Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – jadłospis

Po usunięciu woreczka żółciowego dieta powinna być łatwostrawna i ubogotłuszczowa. Warto spożywać 5-6 niewielkich posiłków dziennie, w odstępach co 3-4 godziny. Jak skomponować jadłospis po usunięciu woreczka żółciowego? Których produktów unikać?
Produkty w diecie po usunięciu woreczka żółciowego
Źródło: 123RF

Spis treści

Kamica żółciowa to dolegliwość polegająca na obecności w pęcherzyku żółciowym złogów, które, z uwagi na nadmierne zagęszczenie żółci, nie mogą zostać z niego usunięte. Kamienie te zbudowane są najczęściej z cholesterolu oraz barwników żółciowych. Częstość występowania kamicy wzrasta wraz z wiekiem, częściej dotyczy kobiet i dotyka około 12-20% populacji Europy Zachodniej. Choroba może przez dłuższy czas przebiegać bezobjawowo. Najczęściej towarzyszy jej jednak kolka żółciowa, wymioty, wzdęcia czy zaparcia, a jedynym skutecznym sposobem leczenia jest chirurgiczne usunięcie woreczka żółciowego.

Dieta po wycięciu pęcherzyka żółciowego – zasady

Jak powinna wyglądać dieta po usunięciu pęcherzyka żółciowego? Bezpośrednio zabiegu, jak i przez kilka pierwszych tygodni dieta powinna być łatwostrawna i ubogotłuszczowa. Istotne również jest unikanie obfitych posiłków. Rekomenduje się spożywanie 5-6 mniejszych porcji w regularnych odstępach co 3-4 godziny, a w przypadku znaczących dolegliwości dodatkowe zmniejszenie objętości i zwiększenie częstość przyjmowania posiłków. Ostatnie danie powinno być spożyte około 3 godziny przed snem.

Znaczenie ma również obróbka termiczna posiłków. Warto w okresie pooperacyjnych postawić na łatwostrawne dania i zastępować smażenie czy pieczenie z wcześniejszym obsmażaniem gotowaniem czy też duszeniem.

Należy unikać tłustych produktów, w tym:

  • mięsa (np. wieprzowiny, wołowiny),
  • wędlin,
  • podrobów,
  • tłuszczów zwierzęcych (smalcu, słoniny, boczku),
  • pełnotłustego nabiału (sery topione, pleśniowe, żółte).

Nasilać objawy mogą również produkt z dużą ilością błonnika np. pełnoziarniste produkty zbożowe, pestki i nasiona, orzechy, surowe warzywa (jak również te wzdymające – brokuł, brukselka, kapusta, cebula, por, czosnek) i owoce, nasiona roślin strączkowych. Niewskazane są także ostre przyprawy (papryka ostra, chili, curry, imbir, pieprz). Ograniczyć należy również alkohol, a zwłaszcza piwo, czarną kawę, mocną herbatę i słodkie napoje.

Ile trwa dieta po usunięciu woreczka żółciowego?

Usunięcie pęcherzyka żółciowego nie wiąże się z rygorystyczną dietą do końca życia. Menu powinno być dostosowywane do etapu rekonwalescencji i indywidualizowane pod względem tolerancji i towarzyszących dolegliwości. Zaleca się stopniowe rozszerzanie diety, tak by finalnie opierała się ona na zasadach prawidłowego żywienia. Istotną kwestią wciąż pozostaje unikanie wysokotłuszczowych, ciężkostrawnych oraz przetworzonych posiłków.

Reklama

Co można jeść po usunięciu woreczka żółciowego?

Celem diety po usunięciu pęcherzyka żółciowego jest zapobieganie dolegliwościom, w związku z czym dieta powinna być jak najbardziej łatwostrawna.

Codzienny jadłospis po usunięciu woreczka żółciowego warto oprzeć na:

  • gotowanych lub duszonych warzywach i owocach,
  • chudych gatunkach mięs (filet z piersi indyka, kurczaka, perliczka, królik) oraz ryb (sandacz, szczupak, dorsz, mintaj),
  • produktach zbożowych bez dużej zawartości błonnika pokarmowego (biały ryż, pieczywo pszenne lub graham, ziemniaki, makaron pszenny, płatki jaglane, owsiane, drobne kasze, np. manna, kuskus - jeżeli nie wywołują dolegliwości),
  • chudym nabiale (mleko, jogurt, kefir, ser twarogowy z zawartością tłuszczu maksymalnie 1,5%).

W przypadku wszystkich diet wspierających organizm w okresie choroby i rekonwalescencji najważniejsze jest indywidualne podejście do potrzeb organizmu. Z pomocą przychodzą inteligentne rozwiązania, takie jak kompleksowa platforma dietetyczna Peater. W ramach subskrypcji dostajemy plan żywieniowy dostosowany do własnych potrzeb, pełne wsparcie dietetyka, a także tysiące kulinarnych inspiracji na zdrowe i smaczne posiłki, w tym również takie, które doskonale sprawdzą się w diecie łatwostrawnej.

Reklama

Jadłospis po usunięciu woreczka żółciowego

Jak wygląda jadłospis osoby po usunięciu pęcherzyka żółciowego?

Dzień 1 – 1510 kcal

  1. Śniadanie: Kanapki z twarogiem i miodem

Składniki:

  • Chleb graham – 2 kromki
  • Twaróg chudy 1,5% - 2 plastry
  • Miód pszczeli – 1 łyżeczka

Sposób przygotowania:

  1. Pieczywo pokrój.
  2. Na pieczywo nałóż ser.
  3. Wierzch kanapki posmaruj miodem.

2. II śniadanie: Zupa (krupnik) z kurczakiem, kaszą jaglaną i włoszczyzną

Składniki:

·Kurczak, pierś – 150g

·Kasza jaglana sucha – 2 łyżki

·Marchew – ½ sztuki

·Ziemniaki – ½ sztuki

·Pietruszka, natka świeża – 1 łyżka

·Bulion warzywny – 350 ml

·Liść laurowy, ziele angielskie całe, sól biała, pieprz czarny – szczypta

Sposób przygotowania:

  1. Mięso umyj i ugotuj w wodzie z solą, zielem angielskim i liściem laurowym.
  2. Ziemniaki umyj, obierz i pokrój w kostkę.
  3. Cebulę obierz i posiekaj.
  4. Marchewkę umyj, obierz i zetrzyj na tarce o grubych oczkach.
  5. Warzywa wrzuć do bulionu. Przykryj i gotuj około 15 minut do miękkości składników.
  6. Do zupy dodaj oskubane mięso (bez skóry i kości), całość posyp posiekaną natką pietruszki.

* Żeby zniwelować gorzkawy posmak kaszy jaglanej, warto przed ugotowaniem podprażyć ją na suchej patelni, aż do momentu wydzielenia się przyjemnego zapachu, a następnie wypłukać kaszę w zimnej wodzie. Można też zamiast tego wypłukać ją w gorącej, a następnie zimnej wodzie.

** Przed podaniem, wedle uznania, posyp świeżo mielonym pieprzem.

3. Obiad: Gulasz z kurczaka, dyni i brokuła  

Składniki:

  • Kurczak, mięso z piersi bez skóry -120 g
  • Dynia – 80 g
  • Brokuł - 1 szklanka
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Bulion warzywny - 1 szklanka
  • Olej rzepakowy rafinowany - około 1 ½ łyżki 
  • Sól biała, pieprz czarny, imbir mielony

Sposób przygotowania:

  1. Mięso umyj, osusz, pokrój w kostkę i usmaż na patelni.
  2. Czosnek obierz i posiekaj.
  3. Dynię umyj, obierz i pokrój w kostkę.
  4. Brokuł umyj i podziel na różyczki.
  5. W garnku z rozgrzanym tłuszczem zeszklij czosnek. Dodaj dynię i smaż przez 2-3 minuty. Wlej bulion i duś pod przykryciem, aż dynia zmięknie.
  6. Następnie dodaj brokuła, kurczaka oraz przyprawy i gotuj jeszcze kilka minut, aż wszystkie warzywa będą miękkie.
  7. Gotowe danie przełóż na talerz.

 

4.Podwieczorek: Jogurt z bananem

Składniki:

·Banan – 1 sztuka

·Jogurt naturalny 1,5% -1 kubeczek 150g

 

Sposób przygotowania:

  1. Owoc obierz i pokrój.
  2. Wymieszaj wszystkie składniki.

 

* Pamiętaj o myciu owoców, również tych, które obierasz ze skórki.

