Jaki chleb jest najzdrowszy? Dietetyk radzi

Starszy niż rok
Nie każdy ciemny chleb jest razowy. A nawet jeśli - nie każdy może sobie pozwolić na jego jedzenie. Jak wybrać w sklepie zdrowy chleb?

Wybór pieczywa dostępny na sklepowych półkach może przyprawić o zawrót głowy: pszenny, razowy, słonecznikowy, orkiszowy, gryczany, tostowy, pumpernikiel. Do tego jeszcze bułki, rogale, z makiem, z dynią, z ziarnami zbóż, z sezamem, z kminkiem. Jak się w tym wszystkim nie pogubić i nie dać się nabrać na różne triki stosowane przez piekarnie i hipermarkety? Warto sobie zdawać sprawę z kilku podstawowych kwestii.

Jakie pieczywo wybrać

  1. Więcej witamin, składników mineralnych i błonnika znajdziemy w pieczywie razowym niż w pieczywie pszennym. To pierwsze jest źródłem witamin z grupy B i witaminy E oraz żelaza, cynku, wapnia, magnezu, fosforu i potasu. To drugie natomiast sprzyja nadwadze oraz upośledza poprawne działanie układu pokarmowego. Im rodzaj mąki jest opatrzony wyższą liczbą, tym więcej ważnych dla funkcjonowania naszego organizmu składników zawiera.
  2. Nie każdy może czerpać z dobroci pełnowartościowego pieczywa. Unikać go powinny osoby cierpiące na refluks żołądkowo-przełykowy, zespół jelita nadwrażliwego czy problemy z wątrobą. Ma to związek z kwasami: mlekowym i octowym, które znajdują się w zaczynie niezbędnym do jego wypieku, a które jednocześnie drażnią śluzówkę przełyku, żołądka i jelita cienkiego. Niemniej jednak, kwas mlekowy ceniony jest za swoje działanie antynowotworowe, dobry wpływ na pracę układu trawiennego, zapobieganie zaparciom i hamowanie rozwoju bakterii chorobotwórczych.
  3. Pieczywo jasne natomiast nie jest wskazane dla osób chorych na celiakię czy nadwrażliwych na gluten. Powinny one raczej wybrać pieczywo kukurydziane, ryżowe, sojowe czy gryczane.

Zobacz: Bezglutenowy koszyk zakupów

Jeśli już wiemy, jakie pieczywo jest dla nas najlepsze potrzebujemy tylko praktycznej wiedzy, która pozwoli nam odróżnić prawdziwy chleb od tego, co się za niego podaje. Warto zatem wiedzieć, że:

  1. Nie każde ciemne pieczywo jest pieczywem razowym. Zawsze należy czytać etykiety i zwracać uwagę, czy w jego skład wchodzi karmel. Jeśli wchodzi, to już wiemy, że producent liczył na naszą naiwność i niewiedzę. Nie dajmy się nabrać.
  2. Idealnie, jeśli w składzie znajdziemy tylko cztery pozycje: zakwas, mąkę, wodę i sól.
  3. Prawdziwe razowe pieczywo musi odpowiednio dużo ważyć. Jeśli bierzemy chleb do ręki i jest on lekki, to wiadomo, że naturalnymi metodami nie powstał. Spulchniacze wykonały swoje zadanie i sztucznie go nadmuchały.
  4. Chleb też nie może się kruszyć i łamać w rękach, a po rozkrojeniu powinien ucieszyć nas kwaśnym zbożowym zapachem.
  5. Skórka prawdziwego świeżego chleba nie odchodzi od miąższu.
  6. Jeśli zakupiony przez nas chleb nie pleśnieje i zachowuje swoje właściwości przez tydzień, to znaczy, że dokonaliśmy najlepszego wyboru z możliwych i w przyszłości warto go powtórzyć.

Odnalezienie prawdziwego chleba spośród tak wielu dostępnych opcji nie jest rzeczą łatwą. Nie jest również niemożliwe. Wystarczy zapamiętać kilka podstawowych faktów, a wykonanie tego zadania będzie niczym bułka z masłem (oczywiście nie pszenna barwiona karmelem i nadmuchana).

Czytaj też: Chleb idealny dla diabetyków – upiecz go sam!

Oceń artykuł

(liczba ocen 25)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA