Dieta kobiety w ciąży - pomysły na lekkostrawną kolację


 
Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekki i niezbyt kaloryczny – w przeciwnym razie zbyt mocno obciążony układ trawienny, może o sobie dość boleśnie dać znać. Panie w ciąży wiedzą, że do zgagi, niestrawności czy zaparć droga nie jest zbyt długa.

Co jeść na kolację będąc w ciąży? Wbrew pozorom nie „za dwoje”, a „dla dwojga”. I nie to, na co mamy ochotę, czyli np. paczkę chipsów czy tabliczkę czekolady podczas oglądania ulubionego serialu.

Pożywne sałatki dla kobiety w ciąży

W diecie dla ciężarnych nie powinno zabraknąć cennych witamin i innych substancji odżywczych, dlatego świetną propozycją na lekkostrawną kolację jest sałatka. Wbrew pozorom nie jest to wyłącznie opcja na lato. Zimą również można skomponować przepyszne zestawy z wykorzystaniem produktów dostępnych właśnie w chłodniejsze miesiące.

Jednym z kluczowych składników diety przyszłych mam powinien być kwas foliowy – w pierwszym trymestrze ciąży odpowiada za kształtowanie się układu nerwowego u dziecka, jest też potrzebny przyszłej mamie. Kwas można oczywiście suplementować, ale należy też pamiętać o naturalnych źródłach jego pochodzenia. Są nimi przede wszystkim zielone warzywa m.in. szpinak, brokuły, bób, szparagi, ale też pomarańcze. Te produkty idealnie nadają się na sałatkę! Do tego domowy winegret albo inny sos, np. miodowo- musztardowy, opieczona grzanka i przepyszna sałatka gotowa!

Dowiedz się już dziś: Dlaczego warto karmić piersią?

Lekkie zapiekanki dla kobiety ciężarnej

Szczególnie zimą mamy ochotę na ciepłe, aromatyczne kolacje. Zamiast jednak zajadać się lazanią z toną beszamelu, warto wybrać np. zapiekane warzywa z chrupiącą posypką z parmezanu i bułki tartej. Świetnie też sprawdzi się leczo lub pieczone naleśniki z warzywami – np. meksykańskie enchilladas.

Znakomitym, pełnym witamin posiłkiem, są także faszerowane i zapiekane warzywa – np. pomidory, papryka czy cukinia. Warto pamiętać, że pomidor jest jednym z nielicznych warzyw (a w zasadzie – owoców), które więcej witamin wydziela po podgrzaniu – szczególnie ważny jest zawarty w pomidorze likopen – przeciwutleniacz z grupy karotenów, który chroni układ krwionośny i działa antyrakowo.

Z kolei papryka jest najlepszym źródłem witaminy C – jest jej pięciokrotnie (!) więcej niż w cytrynie! Warto jednak pamiętać, że ostre odmiany papryki mogą podrażniać układ pokarmowy, natomiast pomagają również w przemianie materii i są pomocne przy kłopotach z zaparciami.

Kolejną propozycją kolacji na ciepło mogą być przeróżne placki. Pod koniec dnia lepiej wystrzegać się cukru, warto więc postawić na wersję warzywną. Świetne placki wychodzą z tartej cukinii, z tartego surowego kalafiora czy z marchwi. Można je zjeść z delikatnym sosem, np. na bazie jogurtu (sprawdź przepis poniżej).

Czego unikać w diecie ciążowej?

- Planując kolację, przyszłe mamy zdecydowanie powinny zrezygnować z produktów wzdymających: kapusty, fasoli, ciecierzycy. Choć są to produkty bardzo zdrowe i powinny znaleźć się w diecie, lepiej zjeść je w trakcie dnia i pozwolić organizmowi na przetrawienie ich przed snem.

- Nie należy też zasłaniać się „zachciankami” i wyeliminować z diety wszelkie śmieciowe jedzenie. Ochota na niezdrowe przekąski i słodycze przychodzi najczęściej właśnie wieczorem, dlatego warto przygotować sobie bezpieczniejszą alternatywę, np. do pochrupania – ekspandowane zboża, a zamiast słodyczy – bakalie. Warto również pomyśleć o alternatywach dla fastfoodów – np. spróbować upiec frytki z marchwi lub usmażyć domowe chipsy.

Sprawdź także: Zdrowe przekąski - co jeść, żeby nie przytyć w ciąży?

Zdrowe przepisy na kolację dla kobiet w ciąży

Składniki:

Warzywne placuszki rosti z sosem jogurtowym

1 średnia surowa marchewka starta na dużych oczkach

Pół cukinii startej na dużych oczkach

Pół niedużego surowego selera startego na dużych oczkach

1 jajko

Pół łyżeczki proszku do pieczenia

1 łyżka mąki pełnoziarnistej lub pszennej

Pół łyżeczki kurkumy

Szczypta ostrej papryki w proszku

Olej kokosowy do smażenia (lub inny)

SOS JOGURTOWY:

Pół małego jogurtu naturalnego

1 ząbek czosnku, przeciśnięty przez praskę

Łyżeczka pokrojonego drobno koperku

Sok z cytryny (pół łyżeczki)

Szczypta pieprzu

Szczypta soli

Przygotowanie:

Warzywa, jajko, mąkę, proszę do pieczenia i przyprawy łączymy w misce. Jeśli jest zbyt rzadkie – podsypać mąką, jeśli zbyt gęste – dolać odrobinę wody. Wiele zależy od cukinii, która może być wodnista lub zwarta.

Na patelni rozgrzać tłuszcz, smażyć niewielkie, cienkie placuszki do zezłocenia. W międzyczasie przygotować ekspresowy sos jogurtowy – połączyć wszystkie składniki i mieszać do uzyskania jednolitego, apetycznego sosu. Podawać z ciepłymi placuszkami.