5.Kolacja: Kanapki z pastą z pomidorów suszonych i rukolą

Składniki:

  • Chleb graham - 2 kromki

  • Pomidor suszony w oleju  - 4 plastry

  • Twarożek 1,5% - 2 plastry

  • Rukola – ½ szklanki

  • Pieprz czarny  

Sposób przygotowania:

  1. Odsączone z zalewy suszone pomidory wraz z serem i przyprawami wrzuć do blendera i zmiksuj na pastę.

  2. Pieczywo pokrój i posmaruj pastą.

  3. Kanapki udekoruj rukolą.

 

Dzień 2 - 1600kcal

1.Śniadanie: Jajecznica z szynką

Składniki:

  • Jaja kurze surowe - 2 sztuki
  • Szynka z indyka - 2 plastry
  • Olej rzepakowy rafinowany - 1 łyżeczka
  • Pieprz czarny - szczypta
  • Sól biała – szczypta
  • Szczypiorek – 2 łyżki
  • Chleb graham – 1 kromka

Sposób przygotowania:

  1. Jajka wbij do miseczki i roztrzep widelcem. Dopraw solą i pieprzem.
  2. Na patelni rozgrzej tłuszcz, dodaj szynkę i podsmaż chwilę.
  3. Na patelnię do warzyw wlej jajka i smaż do uzyskania pożądanej konsystencji.
  4. Posyp posiekanym szczypiorkiem.
  5. Jajecznice podawaj z pieczywem.

1.II śniadanie: Jogurt z rodzynkami i cynamonem

Składniki:

  • Jogurt naturalny 1,5% tłuszczu - 1 szklanka
  • Rodzynki suszone – 2 łyżki
  • Cynamon mielony – szczypta

2.Obiad: Dorsz duszony w pomidorach z ryżem

Składniki:

  • Dorsz świeży, filet - 280g
  • Pomidory krojone w puszce - 1 szklanka
  • Sos sojowy jasny - 1 łyżka
  • Tymianek suszony - szczypta
  • Sól biała - szczypta
  • Pieprz czarny - szczypta
  • Szczypiorek – 2 łyżki
  • Ryż basmati – ½ woreczka (50g)

Sposób przygotowania:

  1. Rybę umyj i osusz.
  2. Szczypiorek umyj i posiekaj.
  3. Do garnka wlej pomidory z puszki, sos sojowy, przyprawy i wymieszaj.
  4. Włóż rybę do sosu tak, by całkowicie ją pokrył i duś wszystko około 15 minut. Pod koniec gotowania danie posyp świeżym szczypiorkiem.
  5. Podawaj z ugotowanym ryżem basmati.

 

  1. Podwieczorek: Wafle ryżowe z twarogiem i dżemem

Składniki:

  • Wafle ryżowe - 2 sztuki
  • Dżem jagodowy niskosłodzony – 2 ½ łyżki
  • Twaróg półtłusty – 2 plastry

Sposób przygotowania:

  1. Na waflu połóż ser. Wierzch posmaruj dżemem.

 

5.Kolacja: Sałatka z kaszą jaglaną, kurczakiem i granatem

Składniki:

  • Kasza jaglana sucha – 3 ½ łyżki
  • Kurczak, mięso z piersi bez skóry – 50g
  • Granat - 2 łyżki
  • Mix sałat - 1 szklanka
  • Oliwa z oliwek nierafinowana -1 łyżka
  • Sok z cytryny -1 łyżka
  • Miód pszczeli - 1 łyżeczka
  • Musztarda – 1/2 łyżeczki
  • Sól biała - 1 szczypta
  • Pieprz czarny -1 szczypta

Sposób przygotowania:

  1. Kaszę podpraż na suchej patelni, aż wydzieli przyjemny zapach, po czym wypłucz w zimnej wodzie, zalej wrzątkiem i gotuj przez około 15 minut, dodając szczyptę soli.
  2. Mięso umyj, osusz, pokrój, a następnie upiecz z dodatkiem oliwy.
  3. Owoc granatu przekrój i wyłuskaj ziarenka.
  4. Przygotuj dressing mieszając oliwę z przyprawami, miodem, musztardą i sokiem z cytryny.
  5. Wymieszaj wszystkie składniki.

* Danie dopraw do smaku zważając na ilość użytej soli.

Dzień 3 - 1450kcal

1.Śniadanie: Dyniowa owsianka na mleku migdałowym z wiórkami kokosowymi

Składniki:

  • Płatki owsiane górskie - 3 łyżki
  • Mleko migdałowe – 1 ½ szklanki
  • Dynia świeża lub mrożona - 1 szklanka
  • Syrop klonowy - 2 łyżeczki
  • Cynamon mielony - 2 szczypty
  • Kurkuma - 1 szczypta
  • Wiórki kokosowe - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

  1. Dynię ugotuj w mleku z dodatkiem cynamonu i kurkumy, a następnie całość zblenduj.
  2. Dodaj płatki oraz syrop i podgrzewaj całość jeszcze przez 5 minut.
  3. Gotowe danie przełóż do miseczki i posyp wiórkami.

