Witamina C liposomalna - czy jest lepsza? Właściwości i dawkowanie

Witamina C liposomalna - czy jest lepsza? Tak! Wchłania się do organizmu w ponad 90 procentach i jest obecnie najlepiej przyswajalną postacią witaminy C. Jej zaletą jest także to, że bardzo powoli uwalnia się w organizmie, wydłużając swoje terapeutyczne działanie. Sprawdź jak samemu zrobić w domu i dawkować witaminę C liposomalną.
Tabletki z witaminą C na łyżce
Źródło: 123RF
Spis treści

Amerykańscy naukowcy pokładają spore nadzieje w dużych dawkach witaminy C stosowanych w terapii onkologicznej. W czasopiśmie Science Translational Medicine jakiś czas temu opublikowali wyniki swoich badań, z których wynika, że ogromne dawki kwasu askorbinowego podane dożylnie, poprawiły efektywność chemioterapii u myszy.

Dożylnie podawana witamina C u ludzi chorych na raka poprawiła jakość ich życia w trakcie leczenia. Może alternatywą dla uciążliwych dożylnych wlewów z kwasem askorbinowym stanie się liposomalna witamina C?

Witamina C liposomalna właściwości

Kwas askorbinowy udało się już zamknąć w liposomach, czyli mikroskopijnych kapsułkach fosfolipidowych, które z jelita cienkiego przedostają się wprost do krwioobiegu. Ochrona fosfolipidów sprawia, że cenna zawartość liposomów jest chroniona przed:

  • enzymami
  • sokami trawiennymi
  • żółcią

Dzięki temu liposomy docierają do wszystkich komórek układu krwionośnego i dopiero tam uwalniają witaminę C. I właśnie dlatego liposomalna witamina C potrafi się wchłonąć aż w 95 procentach, w przeciwieństwie do tradycyjnej witaminy C, która wchłania się jedynie w 60 procentach. Porównywalną wchłanialność mają obecnie jedynie wlewy dożylne witaminy C. Co ciekawe w przypadku leczenia ostrego zespołu wirusowego jeden gram połkniętej liposomalnej witaminy C ma takie samo działanie, co 5-10 razy większa dawka podawanego dożylnie preparatu.  Dodatkowo plusem jest to, że liposomalna witamina C nie ma negatywnego wpływu na żołądek.

Liposomalna witamina C dawkowanie

W aptekach można obecnie kupić różne postaci liposomalnej witaminy C, są tabletki, preparaty w proszku lub witamina C liposomalna w płynie. Główną wadą tych preparatów jest jednak wysoka cena.

Jak dawkować liposomalną witaminę C? Dawki tej postaci witaminy C powinno się zwiększać stopniowo, zaczynając od 100-200 mg przyjmowanych w ciągu dobę do nawet 3 g. W niektórych schorzeniach można jeszcze zwiększyć dawkę, bez obawy podrażnienia żołądka.

Warto jednak pamiętajmy, że nie można zażywać witaminy C łącznie z surową cukinią, ogórkiem lub kabaczkiem, ponieważ warzywa te zawiera enzym zwany askorbinazą, który rozkłada kwas askorbinowy.

Liposomalna witamina C jak zrobić?

Nie jesteśmy skazani na drogie produkty, które oferują nam apteki i sklepy z suplementami diety. Okazuje się, że witaminę C liposomalną można zrobić samemu w domu, wykorzystując do tego naczynie z ultradźwiękami do czyszczenia biżuterii. W wanience takiej jesteśmy w stanie przy pomocy procesu sonikacji uzyskać liposomalną witaminę C. Do jej domowej produkcji potrzebujemy:

  • Kwas askorbinowy w proszku, który można kupić w internecie
  • Wodę zdemineralizowaną, która sprzedają na stacjach paliw
  • Lecytynę w proszku lub granulkach, dostępną w sklepach ze zdrową żywnością
  • Wagę kuchenną,
  • Myjkę ultradźwiękową (wydajność 38 Khz),
  • Blender

24 g lecytyny rozpuszczamy w 240 mln ciepłej wody i odstawiamy na pół godziny. Potem blendujemy roztwór przez kilka minut, żeby zlikwidować wszelkie grudki. 14 g kwasu askorbinowego rozpuszczamy w 120 mln letniej wody i oba roztwory wlewamy do wanienki ultradźwiękowej, mieszamy ciecz plastikową słomką i włączamy urządzenie na 20-30 minut. Po tym czasie mamy gotową witaminę C liposomalną w płynie. Całość trzeba przelać do butelki i przechowywać najlepiej w lodówce (do tygodnia).

Domową liposomalną witaminę C powinniśmy zażywać pół godziny przed posiłkiem, który powinien składać się z warzyw i owoców. Zawarte w nich bioflawonoidy pomogą wchłonić się witaminie C. Już jedna łyżka stołowa takiego preparatu pozwoli nam przyswoić ok. 460 mg czystej witaminy C. 

Czytaj również
Artykuł napisany przez
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Od początku związana z dziennikarstwem medycznym. Autorka licznych wywiadów, artykułów oraz reportaży poświęconych zdrowiu i medycynie. Wyróżniona w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2015 przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia. W latach 2009-2010 związana z Gazetą Wyborczą, od 2010 do 2015 roku odpowiadała za dział zdrowie w serwisach i dzienniku „Polska The Times. Dziennik Łódzki”. Od 2016 roku związana z Medme.pl, jako redaktor naczelna portalu i wiceprezes spółki Pharma Partner.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Witaminy w ciąży i przed ciążą - A, C, D czy E? Zobacz, jakie brać
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Podobne artykuły
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Witaminy na włosy – jakie stosować, aby poprawić stan włosów?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama