Skurcze łydek w ciąży - przyczyny. Co stosować i jeść?

Skurcze łydek w ciąży występują u wielu kobiet, najczęściej będąc konsekwencją niedoboru magnezu – choć nie tylko. Zobacz, jakie są przyczyny zaburzenia. Dowiedz się, co stosować, aby zmniejszyć jego uciążliwość. Co jeść, ile pić, jak się ruszać?
Kobieta w ciąży ze skurczem łydek
źródło:123RF

Spis treści

Skąd się biorą skurcze łydek w ciąży?

Skurcze łydek w ciąży są zaburzeniem występującym powszechnie i stosunkowo niegroźnym, aczkolwiek wydatnie obniżającym komfort życia, a w szczególności snu  (często objawiają się w nocy). Patogeneza nadmiernej kurczliwości mięśni kończyn dolnych w tym szczególnym okresie życia jest złożona, wyróżnić można jednak kilka podstawowych czynników sprawczych. 

Najczęstsze przyczyny skurczów łydek w ciąży to:

  • niedobory magnezu i potasu, przy jednoczesnej nadpodaży fosforu, związane z różnego typu procesami zachodzącymi w organizmie kobiety;
  •  cukrzyca ciążowa oraz częste w tym okresie zaburzenia krążenia, dodatkowo zwiększające zapotrzebowanie na magnez;
  • ucisk na struktury nerwowe i naczyniowe przez rozrastającą się macicę i związane z tym zaburzenia przewodzenia impulsów nerwowo-mięśniowych oraz utrudniony odpływ krwi z kończyn;
  • siedzący lub leżący tryb życia, a także znaczny wzrost masy ciała, powodujące przeciążenia zastałych kończyn nawet przy najmniejszej aktywności fizycznej.

Jaki magnez na skurcze łydek w ciąży?

Ze wszystkich wyżej wymienionych czynników, największe znaczenie przypisuje się niedoborom magnezu. Pierwiastek ten oddziałuje na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe, wprost ograniczając kurczliwość łydek. Zapotrzebowanie na Mg zwiększa się wraz ze wzrostem masy ciała. 

ciąży dodatkowym czynnikiem jest zużycie jego pokładów przez płód. Z opracowań Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) wynika, że kobieta ciężarna powinna dziennie przyjmować 320 mg magnezu, to jest o 40 gram więcej niż przed zapłodnieniem (z tego średnio 8 mg przypada na płód). 

Eksperci podkreślają, że codzienna rutynowa dieta nie jest w stanie zaspokoić podwyższonego zapotrzebowania, tym bardziej jeśli znajdują się w niej tłuszcze, wapń i fosfor, obniżające wchłanianie Mg do organizmu. Stąd tak częste niedobory tego pierwiastka i związane z nimi skurcze nóg. Rodzi to konieczność suplementacji.

Jaki magnez stosować na skurcze łydek w ciąży? Skutecznym remedium są dostępne w aptekach bez recepty tabletki zawierające znaczne ilości Mg, oferowane przez różnych producentów i w niewielkim stopniu różniące się składem. Warto zwrócić uwagę, że większość z nich zawiera także dodatkowe składniki obniżające kurczliwość łydek w ciąży, takie jak potas czy witamina B6.

Co na skurcze łydek w ciąży?

Jak jeszcze można sobie radzić z problemem? Co na skurcze w łydkach w ciąży oprócz preparatów magnezowych? 

Kluczowe znaczenie mają:

  • wystarczająca podaż płynów – w celu zachowania równowagi wodno-elektrolitowej należy pić 2-2,5 litra wody dziennie, w regularnych odstępach, w porcjach po około 200 ml;
  • dbałość o zachowanie masy ciała na możliwie niskim poziomie. Unikanie spożycia produktów zawierających duże ilości tłuszczów nasyconych oraz cukrów prostych, rugowanie nawyków nocnego podjadania;
  • utrzymywanie aktywności fizycznej na adekwatnym do stanu zdrowia poziomie. Nie należy nadwyrężać kończyn, ale też nie powinno się spoczywać nieruchomo przez wiele dni z rzędu. Szczególnie polecaną formą treningu jest pływanie.
  • Dodatkowo pomocne mogą okazać się ciepłe (ale nie gorące) kąpiele tuż przed snem. Warto też zadbać o obniżenie napięcia emocjonalnego, które również może być przyczyną nadmiernej kurczliwości mięśni. 

Co jeść na skurcze łydek w ciąży?

Kluczowym czynnikiem pozwalającym zapobiegać skurczom lub zredukować ich nasilenie i bolesność, jest dieta. 

Co jeść na skurcze łydek w ciąży? Warte polecenia są w szczególności:

  •  produkty bogate w magnez: kasza gryczana, rośliny strączkowe, szpinak, pieczywo razowe, ryby, migdały, orzechy, kakao, gorzka czekolada;
  •  produkty bogate w potas: rośliny strączkowe, brokuły, szpinak, marchew, pomidory, wszelkie odmiany kaszy, płatki owsiane;
  • produkty bogate w witaminę b6, w tym mięso, wędliny i ryby, ziemniaki, pieczywo żytnie i pszenne. 

Bezwzględnie unikać natomiast należy alkoholu oraz kawy. Napoje wysokoprocentowe generalnie są zabronione w ciąży, kawa natomiast powoduje silne wypłukiwanie magnezu z organizmu. 

Skurcze łydek w I, II i III trymestrze oraz po porodzie

Najsilniejsze są skurcze łydek w III trymestrze, tuż przed zbliżającym się porodem. W naturalny sposób jest to związane z nasileniem mechanizmów omówionych wyżej, takim jak wzrost masy, ograniczenie aktywności fizycznej, znaczne powiększenie macicy, nocne podjadanie etc. 

Należy pamiętać, że po urodzeniu dziecka skurcze nie nie ustają automatycznie. Choć waga zaczyna wracać do normy, a ucisk macicy na nerwy i naczynia krwionośne ustępuje, w jeszcze większym stopniu zwiększa się zapotrzebowanie na magnez. Jak podaje IŻiŻ, u kobiet karmiących piersią wynosi ono aż 350 miligramów, czyli o 30 mg więcej niż w ciąży i 70 mg ponad codzienną normę. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • Edyta Pietraś, Anna Wojtasik, Co warto wiedzieć o magnezie? Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, https://ncez.pl
  • Krzysztof W. Nicpoń, Bóle mięśniowe i kurcze bolesne w praktyce neurologa, Polski Przegląd Neurologiczny, Numer Tom 3, Nr 4 (2007)
  • Agata Karowicz-Bilińska i inni, Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania preparatu Chela-Mag B6® Mama w położnictwie i ginekologii, Ginekol Pol. 2011, 82

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!