2.II śniadanie: Zupa krem z marchewki z kaszą jaglaną

Składniki:

  • Kasza jaglana sucha – 2 łyżki
  • Marchew - 1 szt.
  • Pietruszka, korzeń – 1szt.
  • Seler korzeniowy – ¼ szt.
  • Por – 2 łyżki
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Imbir, korzeń – 5g
  • Pietruszka, natka świeża – 2 łyżki
  • Sok z cytryny - 1 łyżka
  • Olej rzepakowy rafinowany - 1 łyżka
  • Kurkuma – 1 łyżeczka
  • Sól biała - szczypta
  • Pieprz czarny - szczypta

 

Sposób przygotowania:

  1. Kaszę gotuj w osolonej wodzie przez około 15 minut.
  2. Marchewkę, pietruszkę oraz seler, umyj, obierz i zetrzyj na tarce o grubych oczkach.
  3. Pora obierz i pokrój w półplasterki.
  4. W głębokim garnku rozgrzej tłuszcz, dodaj posiekanego pora, a następnie zeszklij.
  5. Czosnek oraz imbir obierz i zetrzyj na tarce o drobnych oczkach.
  6. Do garnka przełóż starte warzywa, dodaj przyprawy, sok z cytryny, podlej wodą i gotuj przez około 15 minut.
  7. Zupę zblenduj na gładki krem. Podawaj z kaszą i posiekaną natką pietruszki.

* Żeby zniwelować gorzkawy posmak kaszy jaglanej, warto przed ugotowaniem podprażyć ją na suchej patelni, aż do momentu wydzielenia się przyjemnego zapachu, a następnie wypłukać kaszę w zimnej wodzie. Można też zamiast tego wypłukać ją w gorącej, a następnie zimnej wodzie.

** Przed podaniem, wedle uznania, posyp świeżo mielonym pieprzem.

3.Obiad: Leczo z kurczakiem i mieszanką warzyw chińskich podane na komosie ryżowej

Składniki:

  • Quinoa - komosa ryżowa biała sucha - 4 łyżki
  • Kurczak, mięso z piersi bez skóry – 90g
  • Mieszanka chińska, mrożona - 1 szklanka
  • Przecier pomidorowy (passata) - 1 łyżka
  • Rodzynki suszone - 1 łyżka
  • Olej rzepakowy rafinowany - 1 łyżka
  • Curry, proszek, papryka słodka mielona, sól biała, pieprz czarny

Sposób przygotowania:

  1. Kaszę gotuj w osolonej wodzie przez około 15 minut.
  2. Mięso umyj, osusz i pokrój.
  3. Suszone owoce namocz w wodzie, a następnie pokrój.
  4. Na rozgrzanej patelni z tłuszczem podsmaż mięso, a następnie dodaj warzywa i smaż pod przykryciem. Dodaj odrobinę wody, passatę pomidorową, przyprawy i duś jeszcze kilka minut.
  5. Gotowe danie podawaj na kaszy z suszonymi owocami

 

  1. Podwieczorek: Suszone jabłka

Składniki:

  • Suszone jabłka – 4 plastry

5.Kolacja: Tortilla z łososiem, serkiem, rukolą, rzodkiewką i koperkiem

Składniki:

  • Rzodkiewka – 2 szt.
  • Rukola - 1/4 szklanki
  • Koper świeży - 1 łyżka
  • Łosoś wędzony na zimno – 20g (1 łyżka)
  • Serek naturalny mleczny - 1 łyżka
  • Placek tortilli pszennej – 1 szt.

 

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa umyj i pokrój, a koperek posiekaj.
  2. Połącz serek z rozdrobnioną rybą i warzywami.
  3. Tortille podgrzej na patelni, a następnie posmaruj farszem.
  4. Zawiń dolny brzeg i zwiń wrapa w rulon. Na końcu zwiąż sznureczkiem lub zawiń folią aluminiową.

Te i wiele innych przepisów na zdrowe i smaczne dania lekkostrawne znajdziesz w systemie dietetycznym Peater.net

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 10)

Pytanie: Czy ktoś z Twoich bliskich jest lub był zarażony koronawirusem?

  Tak, bliska mi osoba jest/była zakażona koronawirusem

  Nie, nikt z moich bliskich nie jest/był zakażony koronawirusem

  Nie wiem, czy ktoś z moich bliskich jest/był zakażony koronawirusem

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!