Najzdrowsze miejsce w internecie

Najlepsza witamina C – właściwości i działanie

Najlepsza witamina C to taka, która skutecznie chroni organizm przed częstymi infekcjami lub pomaga zwalczać te już istniejące. Jak ocenić, która rzeczywiście wspiera układ odpornościowy w walce z chorobami?
Najlepsza witamina C
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Najlepsza witamina C to ta wysoce przyswajalna, która wchłania się z układu pokarmowego. Wspomaga ona organizm w walce z czynnikami chorobotwórczymi.
  • Najbardziej wartościowa witamina C pochodzi z pożywienia, głównie surowych owoców i warzyw. Jej najbogatszym źródłem jest acerola.
  • Witamina C dla dzieci powinna być naturalnego pochodzenia. W momentach osłabienia odporności można ją suplementować, ale tylko, wybierając starannie bezpieczne preparaty.
SPRAWDŹ TEŻ: Witamina C prawoskrętna – co o niej wiadomo?
Spis treści

Reklama

Jaka jest najlepsza witamina C?

Witaminy to grupa zróżnicowanych, chemicznych związków organicznych niezbędnych żywym organizmom do prawidłowego funkcjonowania. Organizm człowieka potrzebuje witamin, ale sam nie ma zdolności ich syntetyzowania, dlatego muszą być mu dostarczane systematycznie z zewnątrz – głównie z pożywienia.

Witaminy pełnią w organizmie rozmaite funkcje i wspierają różne układy. Witamina C przede wszystkim wspomaga układ immunologiczny, odżywiając i pobudzając do pracy jego komórki. Skąd jednak wiadomo, czy przyjmowane substancje rzeczywiście działają korzystnie i są skuteczne? Jaka jest najlepsza witamina C? Taka, która faktycznie pomaga budować naturalną odporność i zwalczać w organizmie procesy chorobowe.

Producenci suplementów diety reklamują swoje produkty jako wysoce przyswajalne, kuszą klientów przyjemnymi formami swoich produktów i atrakcyjnymi opakowaniami. Na co jednak warto zwrócić uwagę przy wyborze preparatów witaminowych?

Najlepsza witamina C na rynku to taka, która posiada odpowiednie stężenie substancji aktywnej, wychodząc naprzeciw codziennemu zapotrzebowaniu. Również taka, która dobrze się wchłania, a jej działanie jest długotrwałe. Tylko wówczas zapewni organizmowi skuteczną ochronę przed infekcjami, nawet w momentach osłabionej odporności.

Jaką witaminę C wybrać?

Preparatów farmaceutycznych z witaminą C dostępnych w aptekach jest bardzo dużo. Różnią się one między sobą formą (krople, syropy, proszek, tabletki, kapsułki) oraz ceną. Jak zdecydować się na konkretny produkt? Najważniejsze to nie dać się zwieść chwytom marketingowym, ale posłuchać rady osoby wykwalifikowanej – poradzić się lekarza lub farmaceuty. Może okazać się, że najlepsza witamina C to ta będąca lekiem, a nie suplementem diety, ponieważ jej skuteczność musiała zostać potwierdzona naukowymi badaniami.

Przed zakupem można też poczytać w Internecie rankingi najlepszych witamin C dostępnych na rynku. Analizując taki ranking, warto jednak zwrócić uwagę na skład preparatów, a nie ich nazwy lub opakowania.

Należy też pamiętać, że najlepsza witamina C dla dorosłych nie będzie dobrym wyborem dla dzieci, a jeszcze inne produkty mogą być specjalnie dedykowane osobom w podeszłym wieku. Każdy preparat powinien więc zostać dobrany do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Chcesz uzupełnić niedobór witamin i minerałów? Kliknij tutaj

Najlepsze źródło witaminy C

Przed zakupieniem witaminy C w tabletkach czy syropie warto zadbać o jej wysoką podaż w codziennej diecie. Najlepszym źródłem witaminy C jest zdrowa żywność, a w szczególności niektóre surowe owoce i warzywa. Spożywając je codziennie można zaspokoić zapotrzebowanie na tę substancję i wówczas w ogóle nie ma konieczności jej suplementowania.

Jakie produkty mają najwięcej witaminy C? Spośród warzyw najbogatszymi źródłami są kolejno:

  • natka pietruszki (269 mg na 100 g produktu),
  • papryka (125-200 mg),
  • brukselka (65-145 mg).

Wśród owoców natomiast na podium rankingu znajdują się:

  • acerola (1000-4500 mg),
  • dzika róża (250-800 mg),
  • czarna porzeczka (150-300 mg).

Wśród preparatów farmaceutycznych jest duży wybór tych, które również zawierają naturalną witaminę C, można więc stosować je przy niewystarczającej podaży substancji w diecie.

Najlepsza witamina C dla dzieci

Organizmy dziecięce są bardziej narażone na działanie bakterii, wirusów i innych chorobotwórczych czynników, ponieważ ich odporność nabyta (zwana również swoistą) nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Dzieci w okresie jesienno-zimowym często łapią wirusowe infekcje dróg oddechowych, stany zapalne i przeziębienia. Aby temu zaradzić, warto zwiększyć podaż witaminy C.

Jaka witamina C jest najlepsza dla dzieci? Oczywiście ta naturalna, pochodząca z pożywienia. Dlatego latem należy dbać, by dziecko jadło jak najwięcej bogatych w nią owoców – porzeczek, truskawek, malin, agrestu, jabłek itd. Jest to najzdrowszy sposób na magazynowanie w organizmie witamin na trudny, zimowy czas. Zimą spożywanie owoców też powinno odbywać się na co dzień. Wówczas można podsuwać dziecku cytrusy, banany czy kiwi.

Jeśli jednak, mimo dbałości o dietę, dziecko nadal podatne jest na zachorowania, można suplementować witaminę C dla dzieci, wybierając jednak produkty przeznaczone dla małych pacjentów. Najwłaściwsze są te o naturalnym składzie, np. z dodatkiem aceroli. Najlepsza acerola dla dzieci znajduje się w przebadanych, bezpiecznych preparatach, np. pod postacią soku.

Reklama

Najlepiej przyswajalna witamina C

Często, gdy mowa o lekach lub suplementach diety, słyszy się o ich przyswajalności. Co to oznacza? Otóż przyswajalność jest to stopień wchłonięcia przez organizm substancji zawartych w pożywieniu lub właśnie w preparatach farmaceutycznych. Niektóre z nich bowiem niemal w ogóle się nie wchłaniają, a jedynie przebywają „wędrówkę” po przewodzie pokarmowym i zostają wydalone na zewnątrz.

Jaka witamina C jest najlepiej przyswajalna?  Badania wykazują, że jest to naturalna witamina C, czyli pochodząca z roślinnych źródeł. Jest wyżej przyswajalna, niż jej syntetyczny odpowiednik, dlatego też, aby zapewnić organizmowi najskuteczniejszą ochronę, najlepiej przyjmować tę z pożywienia lub z wyciągów z bogatych w nią roślin.

Co jeszcze wpływa na przyswajalność witaminy C? Badania pokazują, że spore znaczenie ma jej dawkowanie i – co ciekawe – przyjmowanie zbyt dużych dawek osłabia wchłanianie. Maksymalna pojedyncza dawka powinna więc wynosić 200 mg, ponieważ powyżej tej wartości mechanizmy obronne organizmu zmniejszają przyswajalność.

Odpowiedni poziom witamin i minerałów jest niezwykle ważny, dlatego jeśli występują niedobory należy je niezwłocznie uzupełnić. Oprócz zbilansowanej diety można sięgnąć po preparaty, pomagające pozbyć się niedoborów. Co ważne, dawka powinna być dopasowana do wieku i indywidualnych potrzeb. Jeśli odpowiedniego szukasz preparatu kliknij tutaj.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Janda K., Kasprzak M.,Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, w: Pomeranian Journal of Life Sciences 2015, 61, 4, 419–425
  • A. Kantorska, Witamina C – rola i znaczenie dla organizmu https://www.woia.pl/dat/attach/921_witamina-c-rola-i-znaczenie---praca-specjalizacja-apteczna-agnieszka-kantorska.pdf [25.08.2021]
  • Zimowy alfabet odporności, Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zimowy-alfabet-odpornosci [25.08.2021]
  • Lebiedzińska A., Czaja J., Petrykowska K., Szefer P., Soki nektary owocowe źródłem witaminy C, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLV, 2012, 3.
Justyna Gabrysiak-Kula
Artykuł napisany przez
Justyna Gabrysiak-Kula
W 2009 roku zdobyła tytuł magistra kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobyła w Radiu Łódź, współtworząc audycje młodzieżowe. Od kilku lat pracuje jako copywriter, specjalizując się w tematyce medycznej, kosmetycznej, parentingowej i w dziedzinach pokrewnych. Napisała dotąd setki artykułów o zdrowiu. Prywatnie wychowuje dzieci, pływa i czyta książki, choć to właśnie pisanie było zawsze jej ulubionym zajęciem.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez: gdzie jest go najwięcej? Przykłady
Szpinak, migdały i awokado, czyli produkty o dużej zawartości magnezu
Podobne artykuły
Witaminy na włosy – jakie na wypadanie i porost włosów?
Przedawkowanie witaminy D u dzieci i dorosłych - czym grozi?
Badanie poziomu witaminy D - kiedy wykonać, czy na czczo?
Witamina C prawoskrętna: czym różni się od lewoskrętnej?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!