Kolagen w jedzeniu - w czym jest i jak suplementować?

Kolagen to białko, bez którego organizm człowieka nie byłby w stanie istnieć. Odpowiada za budowę i funkcjonowanie większości tkanek, w tym m.in. kości, stawów i skóry. Z biegiem lat ilość kolagenu jednak spada, co powoduje zwiększoną potrzebę jego suplementowania. Używać do tego celu można między innymi tzw. kolagenu naturalnego a także hydrolizatu kolagenu.
Produkty zawierające kolagen
Źródło: 123RF
Spis treści

Co to jest kolagen?

Kolagen jest naturalnym białkiem fibrylarnym, występującym w ludzkim organizmie i stanowiącym jeden z podstawowych budulców jego tkanek. W budowie chemicznej kolagenu wyróżnia się znaczne ilości aminokwasów białkowych: glicyny oraz proliny, a także hydroksyproliny i hydroksylizyny. Ze względu na budowę i miejsce występowania wyróżnia się kilka typów kolagenu.

Przykładowo – typ I, który jest najbardziej rozpowszechniony, występuje w kościach, ścięgnach i skórze, tego rodzaju białko wykorzystywane jest też w procesie zabliźniania ran. Natomiast kolagen typu 2 znajduje się w chrząstce stawowej. Kolagen jest wytwarzany przez ludzki organizm, z czasem jednak poziom jego produkcji zaczyna spadać (już po 25 roku życia). Efektem tego są między innymi zmarszczki na skórze oraz osłabienie mięśni, ścięgien i stawów. Stąd potrzeba dostarczania tego białka z zewnątrz – w postaci pokarmu lub suplementów diety.

Kolagen naturalny

Kolagen występuje w niezliczonych postaciach, z których wiele opatrywanych jest przymiotnikiem „naturalny”. Tym mianem określa się kolagen endogenny, wytwarzany w organizmie człowieka. Pojęcie to rozumiane też bywa jako każde tego typu białko pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. W ostatnich latach jednak, kolagen naturalny najczęściej stosowany jest w odniesieniu do żelu, który pozyskuje się ze skóry słodkowodnego gatunku ryb zwanych tołpygami. Stąd też zamienne stosowane pojęcie „kolagen rybi”.

Tego typu produkt oferowany jest przez kilku zaledwie producentów na świecie. Oprócz tego, opracowany został w laboratoriach chemicznych tak zwany hydrolizat kolagenu, który jest składnikiem wielu suplementów diety.

Kolagen w jedzeniu

Kolagen w jedzeniu  można dostarczać do organizmu spożywając określone produkty, najczęściej zawierające żelatynę  - substancję, która jest mieszanką białek peptydów, pozyskiwaną w procesie hydrolizy kolagenu pochodzącego ze zwierzęcej skóry, kości i chrząstek. Wymienić można w tym kontekście między innymi:

  • galaretki z kurzych łapek,
  • galaretki z nóżek wieprzowych,
  • ryby w galarecie,
  • gotowane chrząstki,
  • podroby,
  • przetwory mięsne, na przykład salceson,
  • galaretki owocowe.

Rosół a dieta kolagenowa

Wprawdzie panuje przekonanie, że kolagen najłatwiej dostarczyć w postaci tego właśnie rodzaju galaret i galaretek, wiadomo jednak, że duże ilości żelatyny są tyleż zdrowe dla stawów, co niekoniecznie zdrowe dla całego organizmu. Dlatego poszukuje się innych potraw, które można włączyć do diety kolagenowej. Często polecanym rozwiązaniem jest ugotowanie treściwego rosołu na bazie nóżek kurzych lub wieprzowych – zawarty w nich kolagen uwalnia się do wody (bulionu) i jako taki jest stosunkowo łatwo przyswajalny przez organizm.

Należy jednak pamiętać, że kolagen zawarty w pożywieniu może nie zaspokoić w wystarczający sposób dziennego zapotrzebowania na tego typu białko, zwłaszcza w podeszłym wieku. Stąd rosnąca potrzeba jego suplementacji.

Suplementacja kolagenu

Wspomniany powyżej hydrolizat kolagenu jest substancją pozyskiwaną w wyniku procesu chemicznego, którego istotą jest hydroliza żelatyny farmaceutycznej. Znajduje się on w składzie wielu suplementów diety, polecanych między innymi osobom cierpiącym na chorobę zwyrodnieniową stawu biodrowego. Hydrolizat kolagenu zmniejsza dolegliwości bólowe oraz podnosi stężenie aminokwasu o nazwie hydroksyprolina. Aby osiągnąć pożądany efekt, należy przyjmować dzienną dawkę w wielkości 10 gram – zalecenie to jest efektem badań klinicznych, których wyniki zostały zaprezentowane w 2000 roku przez zespół lekarzy oraz naukowców ze szpitala uniwersyteckiego w Cleveland, w stanie Ohio w USA. W jaki sposób można bezpiecznie przeprowadzić tego typu suplementację kolagenu?

Artykuł napisany przez
Piotr Brzózka
Dziennikarz, autor tysięcy publikacji o tematyce ekonomicznej, politycznej, społecznej oraz medycznej. Przez 15 lat związany z Dziennikiem Łódzkim i Polska TheTimes. Z wykształcenia socjolog stosunków politycznych, absolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Po godzinach fotografuje, projektuje, maluje, tworzy muzykę.
Więcej z kateogrii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Ból lewej ręki - co oznacza boląca lewa ręka?
Przeczytaj artykuł
Ból pięty - jakie są przyczyny bólu z tyłu i od spodu?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Pytanie: W jakim wieku dostrzegłaś objawy zaburzeń hormonalnych?

  >15

  15-20

  20-30

  30<

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Ból lewej ręki - co oznacza boląca lewa ręka?
Ból pięty - jakie są przyczyny bólu z tyłu i od spodu?
Ból pod kolanem - z tyłu, z przodu, z boku. Co oznacza?
Ból pod pachami - możliwa diagnoza i zalecenia

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama