Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗

Tak smakuje lato! Dlaczego warto pić kompoty?

Podstawowym nawykiem pozwalającym zachować zdrowie jest prawidłowe nawodnienie organizmu. Co jednak, gdy mamy problem z wypijaniem odpowiedniej ilości wody? Zamiast szkodliwych słodkich napojów warto przygotować znany nam zazwyczaj z czasów dzieciństwa kompot. Będzie on nie tylko cieszył smakiem sezonowych owoców, ale również dostarczy kilku cennych, korzystnie wpływających na zdrowie witamin, składników mineralnych czy polifenoli.
Kompot z gruszek w dzbankach
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Kompot to napój powstający z gotowania różnych owoców, a nawet niektórych warzyw.
  • Można przygotować go ze świeżych, mrożonych lub suszonych owoców.
  • Stanowi cenne źródło witamin oraz składników mineralnych, jak potas, wapń, żelazo czy magnez. Zawiera również dużo błonnika.
Spis treści

Reklama

Czy kompot jest zdrowy? Właściwości

Kompot to napój powstający podczas gotowania różnego rodzaju surowców owocowych takich jak np. jabłka, truskawki, śliwki czy suszone owoce.  W zależności od składników, z których został przygotowany będzie posiadał różne wartości odżywcze.

Wiele osób zastanawia się, czy kompot ma witaminy? Odpowiedź na to pytanie brzmi tak! Ten napój może być cennym źródłem witamin takich jak: witaminy z grupy B, K czy też pewnych ilości witaminy C. Znajdziemy w nim także składniki mineralne m in.: potas, wapń, żelazo czy magnez.

Spożywany razem z owocami dostarczy organizmowi błonnika również tego we frakcji rozpuszczalnej w wodzie. Tego typu włókno pokarmowe ma ogromny wpływ na zdrowie np. poprzez wspieranie prawidłowej mikroflory jelita, obniżanie poziomu cholesterolu czy detoksykację.

Rozważając czy kompot jest zdrowy należy pamiętać także o tym, że będzie on źródłem licznych związków aktywnych biologicznie o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym np. polifenoli. Od setek lat napoje tego typu były wykorzystywane pomocniczo w łagodzeniu różnych dolegliwości np. biegunek, zaparć, infekcji górnych dróg oddechowych. Do dzisiaj kompot może być ciekawą alternatywą dla innych słodkich napojów. Warto jednak pamiętać, że najlepsza opcją jest przygotowywanie go bez dodatku cukru.

Reklama

Z czego najlepiej zrobić kompot?

Kompot to napój, który można przygotować zarówno ze świeżych, mrożonych czy suszonych owoców. Do produktów, z których można przygotować smaczne, sezonowe kompoty należą szczególnie:

  • jabłka,
  • gruszki,
  • truskawki,
  • śliwki,
  • czereśnie,
  • wiśnie,
  • winogrona,
  • rabarbar,
  • agrest,
  • pomarańcze.

Pysznym urozmaiceniem będzie sporządzanie również napojów wieloowocowych. Warto wiedzieć, że ciekawym surowcem do produkcji kompotów może być też dynia. W okresie świątecznym często przygotowuje się z kolei kompot z suszu.

Kompot z mrożonych, suszonych lub wędzonych owoców? Czemu nie!

Co ważne napój ten można przygotowywać nie tylko ze świeżych owoców. Poza sezonem możemy wykorzystywać np. te w wersji mrożonej.

Warto pamiętać, że właśnie mrożenie uważa się za jeden z najlepszych sposobów konserwowania żywności. Nie tylko pozwala przedłużać jej trwałość, ale też wiąże się z najmniejszymi stratami wartości odżywczych. Szczególnie w okresie zimowym daje możliwość cieszenia się smakiem owoców typy śliwki, maliny czy wiśnie.

Kompot z mrożonych truskawek będzie więc nie tylko smaczny, ale dodatkowo zdrowy.

Surowcem do produkcji takich napojów są także owoce suszone oraz dodatkowo wędzone. Te ostatnie nadają kompotowi niepowtarzalny aromat.

Reklama

Jak zrobić domowy kompot? Przepis

Choć wielu z nas kompot podawany do obiadu kojarzy się z reliktem przeszłości warto pamiętać, że prawidłowo przygotowany może cieszyć smakiem i dostarczać sporo cennych składników takich jak witaminy, związki mineralne czy błonnik.

Należy jednak pamiętać, że korzystanie z walorów zdrowotnych tego napoju powinno uwzględniać jego przygotowanie bez dodatku cukru. Odpowiednia kompozycja owoców, które są bogate w cukier owocowy zwany fruktozą powinna zapewnić właściwy smak kompotu.

Wiele osób zastanawia się, jak zrobić domowy kompot i czy jest to czasochłonne. Okazuje się, że to prosty proces, który nie wymaga szczególnych umiejętności kulinarnych. Opiera się na odpowiednim gotowaniu owoców we właściwych proporcjach.  Oto przepis na kompot:

Letni domowy kompot bez cukru

Składniki:

  • truskawki - garść,
  • jabłka słodkie - 2 sztuki,
  • rabarbar - 6 łodyg,
  • suszone daktyle - 4 sztuki,
  • kardamon - 4 ziarenka,
  • laska wanilii - sztuka,
  • woda - 2 litry.

Przygotowanie:

Rabarbar i owoce umyj i osusz. Rzewień pokrój na 1 cm kawałki.  Jabłek nie obieraj tylko pokrój w ósemki. Rabarbar, jabłka, daktyle oraz przyprawy zalej woda, doprowadź do wrzenia i gotuj 10 minut lub aż do miękkości. Garnek zdejmij z ognia. Następnie dodaj pokrojone w połówki truskawki i dodaj do kompotu. Poczekaj aż ten ostygnie. Podawaj schłodzony.

Kompot jabłkowo-śliwkowy

Składniki:

  • jabłko - duża sztuka,
  • śliwki - 300g dojrzałych,
  • imbir - kawałek około 4 cm,
  • cynamon - 2 laski,
  • goździki - kilka sztuk,
  • woda - 2 litry,
  • sok z cytryny - kilka kropel.

Przygotowanie:

Jak zrobić ten kompot? Owoce umyj i pokrój w kostkę. Gotuj wraz z przyprawami około 45 minut.  Wymieszaj z sokiem z cytryny.

Reklama

Kompot w słoikach, czyli sposób na lato zimową porą

Przygotowanie kompotu w słoikach to doskonały sposób na to, by cieszyć się smakami lata cały rok. Szczególnie warto wykorzystywać do produkcji tego napoju owoce, na które sezon jest stosunkowo krótki, czyli np. czereśnie, truskawki, wiśnie czy śliwki. Można też kompot na zimę potraktować, jako sposób na wykorzystanie dużej ilości zebranych owoców takich jak jabłka czy gruszki.

Ważnym elementem jest tutaj odpowiednie zakonserwowanie napoju. Zawsze należy korzystać z dokładnie wymytych i wyparzonych słoików.

Można wybrać dowolną metodę pasteryzacji. Sprawdzi się tutaj zarówno gotowanie w wodzie jak i pozostawienie słoików w piekarniku. Wekowanie na mokro polega na gotowaniu słoików w garnku z wodą (zanurzamy je do 2/3 wysokości słoików). Ile pasteryzować kompot? W tym przypadku należy to robić przez około 20 minut.

Następnie należy wyjąć słoiki i ustawić je do góry dnem (słoiki typu twist pff) lub standardowo (weki) w ciemnym miejscu na ściereczce na 24h.

Co zrobić z owocami z kompotu i dlaczego nie należy ich wyrzucać?

Owoce użyte do produkcji kompotu warto wykorzystać. W pierwszej kolejności należy podawać je z samym napojem po to, by zawierał więcej składników prozdrowotnych oraz błonnika.

Pozostałą ich część możemy też wykorzystać do deserów, przekąsek czy nawet dań obiadowych. Doskonale sprawdzą się, jako baza do przygotowania kisieli, galaretek oraz frużeliny.

Zastanawiając się, jak wykorzystać owoce z kompotu warto brać pod uwagę ich dodatek do jogurtów, kefirów czy maślanek. Można z nich także sporządzić zupę owocową lub owocowy sos np., jako składnik dań mięsnych. Posłużą po odsączeniu, jako farsz do pierogów owocowych oraz np. naleśników.

Reklama

Kiedy lepiej zrezygnować z picia kompotów?

Kompoty, szczególnie te słodzone, nie będą napojem polecanym osobom chorujących na cukrzycę lub doświadczającym insulinooporności.

W przypadku małych dzieci napoje (te sporządzane bez dodatku sacharozy) powinny stanowić jedynie niewielki dodatek do codziennej diety. W tym przypadku należy je traktować  podobnie jak soki.  Głównym napojem służącym do nawadniania powinna być woda.

Kompotów powinny unikać również osoby cierpiących na alergię, jeśli któryś z składników napoju powoduje reakcję uczuleniową.

Czytaj również

Bibliografia

  • Juhaimi F., Ghafoor K., Effect of various food processing and handling methods on preservation of natural antioxidants in fruits and vegetables, Journal of Food Science and Technology -Mysore- 55(3).
  • Boyer, J., & Liu, R. H. (2004). Apple phytochemicals and their health benefits. Nutrition journal, 3(1), 5.
  • Majewska-Wierzbicka, M., & Czeczot, H. (2012). Flavonoids in the prevention and treatment of cardiovascular diseases. Polski merkuriusz lekarski: organ Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, 32(187), 50-54.
  • Bae, S. H. (2014). Diets for constipation. Pediatric gastroenterology, hepatology & nutrition, 17(4), 203-208.
dietetyk i psychodietetyk Marzena Rojek-Ledwoch
Artykuł napisany przez
dietetyk i psychodietetyk Marzena Rojek-Ledwoch
Dietetyczka, specjalistka ds. zdrowia publicznego, wykładowczyni, nauczycielka i przyszła psychodietetyczka. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Pracuje z pacjentami indywidualnymi od ponad dekady w gabinecie oraz drogą online. Specjalizuje się w opiece nad osobami chorującymi na zaburzenia odżywiania oraz zaburzenia metaboliczne. Pracuje również z pacjentami po operacjach bariatrycznych. Pasjonatka prostej kuchni i zwolenniczka rozsądnych relacji z jedzeniem. Prywatnie fanka jogi i szczęśliwa mama Staszka.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Napoje
Melisa - właściwości i działanie. Jak parzyć i ile razy dziennie pić?
Parzenie melisy
Sok z glistnika - jak wycisnąć? Czy wyciąg z jaskółczego ziela pomaga na kurzajki?
Sok z glistnika w ciemnej butelce
Przyniesie ulgę w walce z kacem!
Kobieta stosuje jeden ze sposobów na kaca
Podobne artykuły
Syrop z mleczu mniszka lekarskiego
Sprawdzony przepis na syrop z mniszka lekarskiego. Na co pomaga i jak zrobić go w domu?
Woda z brzozy
Jakie właściwości ma woda brzozowa? Poznaj działanie i zastosowanie
Filiżanka mleka z kurkumą
Złote mleko - przepis z kurkumą. Jak zrobić i na co pomaga?
Zastosowanie imbiru w leczeniu
Syrop z imbiru, miodu i cytryny, czyli domowy sposób na przeziębienie i kaszel
Srebro koloidalne do picia na ból gardła
Srebro koloidalne do picia: dawkowanie i właściwości. Jakie?

Reklama


Jak się uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi?
Sprawdź!