Co cieszy oko – osiem porad na poprawienie wzroku

Starszy niż rok
Najważniejszy ze wszystkich zmysłów – zmysł wzroku – nierzadko bywa przez nas najbardziej zaniedbywany. Dym z papierosów, zła dieta, niedobór snu i wielogodzinna praca przed komputerem negatywnie wpływają na oczy, czasem powodując podrażnienia, uczucie piasku pod powiekami czy opuchliznę. Lekceważenie podobnych objawów może doprowadzić nie tylko do rozwoju infekcji, ale i poważniejszych chorób narządu wzroku. Aby do tego nie dopuścić, warto zastosować się do kilku wskazówek.



Najważniejszy ze wszystkich zmysłów – zmysł wzroku – nierzadko bywa przez nas najbardziej zaniedbywany. Dym z papierosów, zła dieta, niedobór snu i wielogodzinna praca przed komputerem negatywnie wpływają na oczy, czasem powodując podrażnienia, uczucie piasku pod powiekami czy opuchliznę. Lekceważenie podobnych objawów może doprowadzić nie tylko do rozwoju infekcji, ale i poważniejszych chorób narządu wzroku. Aby do tego nie dopuścić, warto zastosować się do kilku wskazówek.

Co warto jeść?



Badania dowiodły, że spożywanie produktów wspomagających krążenie równie dobrze wpływa na oczy. Dlatego swoją codzienną dietę warto wzbogacić o pełnoziarniste pieczywo, cytrusy i szpinak. Na poprawę wzroku działają też marchewki, mango, pomidory i papryka ze względu na wysoką zawartość witamin C, A, B oraz β-Karotenu. Wskazane jest jedzenie produktów bogatych w cynk (jak czerwone mięso, drób, groszek, fasola, orzeszki ziemne) i luteinę obecną m.in. w żółtkach jajek. Ostrość widzenia mogą poprawić również słodycze (w rozsądnych ilościach, oczywiście).

Czytaj też: Okulary czy soczewki? Rzuć okiem i podejmij decyzję



Uczucie suchych, zmęczonych oczu to powszechny problem ludzi pracujących przed komputerem. Podobny dyskomfort pojawia się także u osób spędzających długie godziny na oglądaniu telewizji lub korzystaniu z urządzeń mobilnych. Ponieważ wpatrzone w ekran oczy są zwykle szerzej otwarte niż normalnie, dochodzi do wysuszenia ich powierzchni w wyniku szybszego odparowywania łez. Aby nieco odciążyć narząd wzroku, warto stosować zasadę 20/20/20: po każdych 20 minutach odwróć wzrok od monitora na 20 sekund i patrz na przedmioty oddalone o 20 stóp (6 metrów). Oprócz tego zaleca się ustawienie ekranu w odległości ok. 60 centymetrów od twarzy, nieco poniżej poziomu wzroku.



Promieniowanie UV nie znika wraz z pierwszym dniem jesieni – towarzyszy nam przez cały rok, nawet w pochmurne dni. Oczy są na nie narażone w tym samym stopniu, co skóra, dlatego powinniśmy pamiętać o tym, by odpowiednio je chronić za pomocą okularów przeciwsłonecznych bądź soczewek. Warto zabezpieczać oczy o każdej porze roku, gdyż promienie UVA i UVB odbijają się od śniegu, piasku, wody, a nawet betonu. Zaniedbania w tej kwestii mogą prowadzić do powstawania katarakt, poparzeń rogówki, a w skrajnych przypadkach do raka powieki. Należy także pamiętać o używaniu poliwęglanowych okularów ochronnych podczas uprawiania niektórych sportów oraz w miejscu pracy, jeśli wymaga tego regulamin.

Zadbaj o higienę



Ponieważ soczewki mają bezpośredni kontakt z oczami, najważniejszym aspektem ich używania jest higiena. Podobnie jak nie myje się zębów brudną szczoteczką, tak samo nie powinno się zakładać zanieczyszczonych szkieł kontaktowych. Dlatego przed każdą aplikacją należy starannie umyć ręce, a pusty pojemnik opłukać i zostawić do wysuszenia. Do przechowywania soczewek używać tylko przepisanego przez okulistę płynu, w żadnym wypadku wody. Trzeba także pamiętać o zdejmowaniu szkieł przed snem i drzemką, przed pójściem na basen oraz kontaktem ze środkami czyszczącymi. Nie należy nosić jednej pary dłużej, niż jest to zalecane.



Jeśli oczy są przekrwione i piekące, chłodny kompres powinien podziałać na nie kojąco. W przypadku uczucia piasku pod powiekami należy delikatnie przemyć oczy przegotowaną wodą i zakroplić. Przyczyny podobnych symptomów mogą być różne – od niegroźnego zatarcia, po infekcje. Dlatego jeśli objawy się nasilają, trzeba niezwłocznie udać się do okulisty. Konsultacji z lekarzem wymagają także bóle oczu, obecność wydzieliny, opuchlizna, nadwrażliwość na światło oraz wszelkie zaburzenia widzenia (jak ciemne plamki czy rozbłyski). Należy pamiętać, że gabinety okulistyczne nie powinny być dla nas ostatecznością. Zaleca się przynajmniej jedną wizytę profilaktyczną w ciągu 12 miesięcy osobom pomiędzy 21. a 40. rokiem życia oraz posiadaczom soczewek kontaktowych. Podczas kontroli wskazane jest badanie dna oka, które pozwala wykryć nieprawidłowości i schorzenia we wczesnym stadium. Dzieci warto przebadać pod tym kątem już w wieku 3 lat.

Sprawdź: Jak powiększyć tekst w Internecie?



Wiele chorób niezwiązanych z oczami może znacząco wpływać na wzrok. Niedoczynność tarczycy często powoduje zaburzenie ostrości widzenia, suchość i zmęczenie oczu. Nadciśnienie i cukrzyca prowadzą do postępującej krótkowzroczności i retinopatii. Problemy ze wzrokiem mają także osoby cierpiące na stwardnienie rozsiane, choroby nowotworowe i anewryzm. Dlatego należy poinformować okulistę o wszystkich swoich poważniejszych schorzeniach, aby uzyskać trafną i szybką diagnozę. Na oczy mogą również wpływać przyjmowane lekarstwa, jak niektóre antybiotyki, środki antykoncepcyjne, sterydy czy antydepresanty. Przed zastosowaniem przepisanego preparatu warto zapytać lekarza o możliwe skutki uboczne, takie jak rozmyty obraz, wrażliwość na światło, łzawienie, spuchnięte lub opadające powieki.



Przestarzałe kremy i kosmetyki do makijażu stanowią doskonałą pożywkę dla bakterii. Aby zapobiec infekcji, najlepiej wyrzucać preparaty po trzech miesiącach od otwarcia. Jeśli świeżo nałożony make-up powoduje jakiekolwiek dolegliwości w okolicach oczu, należy natychmiast się go pozbyć. W przypadku częstych reakcji alergicznych najlepiej testować jeden kosmetyk na raz i wystrzegać się darmowych próbek w drogeriach. Na koniec każdego dnia stosować staranny demakijaż.



Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że negatywne skutki palenia nie sprowadzają się jedynie do zawałów serca, chorób układu krążenia i nowotworów. Papierosy zwiększają także ryzyko powstania katarakty (zaćmy), uszkodzeń siatkówki oraz utraty wzroku, na co dzień powodując szybsze wysychanie powierzchni oczu i podrażnienia. Rzucenie palenia przynosi szybką ulgę w kwestii codziennych dolegliwości oraz zmniejsza ryzyko nabycia chorób narządu wzroku.

Zobacz:

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA