Najzdrowsze miejsce w internecie

Przedawkowanie witaminy C - jakie są skutki uboczne?

Chętnie sięgamy po preparaty z witaminą C, które są dostępne bez recepty i mogą być podawane bez kontroli lekarza. Wydaje się nam, że można je brać bezkarnie w dowolnych dawkach. Sprawdź, czy można przedawkować witaminę C i czy jest to groźne.
Produkty bogate w witaminę C
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Witamina C jest zalecana przez lekarzy, ponieważ ma wiele zalet dla organizmu. Jej przedawkowanie może powodować skutki uboczne.
  • Przy przyjmowaniu witaminy C należy uważać na zalecaną dawkę. W razie obawy złego oszacowania zapotrzebowania organizmu na tę witaminę, należy skontaktować się z lekarzem.
  • Witamina C działa wspierająco w leczeniu wielu chorób. Przy licznych schorzeniach, jak np. kamica nerkowa, przyjmowanie witaminy C nie jest jednak wskazane.
SPRAWDŹ TEŻ: Źródła witaminy C - w czym jest jej najwięcej?
Spis treści

Wielu pacjentów zastanawia się nad tym, czy przedawkowanie witaminy C jest możliwe. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak jednoznaczna, bo kwas askorbinowy należy do grupy witamin, które rozpuszczają się w wodzie i ich nadmiar nie kumuluje się w organizmie, tak, jak zdarza się to w przypadku rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, E i K.

Nie oznacza to jednak, że gigantyczne dobowe dawki kwasu askorbinowego pozostaną bez wpływu na nasz organizm. U zdrowych pacjentów nadmiar witaminy C, choć czasem manifestuje się uciążliwymi objawami, nie zagraża zdrowiu ani życiu.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę C?

Zapotrzebowanie na witaminę C zależy od wieku, płci i stanu fizjologicznego człowieka.  U dzieci witaminę C można przedawkować, jeśli jej dzienna porcja przekracza 40 mg. U dorosłych zalecane dawki to od 100 do 200 mg kwasu askorbinowego na dobę.

Większe ilości kwasu askorbinowego, ponad 1000 mg dziennie mogą wywołać bardziej lub mniej dotkliwe objawy przedawkowania witaminy C.

Trzeba jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wzrasta w różnych patologicznych sytuacjach, np.:

  • w stanach chorobowych,
  • przy nadciśnieniu tętniczym,
  • przy zaburzeniach łaknienia,
  • przy wymiotach i biegunkach,
  • u cukrzyków,
  • u kobiet karmiących,
  • u alkoholików,
  • u palaczy,
  • u zdrowych osób po intensywnym wysiłku fizycznym.

Objawy przedawkowania witaminy C

Chociaż uważa się, że kwas askorbinowy nie jest toksyczny, bo żadne badania nie udowodniły, że nadmiar witaminy C może toksycznie wpływać na organizm ludzki (nie ma też działania teratogennego), to ogromne dawki tej substancji mogą wywołać pewne skutki uboczne. Objawy przedawkowania witaminy C mogą:

  • przybrać postać wysypki na skórze
  • powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak nudności, zgaga, wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, wymioty.

Są to jednak niegroźne objawy, które zazwyczaj mijają po odstawieniu zwiększonych dawek witaminy.

Groźniejsze skutki przedawkowania witaminy C

Na nadmierne dawki witaminy C powinni jednak uważać pacjenci z kamicą nerkową lub mający tendencje do tworzenia się kamieni w układzie moczowym. Naukowcy ze szwedzkiego Karolinska Institute przez 11 lat badali ponad 20 tys. mężczyzn, którzy codziennie połykali 1000 mg witaminy C.

Po zakończeniu badania okazało się, że pacjenci ci dwa razy częściej mieli kłopoty z kamieniami nerkowymi niż ci, którzy nie wspomagali się kwasem askorbinowym. Im dawki suplementu były wyższe, tym częściej dochodziło do krystalizacji moczanów oraz szczawianów i powstawania kamieni nerkowych.

Jak nie przedawkować witaminy C?

Trudno przedawkować witaminę C pochodząca z naturalnego źródła. Dlaczego jest to praktycznie niemożliwe? Bo fizycznie trudno włączyć do diety tak duże ilości warzyw i owoców. Pamiętajmy, że jedna tabletka witaminy C 1000 dostarcza organizmowi tyle witaminy, co 2 kg pomarańczy lub 20 kg jabłek. Kto zje tyle owoców w ciągu dnia?

Dodatkowo zawartość witaminy C w tych samych owocach i warzywach, ale rosnących w innym klimacie, nie jest taka sama. Okazuje się, że banany w Pakistanie są bardzo bogatym źródłem witaminy C, a banany, które kupują Amerykanie uważane są za bardzo ubogie źródło kwasu askorbinowego.

Sięgajmy po witaminę C, bo jest niezwykle cenna dla naszego organizmu, opóźnia procesy starzenia, pomaga w walce z wieloma chorobami, uszczelnia naczynia krwionośne i działa przeciwzapalnie. Gdy jest taka potrzeba wprowadźmy do diety także suplementy z witaminą C, ale pamiętajmy, żeby zawsze robić to z głową.

Czytaj również

Bibliografia

  • Wilson JX. Regulation of Vitamin C Transport. Annu. Rev. Nutr. 2005; 25: 105–25.
  • Jarosz M. Interakcje leków z żywnością i alkoholem. Borgis 2004.
  • Padayatty SJ, Sun AY, Chen Q et al. Vitamin C: Intravenous Use by Complementary and Alternative Medicine Practitioners and Adverse Effects. PLoS One. 2010; 5 (7): e11414.
  • Vollbracht C, Schneider B, Leendert V et al. Intravenous Vitamin C Administra- tion Improves Quality of Life in Breast Cancer Patients During Chemo-/Radiotherapy and Aftercare: Results of a Retrospective, Multicentre, Epidemiological Cohort Study in Germany. In Vivo. 2011; 25 (6): 983–990.
  • Padayatty SJ, Sun H, Wang Y. et al. Vitamin C Pharmacokinetics: Implications for Oral and Intravenous Use. Ann Intern Med. 2004; 140 (7): 533–537.
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Artykuł napisany przez
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Od początku związana z dziennikarstwem medycznym. Autorka licznych wywiadów, artykułów oraz reportaży poświęconych zdrowiu i medycynie. Wyróżniona w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2015 przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia. W latach 2009-2010 związana z Gazetą Wyborczą, od 2010 do 2015 roku odpowiadała za dział zdrowie w serwisach i dzienniku „Polska The Times. Dziennik Łódzki”. Od 2016 roku związana z Medme.pl, jako redaktor naczelna portalu i wiceprezes spółki Pharma Partner.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Szpinak, migdały i awokado, czyli produkty o dużej zawartości magnezu
Podobne artykuły
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Witaminy na włosy – jakie na wypadanie i porost włosów?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Clear Aligner - działanie i efekty. Jaka cena całego leczenia?
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama