazane dla osób chorych na celiakię czy nadwrażliwych na gluten. Powinny one raczej wybrać pieczywo kukurydziane, ryżowe, sojowe czy gryczane.

Reklama

Zdrowy chleb - zasady

Jeśli już wiadomo, jakie pieczywo jest najlepsze, potrzeba tylko praktycznej wiedzy, która pozwoli odróżnić prawdziwy chleb od tego, co się za niego podaje.

  1. Nie każde ciemne pieczywo jest pieczywem razowym. Zawsze należy czytać etykiety i zwracać uwagę, czy w jego skład wchodzi karmel. Jeśli wchodzi, to już wiemy, że producent liczył na naszą naiwność i niewiedzę. Nie dajmy się nabrać.
  2. Idealnie, jeśli w składzie znajdziemy tylko cztery pozycje: zakwas, mąkę, wodę i sól.
  3. Prawdziwe razowe pieczywo musi odpowiednio dużo ważyć. Jeśli bierzemy chleb do ręki i jest on lekki, to wiadomo, że naturalnymi metodami nie powstał. Spulchniacze wykonały swoje zadanie i sztucznie go nadmuchały.
  4. Chleb też nie może się kruszyć i łamać w rękach, a po rozkrojeniu powinien ucieszyć nas kwaśnym zbożowym zapachem.
  5. Skórka prawdziwego świeżego chleba nie odchodzi od miąższu.
  6. Jeśli zakupiony przez nas chleb nie pleśnieje i zachowuje swoje właściwości przez tydzień, to znaczy, że dokonaliśmy najlepszego wyboru z możliwych i w przyszłości warto go powtórzyć.

Odnalezienie prawdziwego chleba spośród tak wielu dostępnych opcji nie jest rzeczą łatwą. Nie jest również niemożliwe. Wystarczy zapamiętać kilka podstawowych faktów, a wykonanie tego zadania będzie niczym bułka z masłem (oczywiście nie pszenna barwiona karmelem i nadmuchana).

Czytaj też:

 

Reklama

Bibliografia

  • Hamelman Jeffrey, Chleb. Techniki wypieku, przepisy, wskazówki, Wydawnictwo Buchmann, 2018

Oceń artykuł

(liczba ocen 37)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!